Uppdaterat 2022-12-01

Måste erkänna att vår påskresa till Kalmar och Öland var lite av ett misslyckande.

Eller själva resan var väl inte så dålig egentligen. Jag fick spendera tid med min familj och upptäcka nya platser så på så sätt var det ju en riktigt bra resa. Det var bara syftet med resan som blev lite misslyckat. Vi hade ju siktat in oss på Kalmar och Öland för att det låg längre söderut i hopp om att få möta våren efter den långa, mörka och kalla vintern i Stockholm. Men det visade sig vara kallare och snöigare på vår påskresa än vad det hade varit i Stockholm den helgen, haha. Vi såg inte ens solen en enda gång, och det blåste något fruktansvärt.

Jaja, nog om det. Här kommer min andra resedagbok från den här resan där vi lämnade Kalmar för att ge oss ut och utforska Öland på vintern.

RESEDAGBOK KALMAR & ÖLAND | DAG 2 | 31 MARS 2018

Öland på vintern

Vi började dagen med frukost på hotellet innan vi körde till ett stort köpkvarter i Kalmar då vi behövde köpa underställ och vantar. På tal om att vi planerade att möta våren men istället hamnade i en kylig vinter. Haha. Efter det var vi redo att ta oss över bron mellan Kalmar och Öland och möttes av vackra väderkvarnar.

Alunbruken i Degerhamn

Vårt första stopp på Öland blev alunbruken i Degerhamn. Detta var en industri på 1700-talet som tillverkade alun som bland annat användes för att färga papper. Idag är fabrikerna bara ruiner (och jag råkar ju älska ruiner) så självklart fick det bli ett stopp där. Det finns även en bruksgata med arbetarbostäder som idag är privata bostäder.

Ottenby – Ölands södra udde

Vi åkte sedan vidare mot Ölands sydligaste udde och naturreservatet Ottenby. Ottenby är känt för sin rika variation av fågelarter och är en populär plats för fågelskådare. Jag har bara fågelskådat en gång på Bribie Island 2016 när jag bodde i Australien och måste erkänna att det inte riktigt är min grej. Mest för att jag är så dålig på det, haha. I Ottenby finns det i alla fall ett gäng teleskop man kan få låna, och även om jag inte kunde identifiera en enda fågel lyckades jag se ett par sälar ute i havet.

En annan anledning till att människor besöker Ottenby är fyren Långe Jan. De erbjuder guidade visningar av den en gång i timmen men vi lyckades inte tajma in en enda. Vi kom dit någon minut försent och missade den första, åt lunch och missade därför den andra och på grund av kylan orkade vi inte stanna kvar på området i en timme till och missade därför den tredje. Det var helt enkelt inte meningen att vi skulle gå upp i fyren den här gången.

Ottenby - Ölands södra udde

Roadtrip på Öland

Vi hade kört längs med Ölands västra sida på väg ner mot Ottenby, och tog därför den östra på vägen upp och passerade många fina platser på vägen. Förlåt för tjat om kyla, men här kommer det igen: Hade det inte varit så kallt hade vi gärna stannat på fler platser, men nu såg vi det mesta från bilfönstret.

Borgholms slott

Vi avslutade vår lilla roadtrip på Öland med att besöka Borgholms slott. Vi kom dit på eftermiddagen och då hade det redan stängt för dagen, men det gjorde ärligt talat inte så mycket. Måste återigen skylla på vädret som anledning till min brist på entusiasm, haha. Så för mig räckte det gått och väl att bara ta en promenad runt slottet för att sedan hoppa in i bilen igen. Måste verkligen besöka Öland på sommaren någon gång för det känns inte riktigt som att jag fick en rättvis upplevelse av ön under den här resan.

Pizzakväll i Kalmar

Efter det körde vi tillbaka över bron till Kalmar och tog en lång, varm dusch på hotellet vilket var helt fantastiskt. Vi gick ut på stan för middag och var sugen på italienskt och hamnade på Ernesto Ristorante där vi åt ett par riktigt goda pizzor.

Kalmar slott på kvällen

Vi passerade Kalmar slott på vägen hem och jag använde en soptunna som stativ för att kunna fotografera slottet i mörkret, haha. Ibland får man vara lite kreativ! Efter det spenderade vi kvällen på hotellet med att spela kort.

Karta över platserna vi besökte i Kalmar och på Öland

Resedagböcker från Kalmar och Öland 2018

Del 1: Roadtrip till Kalmar | Del 2: Öland på vintern | Del 3: Ett besök på Kalmar slott

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook eller Instagram

26 svar

1. Bilder från min hembygd. Jag är uppväxt på Öland varje sommar mellan jag var 5 – 20 år. I Kalmar bodde jag under min gymnasietid. Underbara bilder du tar fina Amanda.

2. Underbara bilder 🙂 Jag älskar verkligen gamla byggnader och äldre lador m.m blir så glad. Öland är en plats jag vill åka tillbaka till som vuxen, var där som liten. Kram och ha en underbar fredag <3

3. Åååh ni får ta och åke upp till "mina trakterna" på sommaren =D… norra delen! Böda, lyckesand och mörbylånga<33 Sök upp Ninnis-kroppkakor så kommer ni få smaka på de bästa kroppkakorna, enligt mig iaf *S*