Första gången i Amsterdam | Resedagbok

Publicerat: 2018-02-02 | Uppdaterat: 2023-12-10

Jag och min sambo har rest till Amsterdam.

Jag har aldrig varit i Nederländerna förut – om man inte räknar mitt besök på den nederländska ön Sint Maarten i Karibien 2009. Vilket jag inte gör, haha. Detta blev alltså både första gången i Amsterdam, men även första gången i Nederländerna. Så himla kul att få upptäcka en helt ny plats. Häng med i första delen av min resedagbok från Amsterdam.

RESEDAGBOK AMSTERDAM | DAG 1 | 2 FEBRUARI 2018

Morgonpromenad i Amsterdam

Vi kom fram till Amsterdam tidigt på morgonen så det första vi gjorde var att ta oss till vårt hotell för att lämna väskorna. Sedan gav vi oss ut på en morgonpromenad i jakt på lite frukost.

The Breakfast Club

Vi hade ingen särskild restaurang i sikte utan gick på känsla – tills det från ingenstans började hagla. Så där stod vi i en hagelstorm med Google Maps i högsta hugg när en kvinna kom fram och frågade om vi behövde hjälp. Vi bad om frukosttips och hon pekade ut The Breakfast Club som visade sig vara ett fantastiskt bra frukostställe. Älskar tips från lokalinvånare.

Turister i Amsterdam

Efter frukosten gav vi oss ut i Amsterdam och var riktiga turister. Är det första gången i Amsterdam måste man ju passa på att se kända platser som Rijksmuseum, Begijnhof, Dam Square och Anne Frank-huset.

Jag hade velat gå in i Anne Frank-huset, men man måste förboka biljetter och de var redan slutsålda. Så tråkigt, men vi fick se byggnaden från utsidan i alla fall. Även om det inte var riktigt lika emotionellt som jag hade trott. Turister som poserade framför huset och försäljare som skriker om kanalkryssingar sabbade viben något.

Shopping på Kalverstraat

Vädret hade varit stabilt efter morgonens hagelstorm, men framåt eftermiddagen började det regna. Vi tog oss därför till shoppinggatan Kalverstraat där det slutade med att vi köpte matchande regnjackor. Vi spanade även in ett par andra butiker, bland annat en som sålde alla möjliga sorters ostar och bokhandel på fyra våningar.

Corner Bakery

Vid det här laget var vi rejält trötta i fötterna, men jag hade sett kaféet Corner Bakery på Instagram som sålde helt fantastiska milkshakes. Kafét låg på andra sidan stan, men självklart behövde vi ta oss dit. Milkshaken var helt klart värd den långa promenaden genom Vondelpark, haha!

Tåget till Sloterdijk

Vi var båda två otroligt trötta vid det här laget. Att kliva upp klockan 02:00, resa till Amsterdam och sedan gå runt hela dagen tog verkligen ut sin rätt. Vi bestämde oss därför för att köpa ett 48h kollektivtrafikkort och tog tåget tillbaka till vårt hotell i Sloterdijk för att duscha och vila en stund.

Seriekväll på hotellrummet

Vi tänkte ta oss in till centrala Amsterdam för middag, men det slutade med att vi gick och köpte chips och kollade på serier istället. Och somnade innan klockan 20:00, haha. Första dagen i Amsterdam var trots trötthet och dåligt väder helt fantastisk. Det är ju verkligen en så himla fin stad!

Karta över platserna vi besökte i Amsterdam

Resedagböcker från Amsterdam 2018

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Heheh, var till Amsterdam med min pojkvän i höstas och vi bodde också på Hotel2Stay 😀 ett riktigt trevligt hotell!

tiltunen.wordpress.com

• Haha härligt! Vi fick det hotellet till ett nästan orimligt bra pris när vi var där så kan absolut inte klaga, haha 😉

• fin ny blogg du har fixt =)

• Åh vad härligt det ser ut! Vad heter hotellet som ni bor på och vad heter bokaffären med fyra våningar? 🙂

• Amsterdam vill jag åka till! Listan är lång, hehe. 🙂

• Men åh vad härligt och så himla fina bilder! Amsterdam är verkligen en stad jag vill besöka, ser ut som en otroligt fin stad. Ska KANSKE dit i vår faktiskt, hoppas verkligen det blir så 🙂

• Åhh vad jag vill till Amsterdam, varit på andra plaster i Nederländerna och gillade det verkligen!

• Kjempe fine bilder, har hatt lyst til å reise til Amsterdam en stund 🙂

• men åh vad fint! ser fram emot lite fler guldkorn därifrån, har själv varit där men hann inte göra så mycket turisiga grejer. hoppas ert besök i amsterdam blir underbart!! <3