Glamping på världsarvet Birka | Resedagbok

Publicerat: 2024-07-07 | Uppdaterat: 2024-07-07

Jag har testat på att glampa på ett världsarv.

Hur kul? Birka, på ön Björkö i Mälaren, var ett vikingatida samhälle som ofta kallas för “Sveriges första stad”. Idag är det ett av Sveriges UNESCO världsarv som man kan resa till för att lära sig mer om vikingatiden. Det finns bland annat ett museum, ett rekonstruerat vikingakvarter samt ett enormt gravfält. Och sedan 2023 finns det även en glamping på Birka.

Jag testade glampingen tillsammans med en kollega som någon form av “studiebesök” då Birka är ett av varumärkena vi jobbar med till vardags. Vårt syfte var helt enkelt att uppleva glampingen ur ett gästperspektiv. Och då måste man ju testa tälten, restaurangen och alla aktiviteter som erbjuds för att få en helhetsbild. Jag har så tråkigt jobb, jag vet.

Häng med på glamping på Birka vikingastaden!

Resedagbok Björkö | Dag 1 | 3 juli 2024

Lunch på restaurang Särimner

Båtresan från Stockholm till Birka tar strax över två timmar och vi kom fram lagom till lunchtid. Vi bestämde oss därför för att direkt gå till den vikingainspirerade restaurangen Särimner för att äta.

Guidad visning på världsarvet Birka

Efter lunchen följde vi med på en guidad visning och fick höra mer om Birka och vikingatiden. Något oerhört spännande med Birka är att man uppskattar att endast 8% av den vikingatida stadsytan blivit utgrävd. Tänk så mycket historia som fortfarande ligger oupptäckt i marken!

Guidad visning på världsarvet Birka​

Ansgarskorset på Borgberget

Lagom till att den guidade turen var slut öppnade sig himlen och det började spöregna. Alltså “slagit på en kran”-mycket. Så det blev till att ta skydd under ett träd. Tror vi stod där i närmare 20 minuter innan regnet lättade och vi kunde ta oss upp på Borgberget och minnesmonumentet Ansgarskorset.

Det restes till minne av Ansgar, “Nordens apostel” som sägs vara den som tog kristendomen till Norden.

Ansgarskorset på Borgberget​

Muséet på Birka vikingastaden

Sedan tog vi oss till Birkas museum och hängde där en stund. Dels för att kolla på utställningarna, men kanske främst för att få torka lite då vårt kära träd inte var helt vattentätt, haha.

Muséet på Birka vikingastaden​

Det rekonstruerade vikingakvarteret

Sedan blev det en liten promenad till det rekonstruerade vikingakvarteret. Här kan man få sig en bild av hur vikingarna bodde och levde, och på sommaren bor det ofta volontärer på Birka som reenact-ar vikingatid. I vikingakvarteret bor det även en del djur – bland annat den en vecka gamla geten Sunna som föddes på midsommarafton och blev uppkallad efter solen. Så gullig!

Det rekonstruerade vikingakvarteret​

Glamping på världsarvet Birka

Hade vi varit på ett “vanligt” besök på Birka hade det varit dags att gå tillbaka till båten vid det här laget. Men vi fick istället checka in i vårt fantastiskt mysiga glampingtält. Det finns totalt 5 stycken glampingtält på Birka som alla ligger precis vid vattnet.

Glamping är ett sammansatt ord av orden “glamorous” och “camping” så alla tält har ordentliga sängar samt en liten uteplats med bord och stolar. En liten bit bort finns det även en byggnad med toaletter och duschar.

Middag på restaurang Särimner

När man bokar glamping på Birka så ingår en tvårättersmiddag på vikingarestaurangen. Man får välja mellan förrätt eller dessert – och självklart valde vi desserten. Så mycket gott!

Kvällspromenad till Björkö by

Framåt kvällen blev ljuset helt fantastiskt. Så vi bestämde oss för att ta en kvällspromenad lite längre bort på ön, dit man kanske inte vanligtvis hinner gå under en vanlig dagsutflykt till Birka. Vi gick bland annat förbi Björkö by som är samhället på ön där Björkös totalt 9 invånare bor.

Ansgarskapellet på Björkö

Promenaden fortsatte sedan till Ansgarskapellet som byggdes 1930 till minne av att det gått 1100 år sedan Ansgar ankom till Birka. En ganska liten och mörk kyrka, men de stora portarna i mitten går att öppna så att man kan ha gudstjänster och liknande ute i det fria.

Det fanns även en gästbok inne i kapellet som vi självklart behövde skriva i.

Solnedgång på Björkö

Promenaden fortsatte sedan genom ko- och fårhagar. Och helt magiskt kvällsljus.

Solnedgång på Björkö​

Ansgarskorset på Borgberget

Vi avslutade sedan promenaden med ytterligare ett besök vid Angarskorset på Borgberget som bjöd på betydligt trevligare väder den här gången. Sedan hängde vi vid vårt glampingtält resten av kvällen.

Ansgarskorset på Borgberget​

Resedagbok Björkö | Dag 2 | 4 juli 2024

Frukostkorg på Birkas glamping

Natten bjöd på både vågskvalp från Mälaren och regndroppar på tältduken. Så mysiga ljud att somna till! På morgonen fick vi en frukostkorg levererad direkt till tältet som vi dukade upp på vår lilla uteplats.

Frukostkorgen på glamping på Birka

Barnvänlig guidning på Birka

Vår plan efter frukost var egentligen att hyra kanoter, men det blåste något fruktansvärt. Vi misstänkte därför att vi inte skulle lyckas paddla någonstans, haha. Så istället blev det en lugn förmiddag tills att turbåtarna anlände till Birka. Då bestämde vi oss för att följa med på ytterligare en guidad tur, men denna gång en barnvänlig variant i vikingakvarteret.

Vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar, men det var superintressant! Fokusen låg på att berätta om hur det var att vara barn på vikingatiden. Så kul att få höra mer om – samt lyssna på nutidsbarnens egna frågor och funderingar.

Barnvänlig guidning på Birka​

Glasspaus på Birka

Innan vi avslutade vårt glampingäventyr på Birka blev det en sista lunch på restaurang Särimner, samt en glasspaus på kaféet Eldrimner. Jag tog deras popcornglass och oj så god den var!

Sedan hoppade vi på båten tillbaka till Stockholm, otroligt nöjda med vårt dygn på Björkö. Det här med glamping på Birka tycker jag helt klart borde stå på allas sommar-bucket list. Så trevligt!

Glasspaus på Birka​
Karta över platserna vi besökte på Björkö

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram