Uppsala och Skokloster slott med veteranfordon | Resedagbok

Publicerat: 2024-09-23 | Uppdaterat: 2024-09-23

Jag har åkt på en otroligt charmig utflykt den här sommaren: Veterantur Uppland.

Stromma Uppsalas veterantur görs med en båt från 1868, en buss från 1968 och ett tåg med lok och vagnar byggda mellan 1897 och 1944. Hur kul? Turen utgår från Uppsala under sommaren och stannar vid både Skokloster slott och Linnés Hammarby. Häng med på min lilla dagsutflykt med veteranfordon!

Resedagbok Uppsala & Skokloster | 1 augusti 2024

Fyrisån i Uppsala

Jag hade planerat att jag skulle komma till Uppsala 2 timmar innan avgång för att hinna gå omkring lite. Men pga. pendelstrul hade jag bara 30 minuter i Uppsala. En normal person hade kanske gått direkt till båten. Jag tog istället en powerwalk/löprunda längs Fyrisån till Uppsala domkyrka. Var ju tvungen att få se Uppsala på sommaren då jag tidigare bara varit där på vintern.

Veterantur med M/S Enköping, världens äldsta fartyg

Med typ fem minuter tillgodo klev jag ombord M/S Enköping, världens äldsta fartyg som fortfarande går i reguljärtrafik. Hon byggdes 1868 och har varit K-märkt sedan 2011. Jag har rest med M/S Enköping förut, på en julbordskryssning i Stockholms skärgård. Så det var kul att få göra en somrig tur med henne också.

Resan började vid Hamnplan i Uppsala och sedan färdades vi längs Fyrisån ut mot sjön Ekoln. Jag passade även på att äta lite lunch i M/S Enköpings restaurang. Älskar matsalen ombord!

Veterantur med M/S Enköping, världens äldsta fartyg​

Skokloster slott på Skoklosterhalvön

Efter att ha glidit fram över sjön ett tag kunde vi se dagens första stopp: Skokloster slott. Så mäktigt att komma till slottet via vattnet! Båten la till vid gästhamnen och sedan hade vi 2 timmar i land.

Skokloster slott på Skoklosterhalvön​

Klosterkyrkan i Skokloster

Mitt första stopp i Skokloster blev Klosterkyrkan. Jag är så fascinerad över att den är byggd på 1200-talet. Vet ju att många av mina favoritruiner på Gotland är från samma århundrade. Och ja, de är ruiner.

Jaja. Skoklosters kyrka byggdes i alla fall som en del av ett kloster åt cisterciensernunnor. Kyrkan är en av Sveriges äldsta tegelbyggnader och stora delar av murverket är fortfarande original.

Butik i Stenhuset

Jag promenerade sedan vidare mot byggnaden som kallas för Stenhuset. Antagligen för att den är byggd i sten. Logiskt. Där inne låg en butik som sålde allt från handarbeten till souvenirer och hade en egen liten loppis. Älskar sånt.

Butik i Stenhuset​

Skokloster slott

Sedan var jag framme vid slottet. Skokloster slott byggdes på 1600-talet och är ett av världens bäst bevarade barockslott. Slottet har aldrig varit kungligt, utan privatägt av adelsmän i 14 generationer. Idag är det ett museum.

Jag var inne i slottet senast jag var i Skokloster, så den här gången nöjde jag mig med att njuta av slottet från utsidan. Så fint!

Äppelträdgården vid Skokloster slott

Sedan promenerade jag ner mot äppelträdgården där det växer cirka 150 stycken äppelträd. Man får plocka äpplen “i en liten mängd”, men jag gick istället till Skokloster Kafferosteri & Café och köpte mig en glass.

Äppelträdgården vid Skokloster slott​

M/S Evert Taube till Pilsbo

Sedan var de två timmarna slut och det var dags att gå tillbaka till hamnen. Den här gången hoppade jag dock inte på M/S Enköping tillbaka till Uppsala, utan M/S Evert Taube som tog mig över sjön till Pilsbo.

M/S Evert Taube till Pilsbo​

Veterantur med buss från 1968

I Pilsbo väntade nämligen dagens andra veteranfordon: En buss från 1968. Så charmig! Jag tog sittplatsen bakom busschauffören då den hade bäst utsikt – och bäst luft eftersom bussen saknade AC och vi körde med öppna dörrar, haha.

Linnés Hammarby

Bussen tog oss till 1700-talsgården Linnés Hammarby. Ja, Linné som i Carl von Linné. Han köpte gården 1758 för att fly från Uppsala där han tyckte luften var för dålig och det var för mycket oväsen. Efter Linnés död stannade gården i familjen tills 1879 då staten köpte den med Uppsala universitet som förvaltare.

Här växer än idag flera av de växter Linné själv odlade.

Veterantur med Lennakatten till Uppsala

Sedan var det dags att hoppa på bussen igen som tog oss till Marielund där nästa veteranfordon väntade: Lennakatten. Vi fick åka Stora ångtåget till Uppsala med ett lok från 1909 och olika vagnar som är byggda mellan 1897 och 1944. Kan absolut vara så att jag gick och nynnade på Harry Potter-introt, haha.

Efter ungefär 6 timmar på veteranturen var jag sedan tillbaka i Uppsala och hoppade på pendeln hem mot Stockholm. Alltså så himla mysig dagsutflykt!

Karta över platserna jag besökte i Uppsala & Skokloster

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram