Roadtrip till Boden | Resedagbok

Publicerat: 2021-08-05 | Uppdaterat: 2024-02-17

Den 14 juli fick jag ÄNTLIGEN resa till Boden igen.

Jag har halva släkten i Boden, men har inte varit där sedan påsken 2019. Detta på grund av en viss pandemi. Men tack vare vaccinet har vi alltså äntligen kunnat träffas igen. Tanken var att hela min familj (det vill säga jag, sambon, vår hund Stina + mina föräldrar och min lillebror) skulle ta nattåget upp. Det visade sig dock vara helt omöjligt att få tag på biljetter med kupé för hund. Vi fick därför dela på oss så jag, Stina och mina föräldrar åkte på roadtrip från Stockholm till Boden och tillbaka. En resa på totalt 190 mil. När jag var liten åkte vi på roadtrip till Boden så gott som varje sommar, men nu har vi inte gjort det sedan år 2012. Då kom min sambo in i bilden och vi insåg att 5 vuxna i en bil i 13 timmar inte är en härlig kombo, haha.

Jag har inte riktigt vetat hur jag skulle lägga upp mina resedagböcker från Boden. Jag menar, större delen av tiden umgicks jag bara med släktingar vilket kanske inte är så intressant att läsa om ur ett “resebloggsperspektiv”. Har därför kommit fram till att jag i det här inlägget skriver om vår roadtrip till Boden och tillbaka, samt delar lite ögonblick från “Bodenlivet”. Sen har jag två lite längre dagsutflykter som får egna inlägg, en till Haparanda och Kukkolaforsen, och en till Arvidsjaur och Laver. Intresseklubben antecknar, haha. Kände dock att jag behövde “förklara” mig då jag frångår mina kronologiska resedagböcker. Så att ingen behöver bli förvirrad liksom. Skulle ju vara jobbigt.

Anyway. Här kommer första delen av min tid i Norrbotten med fokus på min roadtrip till Boden.

Resedagbok Tönnebro & Örnsköldsvik | 14 juli 2021

Frukost i Tönnebro

Vi lämnade Stockholm klockan 05:00 och hade planerat att äta frukost på Rasta Tönnebro. Vi har tydligen ätit där flera gånger tidigare men det har jag inga som helst minnen av. Så för min del blev det som en helt ny plats. Rastplatsen ligger i alla fall precis intill Tönnebrosjön så en frukost med utsikt över soluppgången över vattnet satt ju inte helt fel.

Frukost i Tönnebro​

Lunch i Örnsköldsvik

Lunchen åt vi i Örnsköldsvik som kanske främst är känd för sin hoppbacke mitt i staden. Det var närmare 30°c ute och vi var hungriga efter flera timmar i bilen och stannade därför bara på första bästa ställe. Det blev en liten Italiensk restaurang som inte såg ut att vara så mycket för världen men alltså HJÄLP MIG så goda pizzor de hade. Blev verkligen positivt överraskad av Pizzeria Il Padrino.

Förutom ett par mindre bensträckar-pauser på vår roadtrip körde vi sedan raka vägen till Boden. Så fint att rulla in på mormors infart igen och mötas av att hon står ute på bron och vinkar.

Lunch i Örnsköldsvik​

Resedagbok Boden | 15-19 juli 2021

Så nu släpper vi kronologin och tar en titt på ett par ögonblick från dagarna i Boden.

Hjortronplockning i Boden

En dag åkte jag ut i skogen tillsammans med min mormor, min moster och mitt fyraåriga kusinbarn för att plocka hjortron. Hjortron kallas ju ofta för “skogens guld” och även om de växer i hela Sverige är de lättast att hitta norrut där det finns gott om myrar och sumpmarker.

Tyvärr måste någon ha varit på “vårt” ställe innan oss då det var otroligt utplockat. Det i kombination med cirka en miljon knott och mygg gjorde att vi inte tyckte det var värt att plumsa runt allt för mycket ute på myren. Men lite bär fick vi ihop i alla fall.

Hjortronplockning i Boden​

Paltmiddag med släkten

Palt är ju riktigt klassisk husmanskost från norra Sverige, gjord på potatis och mjöl. Därför är det lite av en tradition att min mosters man lagar det till oss när vi är i Boden. Jag måste ju erkänna att palt inte är någon favoriträtt egentligen, men jag gillar liksom hela traditionen kring det så mycket ändå. Så mysigt också att alla mina kusiner med partners var hemma i Boden samtidigt som vi var där så att vi fick till en riktig släktmiddag.

Paltmiddag med släkten​

Mys i stugan

Vi har en släktstuga utanför Boden som vi hängde i en hel del under den här resan. Det är ju verkligen en sån idyll i stugan. Man går och badar i sjön precis nedanför och lagar mat utomhus över elden. När jag var yngre kunde jag inte tänka mig något värre än att behöva spendera en dag ute i stugan, medan jag nu verkligen kan längta till att åka dit. Det är alltså fullt möjligt att gå från betongbarn till skogsmulle, haha.

Mys i stugan​

Resedagbok Lövånger & Höga Kusten | 20 juli 2021

Det kommer alltså fler inlägg om de dagsutflykter vi gjorde från Boden, men så här såg bilresan ner till Stockholm ut:

Frukost i Lövånger

Jag sparar alla fina platser jag hör talas om på Google Maps, och på vägen upp såg jag att vi körde förbi Lövånger som var en plats jag hade sparat. I Lövånger ligger nämligen en supersöt gammal kyrkstad med anor från 1600-talet. Jag såg därför självklart till att den fanns med i planeringen för hemresan. Idag är kyrkbyn ett vandrarhem, och vi hade bestämt oss för att stanna där för att äta frukost på Lövångergården. De serverade en ganska klassisk hotellfrukostbuffé som kanske var i det minsta laget, men de fick i alla fall pluspoäng från mig för att de hade ett våffeljärn. Det är verkligen så lätt att imponera på mig, haha.

Lövånger är kanske ingen stad man har som främsta resmål, men med tanke på att den bara ligger typ 2 minuter från E4:an tycker jag helt klart det är värt ett stopp om man ändå är i krokarna.

Utsikt över Högakustenbron

Till lunch hade vi tänkt stanna på Hornöberget för att äta med utsikt över Högakustenbron. Dock var vi långt från de enda som hade den tanken då det var knökfullt på restaurangen. Så vi bestämde oss för att bara ta en liten promenad för att sedan åka vidare till Härnösand och äta lunch på Max. Med utsikt över Coops parkeringsplats. Typ samma sak. Haha.

Sedan rullade det på hem till Stockholm igen. När vi kom hem hade jag närmare 300 mils bilåkande i kroppen på 7 dagar och var rejält trött, men det var bara att packa upp och packa om för ett dygn senare var det dags för nästa resa…

Mer om det senare!

Utsikt över Högakustenbron​
Karta över platserna vi besökte på vår roadtrip till Boden

Resedagböcker från Norrbotten 2021

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Så fint att ni kom iväg men segt att köra/åka så långt på kort tid. Men några trevliga pauser blev det ju som komplement till det trevliga besöket i Boden. Boden har jag besökt en del förr men antagligen har mycket ändrat sig.
    En del igenkänningsfaktorer fanns med här; Tönnebro, Högakustenbron, Ö-vik och Härnösand har jag också besökt i sommar.
    Ska nu läsa vidare i din fina resedagbok.
    Tack för den här turen.

• Jag är stolt över att vara bodensare, tycker att det är en mysig stad. Dessutom så bor jag bara 10 minuters gångväg från centrala Boden. Vilket intressant och fint inlägg du gjorde om min hemstad. Palt åt jag i förrgår som jag gjort själv. Har även ätit många gånger i Tönnebro. God mat och trevlig inredning.

• Wao vilken mysig rutt ni gjorde. Jag är lite usel på den delen av landet faktiskt. Övik har jag varit i några gånger på hockey cuper och bott med ena sonen. Hjortron
    är något som jag inte plockar för ofta. Men hjortron till våfflor med vispgrädde det är Sälen för mig.

Må så gott
    Kram Kamilla

• Ja men verkligen! Måste ju erkänna att jag egentligen inte gillar hjortron särskilt mycket, men precis som med palt är det ett måste när jag besöker Boden 😉

• Åh älskade Höga Kusten ❤️ Vi har stuga inte allt för långt bort från bron ❤️

• Vad härligt att äntligen få träffa släkten igen och komma upp till dessa fina platser. Jag var i Boden som liten för att träffa familjen som farmor bodde hos när hon kom till Sverige som krigsbarn, men jag minns i princip ingenting från den resan. Får hålla utkik i din blogg och se allt jag missade/glömt bort.

• Så mysigt att hälsa på släkt och vilka fina bilder du bjuder på 🙂

• nära mig ju! så fina bilder 🙂

• Så härligt resa! Har aldrig varit så långt upp i vårat land 🙂 Så härlig bild på dig och bron<3

• Åh men då har du verkligen något att utforska, det finns ju så himla mycket fint i norra Sverige att se 🙂 Och tack så mycket!

• Åh, det första frukoststället såg ju verkligen magiskt ut! <3

• har aldrig varit långt upp i sverigen men min man har typ varit i varje liten stad o by
    ogillar starkt mygg o odjur

• Norra Sverige har ju så himla mycket fint att erbjuda! Jag måste dock erkänna att jag sett på tok för lite jag med, har aldrig varit norr om Boden och då finns det liksom 50 mil till av Sverige 🙂

• Oh, sååå mysiga och fina bilder 🌸.

• Kul att läsa om! Högakustenbron är bra häftig, jag är glad att jag fick se den igen nu när vi åkte förbi för några dagar sen 🙂
    Mysigt med hjortron. Emil och jag pratade även om att vi borde äta palt när vi var i Piteå, men det blev aldrig så, vi får väl helt enkelt prova att laga det hemma 😛

• Åh så kul att höra! Åh så synd att ni missade att äta Pitepalt, känns ju ändå lite som en grej att få göra det i Piteå 😉

• Så härliga bilder från er fina resa. Det är mycket länge sedan vi var i Norrland, men blev fullständigt anfallna av mygg och knott.
    Så synd att det inte växer en massa hjortron i södra Sverige. Det är sååå gott!
    1966 var vi vid Kukkolaforsen och jag antar att mycket är ändrat nu!

• Verkligen roligt att läsa att du/ni upptäcker denna avlånga landet =)… många av ställena har jag sj också varit på!