REKLAM - Detta är en betald pressresa i samarbete med Visit Kristianstad

Cykelsemester i Kristianstad | Resedagbok

Publicerat: 2024-02-11 | Uppdaterat: 2024-02-11

Här kommer del två av min cykelsemester i Skåne i slutet av sommaren 2023.

Dag ett hade jag och Mimmi cyklat från Kristianstad via Åhus ner till Yngsjö. Dag två på vår cykelsemester cyklade vi tillbaka till Kristianstad via Degerberga och Vattenriket, och dag tre tog vi en liten utflykt till Tollarp. På cykel, såklart. Längs med vägen möttes vi av både stränder, bondgårdar, utsiktstorn och mysiga kaféer. Häng med!

Resedagbok Yngsjö, Degerberga & KRISTIANSTAD | DAG 2 | 19 augusti 2023

Frukost på Kastanjelund

Första natten i Skåne spenderades på Kastanjelund och på morgonen fick vi äta deras fantastiska frukostbuffé. Precis som middagen kvällen innan erbjöd de mycket lokala råvaror så nästan allt vi åt var antingen odlat i deras egna trädgård eller kom från bondgårdarna i närheten.

Frukost på Kastanjelund​

Gårdsbutiker längs Sydostleden

Sedan hoppade vi på cyklarna igen och fortsatte på Sydostleden söderut. Längs vägen passerade vi flera små gårdsbutiker med lokalproducerade varor. Vi köpte bland annat med oss en varsin cidermust gjord på skånska äpplen. Älskar sånt!

Gårdsbutiker längs Sydostleden​

Friseboda havsbad

Sydostleden fortsatte sedan en sträcka precis intill havet. Det här var den första soliga dagen på vad som kändes som hela sommaren. Och de där blåa vågorna såg ju nästan lite för härliga ut så självklart behövde vi stanna och ta oss ett dopp. Ja, dopp av fötter såklart. För vi har ju redan konstaterat att jag blivit en badkruka.

Friseboda havsbad​

Farmors Café i Degerberga

Vid Maglehem lämnade vi vår trogna Sydostled och följde istället Vattenrikets cykelled norrut, tillbaka mot Kristianstad. Vid lunchtid var vi i Degerberga och passade på att ta varsin macka på Farmors Café. Så gulligt litet kafé!

Vi köpte sedan med oss lite fika från kaféet till eftermiddagen, och besökte loppisen som låg vägg i vägg.

Farmors Café i Degerberga​

Cykelsemester i Kristianstad

Sedan fortsatte vi längs cykelleden genom Vattenriket. Här väntade många långa, raka sträckor längs med odlingar och bondgårdar. Det kändes så lyxigt på något sätt att man lagt en cykelled här. Att få swisha fram i dessa vackra landskap utan att störas av biltrafik var verkligen otroligt.

Utsiktstorn vid Åsums ängar

I Vattenriket stannade vi till vid Åsums ängar där det fanns ett utsiktstorn. Här passade vi på att äta vår fika från Farmors Café och fick sällskap av ett par kossor.

Utsiktstorn vid Åsums ängar​

First Hotel Christian IV och ett besök på vårdcentralen

Efter 8 mil på cykel var vi tillslut tillbaka i Kristianstad, redo för en dusch och kanske en liten powernap. Men tror du inte att det här klantarslet lyckades sätta foten fel och ramla med cykeln? Stillastående, 5 meter från hotellentrén? I fallet lyckades jag ju självklart även slå armbågen i trottoarkanten och belönades med ett stort jack. Så istället för hotellet fick vi promenera bort till en helgöppen vårdcentral för att få min armbåge kollad och ihopklistrad. Men “valde” ju i alla fall rätt plats att trilla på då personalen på Vårdcentralen Östermalm var hur gulliga som helst. 10/10, would recommend. Haha.

Sedan kunde vi i alla fall checka in på hotellet och ta en dusch. Den där powernapen hann vi dock inte med.

First Hotel Christian IV

Middag på restaurang Smaca

Vi hade nämligen bokat bord på restaurangen Smaca i centrala Kristianstad för att äta middag. Så mysig restaurang med helt OTROLIG mat. Åt arancini, friterade risottobollar för första gången och WOW så gott. Vi delade även på en munk till efterrätt som var otrolig den med.

Efter middagen tog vi en kort kvällspromenad innan kudden kallade. Tror inte klockan var många minuter över 20:00 då, haha.

Resedagbok KRISTIANSTAD & Tollarp | Dag 3 | 20 augusti 2023

Frukost på First Hotel Christian IV

Då vi gått och lagt oss så tidigt kunde vi utan problem hänga på låset till hotellfrukosten morgonen efter. Där fick vi njuta av en stillsam frukost i hotellets fantastiskt trevliga matsal.

Frukost på First Hotel Christian IV​

Cykelsemester i Kristianstad

Även denna dag stod cykel på schemat: En runda till Tollarp på cirka 4 mil. Vädret bjöd på duggregn vilket ärligt talat var ganska skönt att cykla i, men mindre fotogeniskt. Så stannade inte för att fota allt för mycket.

ICANDERSs Tollarp

Vid 11-tiden var vi framme i Tollarp där vi stannade på ICANDERs för att äta lunch. Så himla mysigt ställe, helt klart en gömd pärla.

ICANDERSs Tollarp​

Cykelsemester i Kristianstad

Sedan cyklad vi för sista gången tillbaka mot Kristianstad. Vi passerade bland annat en bro över motorvägen som inleddes med den här vackra “porten” av träd. Så fint!

Kristianstad

Väl tillbaka i Kristianstad lämnade vi tillbaka cyklarna till Travelshop och gav oss sedan ut på en liten promenad. Det blev en sväng förbi Lilla Torg och Heliga Trefaldighets kyrka.

Kristianstad​

Ett sista stopp på Conditori Duvander

Vi stannade på Conditori Duvander där vi ätit lunch första dagen för att köpa med oss lite färdkost till tåget. Sedan väntade en cirka 6 timmar lång tågresa innan vi rullade in på centralen i Stockholm igen. Vi spenderade ganska exakt 50 timmar i och omkring Kristianstad på den här resan, men det känns som att vi var borta betydligt längre. Med stor sannolikhet för att vi hann med att se och göra så himla mycket den helgen!

Detta var min första renodlade cykelsemester och jag är verkligen hooked. Trots att jag kom hem med en ihopklistrad armbåge, blåmärken överallt och en öm bakdel efter 12 mil på cykelsadeln var detta en fantastisk resa på alla sätt och vis. Skulle inte tveka en sekund på att göra om det. Så en cykelsemester i Kristianstad = bra grej.

Conditori Duvander
Karta över platserna vi besökte i Kristianstad

Resedagböcker från Kristianstad 2023

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram