Storforsen i Älvsbyn | Resedagbok

Publicerat: 2019-04-28 | Uppdaterat: 2024-02-17

Under påskhelgen fick jag äntligen möjlighet att resa igen.

Tillsammans med min bror och min mamma tog jag nattåget från Stockholm till Boden för att hälsa på våra släktingar. Har inte tagit tåget dit sedan 1999, och nu undrar jag varför. Så himla smidigt ju. Det här är första delen av min resedagbok från Boden där vi passade på att ta en liten utflykt till Storforsen i Älvsbyn.

Resedagbok Boden & Älvsbyn | Dag 1 | 18 april 2019

Vår i Boden

Vi rullade in på tågstationen i Boden där mormor väntade och åkte sedan direkt in till Bodens stadskärna för att handla mat. Vi skulle nämligen ut till släktstugan över helgen och skulle ta med oss hela påskmiddagen.

Jag har varit i Boden en massa gånger under påsken, men aldrig såhär sent i april. Var därför ganska chockad över bristen på snö. Påsk i Boden brukar vanligtvis vara en favorit. Tillräckligt med snö för ett vinterparadis, men ljust på dagarna och inte fruktansvärt kallt. Men den bara marken och alla människor i sneakers levde inte riktigt upp till mina vår-vinter-förväntningar. Haha.

Vår i Boden​

Eftermiddagsutflykt till Storforsen

Vi hade inga planer för eftermiddagen och bestämde oss därför lite spontant för att köra till Storforsen. Jag har varit där som barn men har exakt noll minnen från det. Har därför velat åka tillbaka hur länge som helst. Storforsen ligger i Älvsbyn och är en av Europas största forsar – och ligger bara en timme från Boden.

Storforsen i Älvsbyn

Storforsen är en del av floden Piteälven och området runtomkring är ett naturreservat. Vi passade därför på att vandra lite för att upptäcka både den dramatiska forsen, och små, frysta vattenfall.

Jag gick omkring och skröt om hur smart jag var som hade tagit med mig mina vandringskängor. Och hur lätt det därför var att gå omkring i snön. Sekunden senare lyckades jag trampa genom isen och fick vatten upp till knät. Karma. Haha.

Storforsen i Älvsbyn på vintern
Storforsen i Älvsbyn

Middag på Restaurang Da Vinci

Vi tänkte äta middag på Storforsen Hotell som har en fantastisk utsikt över Storforsen. Men det visade sig att de höll på att renovera restaurangen så den var stängd. Vi körde istället tillbaka till Boden och åt middag på Restaurang Da Vinci.

Efter middagen åkte vi hem till mormor och jag somnade nästan direkt. Helt slut efter nattåg och vår utflykt, haha. Så nöjd att äntligen ha besökt Storforsen då jag tjatat om det i alldeles för många år. Måste bli bättre att ta tag i saker direkt och inte bara tänka “någon dag ska jag resa dit”.

Middag på Restaurang Da Vinci​
Karta över platserna vi besökte i Boden & Älvsbyn

Resedagböcker från Boden & Älvsbyn 2019

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Jag åkte nattåg till Luleå för ett och ett halvt år sedan och var för snål för att boka sovplats… Vilket har gjort att jag bara ryser av tanken på att åka tåg så långt igen haha! Jag har bara varit i Boden på vintern och då upplevde jag det som en mysig stad! 😀 Kram

• HAha åh, kan tänka mig att det är lite jobbigare med nattåg om man bara har en sittstol! Dock är jag en sån som typ kan sova vartsomhelst så tror nog att jag hade klarat av det 😉

• wow har aldrig varit där på vintern 😮

• Det har verkligen varit lite snö i hela Norrbotten i år, vi hade knappt någon alls i påskas och då var jag ändå i Kiruna! Boden är en plats som jag verkligen inte blev charmad av förut haha (som Kirunabo och sedan Luleåbo var det ett måste att hata Boden), men efter att jag började vara där med pojkvännen (då han är därifrån) så kunde inte jag låta bli att bli kär i platsen!

• Vilken härlig resa!? Bilderna på den storslagna naturen är så vackra! Det måste vara ett riktigt balsam för själen att vistas där med nära och kära?

• Gud vad fint det är där alltså! Häftigt att det kan vara så olika långt in i våren beroende på vart i Sverige man är 🙂 <3

• Jamen eller hur! Har hänt flera gånger att jag gått omkring i shorts hemma i Stockholm medan mina kusiner i Boden fortfarande har dunjacka och mössa liksam 🙂

• Vilka mysiga och härliga bilder!?

• Vilka härliga bilder från din vistelse i Boden.

Kram

• Nej men guuuu så mysigt!!

• Åh så kul och ta tåget dit istället och det ser så härligt ut på bilderna 🙂 Låter som en fin första dag!

• Så himla fina bilder! Jag har aldrig varit i Boden eller något annat ställe så långt norrut men vill verkligen åka dit, skulle vara häftigt att få se något annat än bara mellersta Sverige 🙂

• Fullkomligt ÄLSKAR dina guider vännen!! Du är verkligen helt otrolig på att skapa <3

• Så härliga vinterbilder. Man glömmer lite att den årstiden ju också är fin.