Uppdaterat 2022-12-01

Jag har äntligen fått utforska grannhuvudstaden Oslo.

Jag har bara varit i Norge en gång tidigare (Stryn, Geiranger och Lom 2017) men aldrig i Oslo så det var en helt ny stad för mig att upptäcka. Jag reste till Oslo tillsammans med min sambo och mina föräldrar och vi hyrde en lägenhet i de centrala delarna av staden. Vi tog tåget dit vilket blev en spännande upplevelse då det blev försenat med flera timmar och vi fick inte tag i vår kontaktperson till lägenheten som skulle ge oss nycklarna när vi kom fram. Så vi kom fram till Oslo mitt i natten och hade ingenstans att sova. Något jag inte rekommenderar någon då det var sjukt stressigt, haha. På något oförklarligt sätt lyckades vi dock få ta på ett annat lägenhetshotell som hade en lägenhet ledig och kunde gå och lägga oss sisådär klockan 2 på natten. Slutet gott allting gott, och morgonen efter var vi redo att ge oss ut och upptäcka Oslo på riktigt och bland annat se det kungliga slottet, Vigelandsparken och Oslos operahus.

RESEDAGBOK OSLO | DAG 1 | 10 MAJ 2018

Frukost på Egon

Redan på morgon uppstod dock nästa problem då vi insåg att det mesta var stängt på grund av att det var Kristi himmelsfärd. Efter lite googlande hittade vi tillslut restaurangen Egon vid centralstationen som hade en frukostbuffé och fantastiskt mysig inredning.

Promenad till kungliga slottet

Mätta och belåtna efter frukostbuffén gick vi längs med Oslos huvudgata Karl Johans Gate hela vägen från Centralstationen till det kungliga slottet. Slottet byggdes under 1800-talet och är idag bostad åt Norges kung.

Vigelandsparken i Oslo

Från slottet promenerade vi senare vidare genom ett område med en massa ambassader till Vigelandssparken. Det är en skulpturpark i Frognerparken med över 200 skulpturer gjorda av skulptören Gustav Vigeland. Detta är en av Oslos främsta turistattraktioner och är öppet för besökare varje dag året om, dygnet runt.

Lunch på Aker Brygge

Vid det här laget hade fötterna börjat protestera och magarna kurra så vi bestämde oss för att gå ner mot vattnet för att hitta någonstans att äta lunch. Vi hamnade i området Aker Brygge och restaurangen Lekter’n som låg ute på en pir i vattnet. Ett perfekt ställe att njuta av solen, vila fötterna och äta svindyra sötpotatispommes, haha!

Akershus fästning

Precis bredvid Akers Brygge ligger Akershus fästning som är en 700 år gammal fästning som vi självklart passade på att besöka efter lunchen. Fästningen byggdes till en början som bostad för kungen men blev sedan till en militär anläggning. Idag är fästningen främst en turistattraktion som är öppen för alla att besöka utan inträdesavgift.

Oslos operahus

Sista stoppet för dagen fick bli Oslos operahus som byggdes år 2008 i ett område som jag själv valde att kalla för “under konstruktion”. Det var nämligen ultramoderna byggnader överallt blandade med lyftkranar som höll på att bygga nya byggnader. Tror säkert att det området kommer se riktigt häftigt och futuristiskt ut när det är klart.

Operahuset i Oslo

Efter det gick vi tillbaka mot lägenheten och åt middag på en turkisk restaurang precis runt hörnet. Tog visst inga bilder därifrån för vi satt utomhus och precis när vi fick in maten började det från ingenstans spöregna. Vi behövde därför springa in och försöka balansera våra tillhörigheter och tallrikar med mat på samma gång, och måste ha sett så roliga ut när vi gjorde det, haha! Efter middagen gick vi till lägenheten och hade Eurovision-kväll då den andra semifinalen visades den dagen.

Karta över platserna vi besökte i Oslo

Resedagböcker från Oslo 2018

Del 1: Vigelandsparken i Oslo | Del 2: Damstredet & Telthusbakken i Oslo | Del 3: Operahuset i Oslo

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook eller Instagram

30 svar

1. Superfina bilder!! Har aldrig varit i Norge själv så det här var extra roligt att läsa 🙂 Ser fram emot inlägget om fästningen!

2. Så fina bilder. Jag visste inte att Oslo var så vackert. Men alla nakna människor huller om buller i obelisken kändes lite skumt. Vad var syftet med det konstverket skulle man ju vilja veta. Kram från mig