Båtutflykt i Saranda | Resedagbok

Publicerat: 2024-08-10 | Uppdaterat: 2024-08-10

Välkommen till del tre av min resedagbok från sommarens Albanien-resa.

Jag var där med min man och två vänner och bodde i kuststaden Saranda i södra Albanien. Dag 5 på resan åkte vi på en minst sagt minnesvärd båtutflykt i området runt Saranda. Och dag 6 letade vi efter skugga och vatten pga. Albanien är VARMT på sommaren. Häng med!

RESEDAGBOK SARANDA | DAG 5 | 29 JUNI 2024

Båtutflykt i Saranda

Kvällen innan hade vi bokat en båtutflykt. Så vi tog oss ner till Sarandas strandpromenad tidigt på morgonen, redo att se mer av omgivningarna. Vi hade egentligen velat boka en privat tur, men det fanns inga lediga båtar med så kort varsel. Men den supergulliga australiensiska säljaren lovade att det i princip skulle vara som en privat tur då det bara var fyra andra som bokat.

Via henne. Visade det sig. För när vi åtta från “vårt gäng” hoppat ombord kom en annan säljare med åtta personer till som också skulle med vår båt. Så det var bara att tränga ihop oss. Sedan körde vi iväg med en kapten som gasade på i hundranittio. Vi flög omkring som små vantar på vågorna och flera gånger kändes det som att båten skulle kantra när den landade snett.

Båtutflykt i Saranda​

Grottorna Shpella e Milotit​

Längs med vägen stannade vi vid grottorna Shpella e Milotit. Tror jag. Turen var inte guidad så den enda informationen vi fick var att kaptenen sa “caves” och pekade på grottorna framför oss.

Båtutflykt i Saranda: Grottorna Shpella e Milotit​

Badstopp vid Qefal

Nästa stopp var den otroligt häftiga klippformationen Qefal. Här skulle vi stanna lite längre för att få chansen att bada. Den australiensiska säljaren hade sagt 30 minuters stopp. Båtkaptenen sa 10 minuter.

Båtutflykt i Saranda: Badstopp vid Qefal

Badstopp vid stranden Kakomës

Nästa stopp var också ett badstopp som också skulle varit 30 minuter långt, men vi stannade i mindre än 10. Men titta på färgen på vattnet! Helt fantastiskt fint.

Båtutflykt i Saranda: Badstopp vid stranden Kakomës

Stranden Krorëzës

Sedan kom vi fram till båtutflyktens längsta stopp, stranden Krorëzës som man bara kan ta sig till med båt. En brygga var överflödig. Så vi fick hoppa från båten, ner i havet, med ryggsäckarna högt över huvudet.

Väl på plats möttes vi av en fantastiskt fin strand som hade något så ovanligt som sand. Så vi slog oss ner, tog ett dopp – och sedan förstod vi varför vår kapten hade stressat så mycket vid de tidigare stoppen. När vi kom fram till Krorëzës var det bara ett tiotal andra båtar där. En stund senare hade det kommit minst 50 båtar till, varav flera var stora skepp. Så det var huuuur mycket människor som helst.

Typiskt mig. Göra turistiga saker och sedan klaga på att det är andra turister där, haha.

Lunchpaus vid Krorëzës

“Vi kommer stanna här i ungefär två och en halv timme. Eller kortare, om vågorna blir för höga” sa kaptenen innan han körde iväg med båten. Och en sån grej kan man absolut inte säga till mig. Blev superstressad och kände att jag hela tiden behövde hålla utkik efter vår båt. Och så var jag redan lite irriterad över att vi fått trängas och att alla stopp längs vägen stressats igenom. Och lite illamående efter båtresan. Och varm pga. varmt. Och ärligt talat lite rädd då båtresan känts allt annat än säker.

Jag tjurar sällan och skattar mest åt missöden. Men fy. Den här båtutflykten lyckades knäcka mitt psyke. Mat brukar kunna vara lösningen. Men den lilla restaurangen på stranden serverade mina pommes blöta och kalla. Alltsåååå….

Båtutflykt i Saranda: Stranden Krorëzës

Badstopp vid stranden Ushtarit

Men tror att kombon av salt och att få sitta i skuggan ändå var bra, för kände mig mindre miserabel efter lunchen. Efter de utlovade två och en halv timmarna på stranden kom kaptenen tillbaka med vår båt. Denna gång återigen överfull med ett gäng nya turister. Och här hade vi trott att han stressat för att vi skulle få en lugnare upplevelse av Krorëzës. Men det var bara för att hinna köra fler turister.

Jaja. Han gasade på även på vägen hem och då gjorde vi bara ett badstopp vid Ushtarit. Även här var vattnet otroligt vackert.

Båtutflykt i Saranda: Badstopp vid stranden Ushtarit

Båtutflykt i Saranda

Om jag rekommenderar att åka på en båtutflykt i Saranda? Nja. Platserna vi fick besöka var ju helt fantastiska. Men hade minst sagt feedback efteråt, haha. Jaja. Vi överlevde i alla fall och fick nya vänner ombord som vi bondat med över hur fantastiskt dåligt allt hade skötts. Ändå något!

Milkshakes på Limani Restaurant

För att återhämta oss efter vår minnesvärda båtutflykt gick vi tillbaka till ett ställe vi varit på tidigare, Limani, som hade fantastiska milkshakes.

Middag på Restaurant La Petite

Till middagen sedan hittade vi gulligaste lilla restaurangen. Tror även vi hade resans bästa matupplevelse här. Maten överlag i Saranda hade varit sisådär, men här var alla rätter helt fantastiska. Och miljön ska vi inte tala om. Titta på myset!

RESEDAGBOK SARANDA | DAG 6 | 30 JUNI 2024

Lost Seaside Beach Club

Vi hade över 35°c på dagarna och hängde därför mycket under parasoll vid diverse vatten. Den här förmiddagen bestämde vi oss för att gå till en beach cluben Lost Seaside. Men vi kom inte mer än till entrén innan vi insåg att vi hade behövt boka solstolar där flera dagar i förväg.

Tråkigt, för det såg himla trevligt ut.

Lost Seaside Beach Club​

Stranden på Buzë Hotel

Vi gick istället till vår privata strand på hotellet. Den var ju faktiskt riktigt trevlig den med. Och här behövde man verkligen inte förboka några solstolar.

Stranden på Buzë Hotel​

Poolen på Buzë Hotel

Vi åt även lunch på hotellet och spenderade eftermiddagen vid hotellpoolen. Tror jag aldrig hängt så mycket på ett hotell som jag gjorde den här resan? Vilket bara vittnar om att 1) Det var varmt så vi undvek gärna att röra på oss och 2) Det var ett riktigt trevligt hotell.

Poolen på Buzë Hotel​

Kvällspromenad till Sarandas strandpromenad

Vi bestämde oss för att gå till strandpromenaden för middag. Vi passerade då en beach club som varit under ombyggnation hela veckan och blev taggade på att den eventuellt hade öppnat då de ställt ut solstolar och parasoll. Spolier alert. Det hade den inte.

Men vi hittade även alla britter i Saranda då England spelade någon viktigt fotbollsmatch i vad jag tror var VM? #idrottsintresserad. Haha. Ändå mys med storbildskärm nere vid havet!

Kvällspromenad till Sarandas strandpromenad​

Middag på Centrali

Valet av restaurang föll på Centrali, mitt på strandpromenaden. Helt okej mat, men pluspoäng för att ha varit första stället som faktiskt hade koll på alla våra matpreferenser (en vegetarian, en vegan och en glutenintolerant) och inte bara rekommenderade en sallad. Heja!

Karta över platserna vi besökte i Saranda

Resedagböcker från Saranda & Gjirokastër 2024​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Trist att båtturen blev mindre bra än det ni trodde er ha betalat för… Du fick i alla fall fina bilder från vackra platser intill turkost vatten. 🙂
    Och vilken fortsatt fin resa ni fick sen; med milkshakes, goda middagar och trevliga stunder på hotellet och strandpromenaden. Glad för er skull! Tack för de fantastiska bilderna du inspirerar oss med samt dina humoristiska beskrivningar i text.

Kram

• Alltså, vattnet ser såå inbjudande ut! Så läckert med den turkosa färger och all omgivning! 🙂
    Dina bilder är magiska som vanligt *leer*

• Det ser verkligen helt underbart ut. Vilken härlig färg på vattnet 🙂

• blir alltid så resesugen när jag tittar in här 🙂

• Lätt hänt ändå att vilja se saker som hör till turism tänker jag, är ju sådant man hört om.

• Haha jo men så är det ju absolut, vilket gör det hela bara ännu mer orimligt att jag klagar på att det är andra turister där 😉

• Det kan bli bra och minnesvärt även om det inte blir som man trott.
    Otroligt vackert i alla fall.
    Tack för många härliga bilder och önskar dig en trevlig helg!

• Ja men minnesvärt måste ju inte alltid vara i en positiv bemärkelse 😉 Men miljöerna vi fick åka till var ju fantastiska!

• Det ser så otroligt fint ut! Avis vill utomlands nu! 🙂

• Vilken fantastisk upplevelse 🙂

• Ja sandstränderna lyste med sin frånvaro. Jag besökte bara en, Ksamil som låg en liten bit ifrån Saranda.
    Vilken utflykt ni var på. Det verkar som att det enda dom var intresserade av var att maxa den ekonomiska vinsten, inte att få nöjda kunder.
    Centrali tror jag att jag också besökte. Och tror det var där vi satt och åt när vi såg en i personalen springa ner till stranden, ta emot något av en dykare och komma tillbaka med en levande bläckfisk i handen.

• Åh, vi var lite sugna på att åka till Ksamil! Men vi hade hört att det skulle vara en himla massa människor där, och vi såg att bussarna dit alltid var överfulla. Så vi skippade det den här gången 🙂 Och snacka om lokala råvaror!