Kanalkryssning i Amsterdam | Resedagbok

Publicerat: 2023-10-27 | Uppdaterat: 2024-01-06

För att fira ett år som gifta tog jag och min man en weekend i Amsterdam i augusti.

Vi var i Amsterdam 2018 och föll pladask för staden, så det kändes som en perfekt plats att fira vår första bröllopsdag på. Det blev en långweekend och under våra två första dagar gick vi på marknad, åt vegansk kebab, besökte A’dam Lookout och åkte på en kanalkryssning i Amsterdams kanaler. Häng med!

Resedagbok Amsterdam | Dag 1 | 10 augusti 2023

Brunch på Corner Bakery

Vi kom fram till Amsterdam på torsdagsförmiddagen och promenerade direkt till Corner Bakery för att äta en pannkaksbrunch. Älskar pannkakor.

Conscious Hotel Museum Square

Efter brunchen var vårt rum redo för incheckning, så vi gick dit för att dumpa väskor. Under resan bodde vi på boutiqehotellet Conscious Hotel Museum Square som har stort fokus på hållbarhet. De drivs bland annat av 100% förnybar energi och all mat och dryck som serveras är organisk och vegetarisk.

Och så har de himla trevliga rum också.

Albert Cuyp Market & Bloemenmarkt

Sedan gav vi oss ut på Amsterdams gator och besökte två marknader: Albert Cuyp Market och Bloemenmarkt. Den förstnämnda säljer allt man kan tänka sig hitta på en marknad, och den andra är världens enda flytande blomstermarknad. Där man kan köpa fröer och lökar med blommor i alla regnbågens färger. Plus några till.

Kalverstraat, Dam & De 9 Straatjes

Vi promenerade sedan vidare genom vad som kändes som alla Amsterdams gränder och kanaler. Vi hamnade bland annat på shoppinggatan Kalverstraat där ett besök på den fyra våningar höga bokhandeln Waterstones är obligatoriskt. Och Primark, såklart. Vi gick även förbi torget Dam och området De 9 Straatjes som har en massa fina kanaler och broar.

Vegansk kebab på Ping Pong Parck

Här någonstans hade vi redan fått in 25 000 steg på stegräknarna, men än var vi inte klara. Efter vår Amsterdamresa 2018 har min man varit tillbaka i Amsterdam ett tiotal gånger och har därför hittat en favorit: Ping Pong Parcks veganska kebab. Överdriver inte ens om jag säger att han pratar om den där kebaben minst en gång i veckan, haha.

Så ja, det var ju självklart att vi behövde gå dit så att jag också fick testa kebaben. Och jag förstod verkligen varför han hypeat den så mycket. SÅ. GOTT.

Sol i Vondelpark

Efter kebaben kom solen fram för första gången – men vi kunde inte bry oss mindre. Att ha klivit upp klockan 03:00, rest till Amsterdam och sedan gått omkring hela dagen hade verkligen tagit ut sin rätt. Så vi tog den närmsta vägen tillbaka till hotellet som råkade gå genom ett soligt Vondelpark.

Väl tillbaka på hotellet hade vi sedan bunkrat med chips och ansiktsmasker. Så bra sätt att avsluta dagen på.

Resedagbok Amsterdam | Dag 2 | 11 augusti 2023

Frukost på Coffee & Coconuts

En av anledningarna till varför vi valde vårt hotell var för att det låg i närheten av mitt absolut bästa frukostställe i Amsterdam: Coffee & Coconuts. Den häftiga lokalen på tre våningar är en gammal biograf, och maten är helt fantastisk.

Tyvärr var nog detta mitt mest struliga restaurangbesök någonsin. Vi fick fel mat. Sedan fick vi ingen mat alls. Det hela slutade med att jag fick min frukost EN TIMME efter min man. Men de strök notan och jag fick gratis frukost – och helt plötsligt var jag på strålande humör igen. Det är verkligen för lätt att göra mig nöjd, haha.

A'dam Lookout i Amsterdam

Efter den något orimligt långa frukosten tog vi båten över till norra Amsterdam för att besöka utsiktstornet A’dam Lookout. Jag ville testa deras gunga som är Europas högsta gunga. men kön var över två timmar lång. Så ja, jag skippade det. Istället tog vi oss en varsin dricka i restaurangen och njöt av utsikten från toppen.

Kanalkryssning i Amsterdam

Något man måste göra i Amsterdam? Åka på en kanalkryssning. Amsterdam är verkligen en perfekt stad att upptäcka från vattnet, så vi hoppade på en av Stromma Amsterdams kanalkryssningsbåtar vid centralstationen och åkte på en timmes guidad tur. Så mys med kanalkryssning i Amsterdam!

Holländska pommes i Damrak

Efter kanalkryssningen började magarna kurra så vi tog oss till ett populärt ställe i området Damrak som säljer holländska pommes. Men kön var galet lång så vi gick till restaurangen vägg i vägg som också hade holländska pommes. Där behövde vi inte köa överhuvudtaget. Så värt. Har ju himla svårt att tro att vi gick miste om en sensationell smakupplevelse på det andra stället liksom.

Middag på Vegan Junk Food Bar

Här någonstans gick vi tillbaka till hotellet, utnyttjade deras “vi bjuder alla boende på en drink klockan 17:00” och tog en nap. Sedan gick vi till ett ställe jag länge velat gå till efter att ha sett deras färgglada burgare på Instagram: Vegan Junk Food Bar.

Här kommer ett tips: Gå inte dit. På riktigt. Jag är inte så kräsen när det kommer till mat, men detta var inte ätbart. Smakade typ bara kemikalier. Så tråkigt då jag verkligen gillade viben i övrigt. Deras mocktails var i alla fall goda så vi hängde kvar en stund innan kudden kallade.

Karta över platserna vi besökte i Amsterdam

Resedagböcker från Amsterdam 2023

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Men så mysigt och fint! 🙂 Har aldrig varit i Amsterdam men hade verkligen velat åka dit 🙂
    Ha en fin fredag, KRAM!

• Men wow vad häftigt! <3
    Tråkigt med den dåliga maten dock.
    Har bara varit i Leiden, men blev besviken på nästan all mat där… De kanske inte har riktigt samma restaurangkultur som här i Sverige..?

• Men nej så tråkigt! Tror inte jag håller med dock då den mesta av maten vi åt i Amsterdam var helt fantastisk – med undantag för Vegan Junk Food Bar då 😉

• Jag har verkligen tänkt att Amsterdam är inte ett ställe jag är sugen på att åka tillbaka till, men jag tror nog att jag har haft fel 😀

• Åh, kan verkligen inte förså mig på den tanken då Amsterdam utan tvekan är en av mina favoritstäder i världen 😉

• Ohh det ser helt underbart it, vilken resa och längst kanalen. Maten och desserten ni åt såg gudomligt ut

• Men åh vilken härlig resa ni hade och så fina platser ni besökte. Maten ser riktigt gott ut och dit skulle jag vilja resa till. Kramis <3

• Håller tummarna för att du får möjlighet att resa till Amsterdam en dag, så otroligt vacker stad! 🙂

• Oj, vilka tjocka pannkakor.
    Roligt att få komma tillbaka till Amsterdam. Där har jag guidat på kanalerna många, många gånger.
    Älskar att bara vandra kring i Amsterdam, supa in atmosfären.
    Däremot har jag inte varit på Outlook.
    Ha det bra!

• Åh ser ju underbart ut. Jag skulle vilja resa dit. Har verkligen hört så mycket om den staden.

• Amsterdam är helt klart en av mina favoritstäder i världen, håller tummarna för att du tar dig dit en dag 🙂

• Vad tråkigt att Vegan Junk Food Bars mat var så dålig. Det ser så fint ut där inne, men det är ju en klen tröst om maten inte är bra.
    Modigt av dig att vilja testa gungan. Jag får höjdskräck bara jag tittar på den, haha.

• Ja men verkligen, så besviken haha! Har testat på världens högsta gunga på en resa till Nya Zeeland, så denna var ju rena barnleken jämfört med den 😉