Dagsutflykt till Rethymno | Resedagbok

Publicerat: 2024-05-05 | Uppdaterat: 2024-05-05

Och där har vi kommit fram till sista resedagboken från Kreta-resan i april.

De sista dagarna på resan passade vi på att njuta så mycket som möjligt av byn Bali och det fantastiska hus vi bodde i. Jag och min man passade även på att ta en dagsutflykt till Kretas tredje största stad, Rethymno. Dels för att det är en fin stad, men även för att återuppleva gamla minnen. Häng med!

Resedagbok Kreta | 11 april 2024

Dagsutflykt till Rethymno

Jag och min man var på Kreta med hans familj sommaren 2018 och bodde strax utanför Rethymno. På den resan var vi inne i Rethymno ett par gånger och minns det som en himla fin, välbevarad gammal stad. Då det bara tar cirka 30 minuter med bil från Bali till Rethymno passade vi på att ta en dagsutflykt.

Vi hörde av oss till killen som kört oss från flygplatsen och han hämtade oss vid huset i Bali på morgonen och släppte av oss vid den venetianska hamnen mitt i Rethymnos Old Town.

Den venetianska hamnen i Rethymno​

Rethymno Old Town

Rethymno Old Town är en oerhört gullig del av staden med massa gränder och torg. Staden ska har anor från långt innan vår tideräkning, även om byggnaderna är från 1500-talet. Vi promenerade runt planlöst på ett otroligt ineffektivt sätt då vi gick överallt och ingenstans. Men vi besökte i alla fall den enda kvarvarande stadsporten Guora gate, ett gäng kyrkor samt en optiker då min man behövde nya solglasögon.

Restauranger i Rethymno

Det började närma sig lunch och vi fick beslutsångest deluxe. I byn vi bodde i under veckan fanns det i princip bara en enda restaurang som var öppen. Utbudet var en aaaaning större i Rethymno. Vår plan var att försöka hitta en traditionell grekisk restaurang som kunde servera veganskt men det gick lite sisådär med det. Tror vi besökte mer eller mindre varenda restaurang i Rethymno Old Town?

Efter över 40 minuters letande tröttnade vi och hamnade på ett ställe vid hamnen. Och åt de otroligt grekiska rätterna crepes och pizza. Detta var långt från Rethymnos mysigaste restaurang, men ibland tar hungern över, haha.

Restauranger i Rethymno​

Promenad i Rethymno Old Town

Sedan fortsatte vi promenera runt i Rethymnos alla gulliga gränder. Vi hade även två mål: Lokalisera ett torg vi fotat en gruppbild på 2018, samt en dörr jag blev kär i på den resan. Och vi lyckades hitta båda! Men besvikelsen var totalt då min fina dörr numera var gömd bakom en massa souvenirer.

Baby Colada på Je táime

Vi valde att åka till Rethymno just den här dagen då prognosen visade moln = perfekt väder för att promenera runt i en stad. Prognosen hade dock fruktansvärt fel då jag tror detta var den varmaste och soligaste dagen på hela resan. Så det blev flera vätskestopp på vägen, bland annat ett på ett gulligt fik som hade kuddar med katter och goda mocktails.

Den venetianska hamnen i Rethymno

Taxin skulle hämta upp oss vid hamnen igen 18:00. Så när klockan började närma sig det promenerade vi tillbaka till hamnen och köpte med oss favoritsouveniren på vägen: En målning från en lokal konstnär som stod och målade i en av Rethymnos alla gränder. Motivet var just den venetianska hamnen. Så fint!

Väl tillbaka i Bali hade resten av resesällskapet styrt upp en grillmiddag i huset så vi hängde där resten av kvällen.

Resedagbok Kreta | 12 april 2024

Morgondopp i poolen

Jag och min man hade kollat på soluppgången i princip varje morgon, och den här dagen bestämde vi för att börja med ett dopp i poolen. Typ bästa beslutet på hela resan. Så magiskt att simma omkring där med utsikt över havet och bergen i det vackra morgonljuset.

Poolen på Ode Iconic Residence, forever in blue

Restaurangen Mythos i Bali

Även resten av dagen spenderades vid poolen tills det var dags för middag. Tidigare under veckan hade restaurangen Mythos sagt till oss att de skulle börja ha kvällsöppet “från och med fredag”. Detta var fredagen så vi var taggade på att få äta middag på en annan restaurang än vårt stammisställe. Någonstans blev det dock fel i kommunikationen för det var tydligen inte alls den fredagen vi var där, haha.

Tråkigt då det var en väldigt fin restaurang med fantastisk utsikt som jag gärna hade ätit på.

Restaurangen Mythos i Bali​

En sista middag på Akrogiáli

Så det blev istället ytterligare en middag på stammisrestaurangen Akrogiáli. Men då vi lärt känna personalen ganska väl vid det här laget var det fint att få säga hejdå eftersom att detta var vår sista kväll på Kreta.

Då det var sista kvällen var det även sista chansen för mig att göra något jag pratat om hela veckan utan att det blivit av: Besöka grottan bredvid restaurangen. Eller ja. Grotta och grotta. Den var väl cirka två meter djup, haha.

Sista kvällen på Kreta

Självklart behövde jag ta sista möjligheten till att fotografera lite nattbilder från huset. Fördel med att bo högt upp: Den otroliga utsikten. Nackdel med att bo högt upp: Hade konstant träningsvärk i benen hela den här resan efter att ha gått upp och ner för backen hela tiden, haha.

Bali på Kreta på kvällen

Resedagbok Kreta | 13 april 2024

Sista morgonen på Kreta och en kaosig hemresa

Om jag klev upp och kollade på soluppgången även denna dag? Självklart! Sedan var det dags att packa ihop och flyga hem igen – och vilken resa det blev. Ett försenat flyg + mellanlandning i München gjorde att våra väskor blev kvar i Tyskland och vi kom fram till ett nollgradigt Göteborg med endast sommarkläder.

Efter många om och men skickades väskorna hem till oss i Stockholm, men vi skulle spendera två dygn hos svärmor utanför Borås. Så det var bara att ta en liten shoppingrunda och köpa jackor, haha. Så lite segt avslut på en annars helt fantastisk resa!

Poolen på Ode Iconic Residence, forever in blue
Karta över platserna vi besökte på Kreta

Resedagböcker från Kreta 2024

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram