Grodkällan i Arvidsjaur | Resedagbok

Publicerat: 2021-08-12 | Uppdaterat: 2024-02-17

Detta är min sista resedagbok från när jag reste och besökte min släkt i norra Sverige.

Vi bodde hos min mormor i Boden, men gjorde lite dagsutflykter. En av dagarna fick jag följa med mina kusiner till Grodkällan i Arvidsjaur. Jag hade aldrig hört talas om den innan, men tydligen har mina kusiner velat åka dit i flera år. Jag är himla glad för att de äntligen tog tag i det samtidigt som jag vara uppe i Boden och fick möjlighet att hänga på. Utöver att besöka Grodkällan i Arvidsjaur stannade vi även i den övergivna gruvstaden Laver. Häng med!

Resedagbok Arvidsjaur & Laver | 19 juli 2021

Vandring över myren till Grodkällan

Vi kom fram till Grodkällans parkering vid 10-tiden på morgonen. Det är endast 600 meter från parkeringen till Grodkällan, och vi hade läst innan att det kunde vara lite småbökig terräng dit då man måste passera en myr. Det måste dock ha varit gammal information för nu låg det en spång längs med hela vägen som såg riktigt ny och fräsch ut. Det gjorde att vandringen över myren gick smidigt – trots att vi bar på en del packning och mina två små kusinbarn.

Grodkällan i Arvidsjaur

Jag kan vara ganska skeptisk till platser man bara sett på bild som har nästan onaturligt starka färger. Utgår från att de alltid är kraftigt redigerade i efterhand. Så jag blev positivt överraskad när vi nådde Grodkällan och den verkligen var turkos. Hur den fått sin färg är något oklart. Det kan bero på ljusgröna trådiga alger eller att flytande lerpartiklar reflekterar det gröna och blåa ljuset i vattnet. Eller en kombination.

Själva källan är cirka femton meter bred och tre meter djup, men vattnet är så klart att man tydligt kan se bottnen som bubblar. Grodkällan är nämligen en så kallad “kokande källa” där vattnet har högt tryck och tränger upp genom bottnen.

Lunchpaus vid Grodkällan

När vi kom fram till Grodkällan hade vi den helt för oss själva. Så efter att ha fotat den ur alla möjliga vinklar slog vi läger vid ett litet vindskydd och åt vår matsäck. Detta var ett sånt där klassiskt “det var tur att vi kom när vi kom”-moment, för från att vi satte oss ner tills att vi gick var det flera andra sällskap som också kom för att titta på källan.

Medan vi åt passade vi i alla fall på att testa att dricka vattnet ur källan. Riktigt friskt och gott! Vattnet är drickbart i och med att det filtreras när det trycks upp ur jorden vilket gör att det är naturligt och rent. Man får vara försiktig bara så att man inte går för nära kanten och gör vattnet grumligt då det i längden kan förstöra källan.

Lunchpaus vid Grodkällan​

Hjortron och blåbär

Precis bortanför Grodkällan växte det en massa hjortron och blåbär. Där behövde vi ju självklart gå och plocka lite “efterrätt” efter lunchen, haha. Efter det var vi mätta och belåtna och gick tillbaka via spångarna på myren till parkeringen.

Hjortron och blåbär​

Renar längs med vägen

På vägen till Grodkällan hade jag haft min kamera nedlagd i ryggsäcken i bakluckan, men när vi hoppade in i bilarna igen såg jag till att ha kameran i knät. Varför då? Jo, för att vi hade sett en massa renar längs med vägen! Det gjorde vi även när vi åkte därifrån så självklart såg jag till att föreviga dem.

Den övergivna gruvstaden Laver

När vi hade besökt mammas kusin i Kukkola ett par dagar tidigare berättade jag att vi hade planer på att åka till Grodkällan i Arvidsjaur. Då tipsade han om den övergivna gruvstaden Laver som låg längs med vägen. Det är ju ingen hemlighet direkt att jag tycker ruiner och övergivna hus är spännande, så självklart såg vi till att ta ett stopp även där.

Laver byggdes som ett litet samhälle för gruvarbetare år 1936 och var hem åt cirka 350 personer. Detta var ett otroligt modernt samhälle för sin tid och hade allt från rinnande vatten, fjärrvärme och elektriska spisar i alla hus, samt en simhall och biograf. Till och med solarium. Dock visade det sig att koppargruvan innehöll mycket lägre kopparhalter än vad de räknat med. Så gruvan avvecklades bara tio år senare och husen i staden flyttades till andra orter. Idag finns bara lite husgrunder kvar som var så spännande att gå omkring och utforska.

Gruvan i Laver

Nedanför själva gruvstaden låg gruvan som numera är fylld med vatten. Även här fanns det lite husgrunder kvar som gick att utforska. Alltså så sjukt egentligen att man byggde upp allt detta för att sedan riva det enbart 10 år senare för att man hade missbedömt mängden koppar i gruvan.

Efter besöket i Laver åkte vi tillbaka till Boden igen, så detta får avsluta mina resedagböcker från min lilla roadtrip i Norrbotten.

Gruvan i Laver​
Karta över platserna vi besökte i Arvidsjaur & Laver

Resedagböcker från Norrbotten 2021

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Spännande ställe Grodtjärnen! Ett sådan känsla hade vi också i sommar när vi hamnade i Svartjärn i Västerbotten. Vi hade en stor grillplats och utkikstorn helt för oss själva (tills det kom några cyklister). Det kändes så lyxigt samtidigt som vi var förundrade över att det inte var fler som vallfärdade hit.
    Otroliga bilder på renarna! Vi skådade EN enda på hela sommaren. Den var förvisso otroligt vacker, men det var inget lämpligt fototillfälle.

• Åh, lät ju verkligen som att ni hade en helt fantastisk upplevelse av Svartjärn! 🙂 Och tack så hemskt mycket 🙂

• Hej 😀

Så härliga bilder. Fick många ahaa… det ska jag kolla upp inför framtida landskapsresa.

• hjortar o renar de är så fina o gud så fint det är o källan va ju magisk o vilket vatten

• Fint med myrmarker och fina bilder du fick på renarna 😀
    Vilket bra tips ni fick om Laver, helt sjukt att det byggdes upp och sen bara övergavs, häftigt men också lite tragiskt.

• Åh men tack så mycket! Och ja, så himla bra tips ju, ingen av oss hade hört talas om det tidigare 🙂

• Renar har jag sett varje år i mitt livet =D… så vackra och goda djur! Har ingift samiskt i släkten så har fått ta del en den vackra ursvenska livet på nära håll<33 Hjärtat bankar extra för allt med Sámpi att göra. I och med att jag gärna vandrar i Norrland och helst i självasta Lappland så känner jag mig säker i fjällivet =)… älskar naturen!

• Men gud så coolt! Jag varandra för första gången i somras i tivenden tyckte mysigt när man väl fick se massa saker 😍

• Alltså wow så häftig natur och sååå magiskt vackra bilder på vattnet, renarna och omgivningen. 😀 Vilken härlig tur!

• Vilken både fin och häftig utflykt! Toppenfina bilder 🙂

• Vilken fantastisk fin källa och vilka fina naturbilder, verkligen vackert.

• Vilka fantastiska bilder och vilken upplevelse. Grodkällan ser ju helt magisk ut. Renarna är så söta. kram

• Men wow så vackert!! Så himla härliga bilder och massa fina ställen ni besökte! Har inte varit uppe i norra Sverige, högsta har varit Stockholm haha :’)) Så måste verkligen dit någon gång!!

• Åh, tack så hemskt mycket! Haha åh, men då har du ju dryga 150 mil kvar att upptäcka av Sverige 😉

• Vilka härliga bilder och vilken fantastisk källa!

• Jag brukar också vara skeptisk till bilder och tro att dom är redigerade, vilket dom tyvärr ofta är. Jag kan tycka att det är lite sorgligt, menar komma till ett ställe och anse att vattnet inte är turkost nog eller vad det nu kan vara som behöver ändras för att platsen ska framstå som “tillräckligt bra” för att visas upp.
    Renar är så fina djur, vilken tur att du hade kameran framme.

• Ja men eller hur! Tycker tyvärr det ofta är så, vilket skapar någon typ av ond cirkel då alla bara fortsätter förstärka färgerna i efterhand för att det är ju så platsen “ska” se ut. Men det gör ju också att platser som faktiskt ser ut så i verkligheten blir extra speciella att få uppleva på riktigt 🙂

• Ser helt fantastiskt ut!! Skulle också vilja komma iväg på mer utflykter som dessa

• Det var det också 🙂 Håller tummarna för att du kommer iväg, det behövs ju trots allt inte så mycket för att få till en bra dagsutflykt 🙂

• Wow vilka häftiga och vackra platser du har besökt <3

• Vilket härligt vatten! Hjortron såg vi också jättemycket av under vår vandring i Sälen. Inga renar dock. Det hade jag gärna upplevt.

• Fantastiska bilder som verkligen visar vilken härlig dag ni hade. Det är bra med folk som kan och vill visa olika områden. Man får se så mycket mer än en vanlig turist!
    Turkos damm, nerlagd gruva, fin natur och renar. Vad kan man mer begära?

• Åh men tack så hemskt mycket! Och jag håller verkligen med, lokalbor brukar ju ändå ha ganska bra koll på smultronställena 😉