Charterresa till Kreta | Resedagbok

Publicerat: 2018-08-04 | Uppdaterat: 2022-12-04

För första gången på jag vet inte hur många år har jag åkt på charterresa.

Jag håller mig vanligtvis borta från charter av flera olika anledningar, men kanske främst då jag tycker att det kan ge en ganska falsk bild av en destination. Nu var det dock inte jag som planerat denna charterresa, utan jag åkte till den grekiska ön Kreta tillsammans med min sambos familj. Vi var ett resesällskap på totalt 10 vuxna och 2 barn vilket självklart både har för- och nackdelar. Mysigt att få hänga alla tillsammans vilket händer otroligt sällan då alla bor så utspritt. Knepigt att kunna tillgodose 12 personers olika viljor, behov och förväntningar. Jag bestämde mig därför ganska snabbt för att bara go with the flow och inte ha så mycket egna planer. Det slutade med att det blev en resa med mycket strand- och poolhäng, men även en del äventyr på ön.

Lite såhär såg vår första dag på vår charterresa till Kreta ut:

RESEDAGBOK KRETA | DAG 1 | 26 JULI 2018

Bad i havet

Efter att ha varit på resande fot sedan tidig morgon kom vi fram till vårt hotell på eftermiddagen. Vi bodde på Hotel Bueno och hann inte mer än lämna väskorna innan vi tog oss ner till stranden. Så härligt att få ta ett dopp i havet efter den långa resan. Dock var det ett åskoväder uppe i bergen så det blev en hel del springande fram och tillbaka varje gång det blixtrade till. Trots att blixtarna var flera kilometer bort. Better safe than sorry, haha.

Häng vid hotellpoolen

Efter en stund på stranden bestämde vi oss för att testa en av hotellets pooler. Den låg visserligen precis bredvid stranden så vi förflyttade oss inte allt för långt. Vid poolen fanns även en liten bar som serverade mat och dryck. Självklart behövde jag köpa en milkshake för att komma i semester-mode.

Milkshake på Kreta

Middag på Myli

När det var dags för middag rörde vi oss till restaurangen Myli som låg precis intill hotellet. Deras uteservering var verkligen så himla mysig med en massa fontäner och väderkvarnar. Åt en himla god vegetarisk lasagne med abourgine och fetaost. Mums!

Efter middagen gick vi ganska tidigt tillbaka till hotellet och jag kan meddela att det inte behövdes många sekunder i horisontellt läge innan jag slocknade.

Karta över platserna vi besökte på Kreta

Resedagböcker från Kreta 2018

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Måste åka dit någon gång i framtiden!

• Alltså dina bilder och ditt ljus i dem, love it

• Ja det är verkligen för- och nackdelar med att åka så många 😀 Men härligt med en resa iaf, det ser så fint ut 🙂

• Ser ut som du haft det hur bra som helst!

• Gud vilka härliga bilder 😀

• Men hur underbara bilder?! Wow vad jag vill ut och resa när jag ser dessa. Kram!

• Så härligt! Var jäääätte länge sedan jag var på Kreta! 🙂

• Vad vackert det är och det ser helt underbart ut! 😀 Kramis

• Jag har varit på Kreta men får tyvärr säga att det inte var en favoritö. Däremot tycker jag mycket om Grekland och det finns ju så många andra platser att besöka. Hur som helst så är det alltid trevligt att resa!

• Jag tyckte ärligt talat inte heller att Kreta var någon större hit, på tok för turistigt för min smak! 🙂

• Åh ja Grekland ligger mig mkt varmt om hjärtat är gift med en grek oxå vi åker till Naxos 3 veck snart 🙂 såå fina bilder du delar med dig av Kreta är oxå en favorit 🙂 så är Kos där bodde min mamma 13 år 🙂

• Wow bilderna!! Ser så vackert ut ? Har inte varit där än!

• Blir så sugen på att resa!

• Men fy jag hade doppat mig ett par gånger snabbt ock gått upp direkt. Älskar dock åska men nä i havet känns inte som bästa platsen för att avnjuta det direkt haha.
    Restaurangen ser otroligt mysig ut!

Vet att jag sagt det förut men blir så sugen på att resa när du visar så fina bilder. Men får vänta i 19 dagar till innan det är dags för mig 😛

• Haha skönt att höra att jag inte är ensam om det 😉 Härligt ändå att ha en resa att se fram emot! 😀