Arkadi Monastery på Kreta | Resedagbok

Publicerat: 2018-09-25 | Uppdaterat: 2022-12-04

Det tog sin lilla tid, men här kommer min sista resedagbok från Kreta.

Jag var på den grekiska ön på en klassisk charterresa med sambons familj. Vi hade gjort några dagsutflykter, men mest hängt vid området kring hotellet. Sista dagarna bjöd på en liten utflykt till Arkadi Monastery och fullskaligt kaos på flygplatsen när det var dags att resa hem.

RESEDAGBOK KRETA | DAG 7 | 1 AUGUSTI 2018

Sista heldagen på Kreta

Vi började vår sjunde dag på Kreta likt de flesta andra dagar – med en morgonpromenad på stranden. Sen blev del poolhäng för hela gänget på förmiddagen, men efter lunch delade vi upp oss. Några skaffade tatueringar, några gick och shoppade och jag och två av sambons syskon tog en sista liten roadtrip.

För sista gången hoppade vi in i hyrbilen “Sleepy Gonzales – den långsammaste bilen i hela Grekland” och gav oss ut på vägarna bland bergen. Måste erkänna att det är ett mirakel att bilen faktiskt överlevde hela veckan och att vi inte en enda gång behövde kliva ur och putta bilen upp för bergen. Vi hade inte särskilt mycket tilltro till våra kära Sleepy Gonzales, om man säger så.

Arkadi Monastery

Vårt mål för dagen var Arkadi Monastery som byggdes någon gång kring 1300-talet, men kan vara äldre än så. Klostret har en otroligt spännande historia, och har varit hem åt både religion, forskning – och ett blodigt uppror. Arkadi spelade en viktig roll i den kretensiska revolutionen där mer än 700 kvinnor och barn flydde till klostret – och de flesta av dem dödades under “Förintelsen på Arkadi” när ottomanerna bröt sig in och tände eld på klostrets krutreserv.

Nästan lite svårt att ta in att så brutala saker hänt på Arkadi Monastery då det idag är en så otroligt stillsam och lugn plats.

Middag på Myli

Efter besöket på Arkadi Monastery åkte vi tillbaka till hotellet och mötte upp resten av resesällskapet för middag. Vi gick faktiskt till samma restaurang som vi åt på första kvällen – Myli med de gulliga väderkvarnarna.

RESEDAGBOK KRETA | DAG 8 | 2 AUGUSTI 2018

Hemresa och flygplatskaos

Vi tog en lång frukost på hotellet innan det var dags att vinka hejdå till Hotel Bueno och åka till flygplatsen i Heraklion. Det är en otroligt liten flygplats som verkligen inte är anpassad för den stora mängden resenärer den tar emot. Det är en kombination som bara kan leda till en sak: Kaos.

Efter att ha checkat in vårt bagage behövde vi lämna flygplatsen då “säkerhetskontrollen var full”. Well, that was a first. När vi tillslut fick gå in på flyplatsen igen, ta oss igenom säkerhetskontrollen och tax free-området kom vi fram till gaten lagom till boarding. Biljetter scannades. Pass kontrollerades. Trappor passerades. Sedan, ingenting. Tydligen hade inte ens vårt plan landat när de påbörjade boardingen. Så vi satt fast som packade sillar i en liten korridor utan AC i över en timme. Himla roligt. Eller inte.

Jag är ju egentligen ganska anti charter-turism, och sista upplevelsen av Kreta ändrade ju inte direkt min åsikt, haha. Var ändå positivt överraskad av Kreta då det fanns betydligt mycket mer utanför “charterbubblan” än vad jag hade trott. Även om jag i framtiden hellre reser till mindre turistiga öar i Grekland. Serifos, Folegandros och Koufonisia står redan på bucket listen!

Karta över platserna vi besökte på Kreta

Resedagböcker från Kreta 2018

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram