REKLAM - Detta är en betald pressresa i samarbete med Visit Kristianstad

Cykla Sydostleden i Skåne | Resedagbok

Publicerat: 2024-02-04 | Uppdaterat: 2024-02-04

I slutet av sommaren bjöd Visit Kristianstad ner mig till Skåne på en cykelsemester.

Med mig på resan hade jag Mimmi och under helgen skulle vi cykla 12 mil, bland annat längs med Sydostleden, och fick uppleva fantastiska platser längs med vägen. Dag ett bjöd på lunch i Kristianstad, museum och glass i Åhus och sedan ett fantastiskt värdshus med femrättersmiddag i Yngsjö.

Häng med på en cykelsemester längs med Sydostleden från Kristianstad!

Resedagbok Kristianstad, Åhus & Yngsjö | 18 augusti 2023

Lunch på Conditori Duvander

Vi tog tåget från Stockholm och kom fram till Kristianstad vid lunchtid och gick därför direkt Conditori Duvander för lite mat. Duvanders har funnits sedan 1934 och drivs nu av tredje generationen Duvander. Så mysigt ställe mitt i centrala Kristianstad.

Gata i Kristianstad
Brunnslock i Kristianstad
Lunch på Conditori Duvander

Cykla på Sydostleden med elcyklar från Travelshop

Efter lunchen mötte vi upp Travelshop som hyrde ut cyklarna som vi skulle använda under helgen. De har sin bas i Malmö och Helsingborg, men erbjuder cykeluthyrning över hela Skåne. De både lämnade cyklarna i Kristianstad och kom sedan och hämtade dem när vi var klara. Så smidigt! Trots att Skåne är känt för att vara platt hade vi cirka 12 mil på cykel framför oss. Vi valde därför elcyklar. Vet inte om jag med min katastrofala kondition överlevt resan annars, haha.

Efter att ha hämtat cyklarna började vi cykla på Sydostleden från Kristianstad via Viby och Rinkaby ner mot Åhus.

Täppetstranden i Åhus

I Åhus stannade vi först till på Täppetstranden där det fanns möjlighet att ta ett dopp i havet. Det svala vädret var perfekt för att cykla i, men mindre trevligt badväder. Så det blev bara ett dopp för fötterna, men kan tänka mig att detta är en himla trevlig badstrand soliga sommardagar.

Utställning om ålar på Regionsmuseet i Åhus

Vi cyklade sedan in till centrala Åhus där ett besök på Regionmuseet stod på schemat. Deras utställningar varierar och när vi var där var fokus på ålen. Åhus är känt för sitt ålfiske och även om man av hållbarhetsskäl inte längre fiskar lika mycket är ålen en viktig del av besöksnäringen. Varje år kommer människor från hela världen till Åhus för att uppleva ett äkta ålagille.

Glass på Torgkiosken i Åhus

På torget utanför museet ligger en glasskiosk som alltid har lång kö. Varför då? Jo, deras OTROLIGA glass. Hade verkligen inte förväntat mig en smaksensation från en “simpel torgkiosk” men deras glass var verkligen SÅ god. Förstår varför det alltid är kö.

Promenad i Åhus

Innan vi cyklade vidare tog vi en promenad i Åhus. Så gullig liten stad med anor från järnåldern. Idag är det Kristianstads kommuns näst största stad med cirka 10 000 invånare.

Cykla etapp 6 på Sydostleden

Cykelturen fortsatte sedan från Åhus ner mot Yngsjö. Hela den här dagen cyklade vi på Sydostleden som är en fantastiskt bra cykelled som sträcker sig från Växjö till Simrishamn. Vi höll till på etapp 6 som hade både asfalterade vägar och skogsstigar – och var otroligt bra skyltat. Vi hade laddat ner en GPS-karta innan, men den behövde vi knappt titta på.

Kastanjelund i Yngsjö

Väl framme i Yngsjö checkade vi in på Kastanjelund, en herrgård som byggdes i början av 1900-talet där en familj drivit värdshus de senaste 15 åren. Här fick vi ett superiurrum med uteplats i en av längorna, och passande nog hade vi utsikt över Sydostleden som gick precis utanför vårt fönster.

Kastanjelund i Yngsjö​

Femrättersmiddag på Kastanjelund

Vi passade även på att äta middag på Kastanjelund och blev bjudna på femrätters. Och vilken mat det var. De jobbar främst med lokala råvaror så nästan allt vi åt var antingen odlat i deras egna trädgård eller kom från bondgårdarna i närheten. Älskar sånt!

Med matkoma efter middagen och trötta ben efter 3 mil på cykel somnade vi sedan väldigt fort.

Karta över platserna vi besökte i Kristianstad

Resedagböcker från Kristianstad 2023

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram