Dagsutflykt till Kukkolaforsen | Resedagbok

Publicerat: 201-08-09 | Uppdaterat: 2024-02-17

Under min resa till släkten i Boden åkte vi iväg på en dagsutflykt till Haparanda och Kukkolaforsen.

Den främsta anledningen till vår dagsutflykt var för att hälsa på min mammas kusin som nyligen köpt en stuga intill Kukkolaforsen. Vi passade även på att åka till Haparanda och turista lite. Så på förmiddagen den 17 juli rullade jag, min sambo, min lillebror, min mamma, min mormor och vår hund Stina iväg. Redo för att upptäcka nya platser.

Resedagbok Haparanda & Kukkola | 17 juli 2021

Haparanda

Den ursprungliga planen var faktiskt inte att stanna i Haparanda. Men då vi misstänkte att matutbudet i Kukkola kunde vara magert stannade vi ändå i Haparanda för att äta lunch. Det visade sig dock vara svårare än vi hade trott då många av restaurangerna i Haparanda stängt igen. Kanske till en följd av att finska turister inte kunnat resa dit som de brukar det senaste året? Bara en teori dock. Men Haparanda har flertalet snusbutiker som också hade bommat igen vilket logiskt går att koppla till bristen på finska turister.

Vi tog i alla fall en liten promenad i centrala Haparanda för att hitta någonstans att äta.

Haparanda​

Lunch med utsikt över Finland

Tyvärr lyckades vi inte hitta någon mysig lokal restaurang att äta på utan det fick bli lunch på Max, haha. Utsikten därifrån var kanske inte så trevlig i sig, en parkeringsplats och en stor rondell. Men bortanför rondellen låg gränsen mellan Haparanda och Torneå, det vill säga gränsen mellan Sverige och Finland. Detta är det närmsta jag kommit en utlandsresa sedan februari 2020, så tyckte det var orimligt spännande, haha.

Lunch med utsikt över Finland​

Naturkompaniet Outdoor Outlet

Innan vi lämnade Haparanda passade vi på att ta en sväng förbi Naturkompaniets outdoor outlet i hopp om att hitta ett bra tält till nedsatt pris. Det gjorde vi inte tyvärr, men jag behöver inte ens köpa något när jag är på Naturkompaniet. Tycker bara det är så himla härligt att gå omkring och titta på friluftsutrustning och funktionskläder.

Naturkompaniet Outdoor Outlet​

Kukkolaforsen

Nästa destination på vår dagsutflykt var till Kukkola och Kukkolaforsen. Kukkolaforsen är en del av Torneälven som är det vattendrag som separerar Sverige och Finland. Det finns två byar som heter Kukkola, en på den svenska sidan och en på den finska. Vi befann oss uppenbarligen på den svenska och här har man fiskat sik med håv sedan någon gång på medeltiden.

Det bor enbart ett 50-tal människor i Kukkola idag, men de har en stor turismnäring och erbjuder både camping, hotell och en restaurang. Vad kan man göra i Kukkola då? Jo, man kan spana in det mäktiga forsen samt utforska de söta små byggnaderna som använts till sikfisket. Detta var exakt vad vi gjorde, plus att jag kommenterade “jag kan se Finland härifrån!” ungefär femtioelva gånger, haha.

Kukkolaforsen​
Kukkolaforsen

Fika med släktingar

Sedan åkte vi för att göra det som var den egentliga orsaken till hela den här dagsutflykten: Hälsa på min mammas kusin som köpt stuga precis intill Kukkolaforsen. Och ja, de hade utsikt över Finland härifrån också, haha! Det var även ett par andra släktingar till oss på besök och tillsammans satte vi oss ner och tog en fika. Så mysigt att få umgås med människor jag inte fått träffa på alldeles för länge.

Efter det rullade vi tillbaka till Boden efter en riktigt härlig dagsutflykt.

Fika med släktingar​
Karta över platserna vi besökte i Haparanda & Kukkola

Resedagböcker från Norrbotten 2021

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Vad mysigt det var att följa med på resan norrut! Sedan senaste säsongen av Robinson är det allt jag förknippar Haparanda med haha.

• Haha men saaaame! Vi åkte förbi en skylt med Seskarö och jag bah “titta, där borta låg gränslandet” haha!

• Gud så kul!! Ja nästan i mina hemtrakter 🙂 Underbara bilder du tog fina du ❣️❣️❣️

• Jag läste preciiiiis som forsen inne hos Annie, och skriver samma till dig: det ser så idylliskt och FRISKT ut på något sätt. Forsar är väl ofta det, men i övre norrland ännu mer tycker jag! Jag har aldrig varit just där dock, men kan föreställa mig att det är lika härligt 🙂

Och en tur på Max är faktiskt inte så tokigt heller!

• Haha ja jag såg att hon också besökt den, nästan lite komiskt att vi bloggade om våra besök samtidigt 🙂 Naturen i norr är ju verkligen helt fantastisk 🙂

• Vackra platser ni besökte! Jag har aldrig varit norr om Gävle typ (tror jag) men skulle vilja! Verkar så fint där uppe!

• åh så fint, jag har bara varit i kukkola på vintern..

• Åh kan tänka mig att den är riktigt häftig på vintern, har sett filmer från isbrytningen där och det låter himla mäktigt 🙂

• Vilket mysigt ställe! En lunch på Max är aldrig fel 🙂

• Ja men verkligen! När jag reser försöker jag alltid stötta lokala företag och därför undvika kedjor, men Max är ju ändå himla gott haha 😉

• Vilka fina bilder. Älskar verkligen den där statyn eller vad man ska kalla den på fiskaren kram

• japp där hade maken varit oxå . va väl fint tyckte han varit vid storforsen o allt o ja känner inte igen har aldrig varit där hi hi men ja fint stor fors

• Alltså Haparanda är ju absolut inte min favoritplats på jorden (vistas där ofta dock pga närmaste IKEA från hemstaden haha) men du fick det faktiskt att se lite fint ut på bilderna :’) Bra jobbat!

• Haha men åh, tack så mycket! Tyckte det var charmigt vid torget framför stadshotellet (typ enda stället jag fotade på också, haha) men förstår verkligen vad du menar då resten av staden kanske inte var den trevligaste liksom 🙂

• Till den där forsen och lite andra ställen hade jag och mina föräldrar tänkt att göra resa till också, men familjens bil fick möta verkstaden istället.

Jag har släkt på mammas sida i Luleå. 2 mostrar med familjer

• Men nej så tråkigt, håller tummarna för att ni får möjlighet att resa dit en annan gång! 🙂

• Vad tråkigt att många matställen hade stängt men så vackra platser ni besökte. Kramis <3

• Ja men verkligen, så himla tråkigt att se så många ställen som behövt stänga igen liksom 🙁

• Kul att se dina bilder från Kukkolaforsen, jag var ju också där i somras 😛 Åkte faktiskt förbi där en andra gång, men utan att stanna när vi var på roadtripen. Vi fikade på ett bra ställe i Haparanda och gick lite längs med strandpromenaden då istället 🙂

• Åh så härligt, såg ditt inlägg om Kukkolaforsen precis efter att jag publicerat det här, haha 🙂 Vill höra exakt allt om er roadtrip för övrigt!

• Haha, kul att vi varit i samma område fast på olika tidpunkter 🙂 Jag har lagt upp blogginlägget som sammanfattar hela roadtripen nu 😛 På söndag kommer det mer om Öland 😉