Båtutflykt till skärgårdsön Grinda | Resedagbok

Publicerat: 2024-09-05 | Uppdaterat: 2024-09-05

En halvmulen dag i juli åkte jag på en båtutflykt till skärgårdsön Grinda.

Detta var faktiskt något så lyxigt som en arbetsdag. Jag jobbar som kommunikatör inom turismbranschen till vardags och en oerhört viktig del av mitt jobb är att testa våra produkter. Så tråkig arbetsuppgift, jag vet. Den här dagen stod en båttur med Cinderellabåtarna från Stockholm till Grinda på schemat, en ö jag inte besökt tidigare. Häng med!

Resedagbok Grinda | 19 juli 2024

Cinderellabåtarna från Stockholm till Grinda

Jag kom till Cinderellabåtarnas avgångsplats på Strandvägen precis innan avgång, vilket var på tok för sent för att få en sittplats på soldäck. Men solen sken så tyckte det var trevligare att stå upp utomhus än att sitta ner inomhus. Så det blev ståplats i en och en halv timme, haha.

Men när man reser med båt tycker jag ändå att transportsträckan är en så viktig del av upplevelsen. När resan är målet osv. Så tyckte helt klart det var värt det för att få se allt det fina och verkligen *känna* skärgården.

Cinderellabåtarna från Stockholm till Grinda​

Vaxholm och Vaxholms kastell

En av platserna vi passerade var Vaxholm och Vaxholms kastell. Vet inte hur många gånger jag passerat Vaxholm den här sommaren, men trots det har det inte blivit något stopp i “Skärgårdens huvudstad” alls i år. Bättring på det till nästa sommar!

Vaxholm och Vaxholms kastell​

Skärgårdsön Grinda

En och en halv timme efter att vi lämnat Stockholm la båten till vid Grinda. Jag hade egentligen ingen större plan med dagen än att jag ville se så mycket som möjligt av ön. Så jag började promenera via stuguthyrningen och badplatsen Källviken mot Grinda Wärdshus.

Grindas gästhamn

Precis intill Grindas Wärdshus ligger gästhamnen. Jag passade på att kika på båtar medan Grindas bageri spred en fullkomligt ljuvlig doft. Hade jag haft längre tid på ön hade jag helt klart planerat in en lunch där.

Grinda Lanthandel & Café

Promenaden fortsatte sedan till Grindas Lanthandel. Älskar verkligen att besöka såna när jag är i skärgården! Målgruppen är ju sommargäster så utbudet är helt och hållet anpassat efter det. Tycker det känns så idylliskt.

Grinda Lanthandel & Café​

Grinda Lantbruk & Gårdsbutik

Jag följde sedan en väg och kom till en bondgård. Där fick jag hälsa på kossor, grisar och hästar, samt besöka en liten gårdsbutik. Här sålde de lokala produkter från Grinda och öar runt omkring. Så mys.

Södra hamnen på Grinda

Sedan var det dags att gå tillbaka till hamnen för att hoppa på båten tillbaka till stan. Jag kom lite tidigare än nödvändigt för att få sittplats utomhus på båten. Så medan jag väntade på kajen passade jag på att njuta av solen och några Grinda-producerade produkter jag köpt med mig från lanthandeln.

Södra hamnen på Grinda​

Båtresa från Grinda till Stockholm

Det var betydligt färre människor ombord på hemresan. Det gick en avgång ett par timmar senare, så antar att de som varit i skärgården över dagen tog den tillbaka istället. Men bra för mig för det var inga som helst problem att få sittplats på soldäck.

Cinderellabåtarna till Stockholm

5 timmar efter att jag lämnat Stockholm på morgonen var jag tillbaka igen. Det blev alltså totalt tre timmar till havs och 2 timmar på Grinda. En sån där alldeles lagom dagsutflykt.

Älskar förövrigt att ankomma till Stockholm med båt. Det är ju så fint att jag nästan blir lite nykär i min hemstad!

Karta över platserna jag besökte på Grinda

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram