Tulpaner i Amsterdam | Resedagbok

Publicerat: 2018-02-05 | Uppdaterat: 2023-12-10

Här kommer del två av mina resedagböcker från Amsterdam.

Jag var där på en weekend tillsammans med min sambo och den här resedagboken handlar om vår andra dag i Amsterdam. Häng med på en dag där vi bland annat besökte en marknad med tulpaner och fotograferade en massa vackra hus i Amsterdam.

RESEDAGBOK AMSTERDAM | DAG 2 | 3 FEBRUARI 2018

Coffee & Coconuts

Vi började vår andra dag i Amsterdam med frukost på Coffee & Coconuts. Lokalen är en gammal biosalong och hela stället är bara så himla häftigt. Frukosten var också fantastiskt god så hade jag bott i Amsterdam hade jag lätt hängt där varje dag.

Vackra hus i Amsterdam

Efter frukosten tog vi en promenad och njöt över hur fantastiskt vackert Amsterdam är. Jag har ju en grej för gulliga hus så gissa vem som kom hem med typ 1000 bilder på olika husfasader. Inte konstigt dock, jag menar, titta bara hur det ser ut:

Pannkakor och Rijksmuseum

Någonstans under vår promenad stannade vi på The Pancake Bakery och åt pannkakor. Vi fick dela bord med tre supertrevliga britter, vilket resulterade i att jag inte tog några bilder där inne. Ville inte vara freaket som fotar allt jag äter, haha. Efter att ha ätit pannkakorna spanade vi in skridskorinken utanför Rijksmuseum och observerade alla som skulle fotografera en otroligt överbelamrad skylt med texten “I amsterdam”.

Tulpaner i Amsterdam

Något jag älskar att göra när jag upptäcker en ny stad är att gå vilse i den och snubbla över vackra platser. Det gjorde vi också och hittade Albert Cuyp Market som är en marknad längs med en hel gata där det såldes allt möjligt. Främst spanade vi in lite tulpaner. Jag menar är man i Amsterdam måste man titta på tulpaner. Det hör till.

Primark

Mitt bland alla tulpaner såg jag plötsligt en kvinna med en Primark-påse. Jag hade faktiskt ingen aning om att Primark fanns i Amsterdam och blev därför supertaggad och ville genast gå dit. Det slutade med att jag spenderade en timme där inne och köpte en massa Harry Potter-relaterade saker. Once a Potterhead, always a Potterhead.

Fler vackra hus i Amsterdam

Innan våra fötter gav upp tog vi ett snabbt besök förbi Amsterdams centralstation där tydligen 250 000 personer reser igenom – DAGLIGEN. Det kändes lite som att alla de där 250 000 människorna var där precis när vi kom dit, men vi hittade i alla fall ett par vackra hus (inte för att det fanns brist på det i Amsterdam liksom) som jag ville stanna vid och fotografera.

Hus vid Amsterdams kanaler

Middag på Thrill Grill

Vi tog en spårvagn tillbaka till hotellet för att vila fötterna och byta om inför middagen på Thrill Grill. Jag hade faktiskt tagit med mig mitt stativ till middagen då jag hade planer på att fotografera lite kvällsbilder på Amsterdams vackra kanaler, men det var SÅ KALLT ute. Jag ville inte vara utomhus en sekund mer än nödvändigt, haha. Därför tog vi istället spårvagnen tillbaka till hotellet och kollade på Melodifestivalen från sängen.

Karta över platserna vi besökte i Amsterdam

Resedagböcker från Amsterdam 2018

• ÄLSKA Amsterdam! Blev verkligen helt kär i den staden!! Kram sötaste <33

• Primark är bäst på Harry Potter saker! 🙂
    Jättefina bilder blir väldigt sugen på att åka

• men åh så härligt <33

• Vill så gärna åka dit!

• Men alltså!! Jag har ju varit i Amsterdam, men har obviously missat alla hippa ställen haha 🙁

• Åh, ser så fint ut! Har egentligen aldrig haft Amsterdam på listan av städer jag känner att jag verkligen, verkligen vill besöka, men jag kanske får ändra på det efter alla fantastiska bilder lagt upp 😉

• Men wow, ser ut som en jättefin stad 🙂 Jättefina bilder 🙂

• Men åååh så fint, vill dit ännu mer nu haha!<3

• ÅÅåh så fina bilder!!

• Åhh jag vill också ut och resa! Måste se till att få det gjort i år!

• Wow, så utrolig fine bilder! Det ser helt fantastisk ut! <3

• Gud vad kul med Amsterdam!! Så himla fina bilder också <3

• Så underbara bilder från din resa till Amsterdam. Dit hade varit coolt att åka. Ha en fin kväll. Kram Kamilla

• Alltså! Vilka fantastiska bilder du tar. Jag njuter av dom alla och man blir ju så ressugen. Man vill ju befinna sig där och du har fått fram allt så snyggt. Vattenblänk, mat mm Wow!

Ha en skön tisdag
    Hälsning
    Malin

• Ååååh sååå härliga bilder, så man vill dra till Amsterdam på en weekend nu =D… så duktigt på att förmedla resor!

• åh vad härligt, jättefina bilder, ser helt underbart mysigit ut