Den hemliga stranden Preveli | Resedagbok

Publicerat: 2018-08-08 | Uppdaterat: 2022-12-04

Vår andra dag på Kreta bjöd på äventyr från tidig morgon till sen kväll.

Dagen började med morgonpromenad på stranden och slutade med stjärnskådning där vi kunde se blodmånen och planeten Mars. Däremellan hyrde vi en bil och utforskade bland annat staden Rethymnon och den hemliga stranden Preveli. Häng med!

RESEDAGBOK KRETA | DAG 2 | 27 JULI 2018

Morgonpromenad på stranden

Jag och sambon delade hotellrum med två av hans syskon och alla är morgonmänniskor. Hotellfrukosten öppnade inte förrän klockan åtta så vi började dagen med en liten promenad längs med stranden. Vi hamnade vid ett lite lyxigare hotell och självklart var jag tvungen att passa på att fotografera lite vid deras cabanas vid vattnet, haha.

Sleepy Gonzales - den långsammaste bilen i hela Grekland

Efter promenad och frukost var några av oss sugna på att utforska Kreta utanför turistbubblan. Vi gick till en biluthyrning och hyrde en bil som fick smeknamnet Sleepy Gonzales – den långsammaste bilen i hela Grekland (med inspiration från Speedy Gonzales – den snabbaste musen i hela Mexiko). Nej men alltså aldrig varit med om en så trög bil. Jag har en teori om att vi fick en långsam bil bara för att sambons bror frågade uthyraren om “vad händer om vi krockar?” när vi gick igenom försäkringen, haha.

Rethymnon på Kreta

Första stoppet med bilen blev Rethymnon där vi parkerade och utforskade staden till fots. Detta var en stad som var betydligt mindre turistigt än området vi bodde i – även om det fortfarande var otroligt mycket turister. Tror vi mötte fler Skandinavier än greker, haha. Otroligt fin och charmig stad dock!

Vi promenerade runt i ett par timmar i 34° värme och jag behövde köpa en solhatt då solglasögonen gjorde gjorde att svetten rann i ansiktet. Mysigt. Vi promenerade i alla fall genom Rethymnons Marina, Fortezza Castle och deras Old Town, drack milkshakes och åt lunch, och hoppade sedan in i bilen igen.

Canyon Kotsifou

Med maxad AC åkte vi sedan söderut på Kreta. Jag rekomenderar verkligen att lämna städerna på Kreta då naturen runtomkring är helt fantastisk. Vi stannade på ett ställe som jag tror var Canyon Kotsifou för att fotografera alla mäktiga berg.

Plakiás Beach

Vi hade frågat biluthyraren om de bästa platserna på Kreta och hon rekommenderade en hemlig strand på södra sidan av ön som var vårt stora mål med dagen. Jag trodde hon pekade på Plakiás medan sambon trodde hon pekade på Preveli. Så vi åkte först till Plakiás bara för att inse att jag hade fel, haha. Det var en jättefin strand oavsett, men vi stannade inte mer än ett par minuter.

Den hemliga stranden Preveli

Sedan hamnade vi rätt. Preveli är väl kanske ingen välbevarad hemlighet, men den är lite knepig att ta sig till då det bara går att ta sig dit till fots eller med båt. Vi parkerade bilen vid parkeringen på toppen av ett berg och vandrade sedan ner vilket tog 15-20 minuter.

Vill nog påstå att stranden ser häftigare ut från parkeringen än vad den gör när man väl är där. Men det var oerhört skönt att bada i havet en stund då det var 35° varmt. Tror vi var nere i vattnet i en timme?

Barndrinkar och strömavbrott

Sedan åkte vi tillbaka till hotellet där vi mötte upp resten av gänget och alla 12 gick och åt middag tillsammans. Jag drack drinkar från barnmenyn och strömmen gick så fick fick äta i mörkret medan servitörerna och kocken gick omkring med pannlampor. Vilken kväll!

Blodmåne och planeten Mars

Resten av kvällen spenderade vi sedan nere på stranden för att njuta av natthimlen. Den här kvällen var det nämligen både blodmåne och möjligt att se planeten Mars. Kände mig ganska nöjd som lyckades fånga båda fenomenen i samma bild, haha.

Karta över platserna vi besökte på Kreta

Resedagböcker från Kreta 2018

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Sååå himla underbara bilder!! Vill bara resa massor när jag ser dem 😀

• Gillar verkligen de pastellblåa tonerna i dessa bilder!

• härliga Bilder 🙂

• åhh va mysigt o fint det va där .
    vi va i agia marina jätte fint ställe oå inte långt från ditt tror ja . härligt o varmt
    men ja är ju inte så dukig på att fota som du o ja kom på att ja typ knappt är me på något kort =)

• Så mycket ni han med! Sleepy… ha ha, nähä den verkar ha tagit er frammåt…

• Ja verkligen! Haha, i vissa backar var det faktiskt tveksamt om Sleepy Gonzales skulle kunna orka ta sig upp eller om vi skulle behöva gå ut och putta på 😉

• Vilken härlig dag ni fick! 🙂

• VCet du att jag har faktiskt inte varit där än. Kanske är något för nästa resa? Efter NYC då 😉 Kram <3

• åh så fina och mysiga bilder! 🙂

• Älskar Kreta! Så himla mysig ö! Kram

• Det är verkligen så fantastiskt vackra bilder, och som sagt så är Kreta en destination jag vill till! 😀

• Tusen tack! Håller tummarna för att du kommer dit än dag, även om jag personligen skulle rekomendera att åka någon annanstans då Grekland har hundratals fina öar som är mindre turistiga 😉

• Så härligt du har de på Kreta 🙂

• SÅÅÅÅ mycket fina bilder. Du är verkligen duktig på att fotografera!! Kram

• Jag gillar att charterturista och bara ligga på en strand med en drink i hand 😉

Men jag måste säga att er tur med hyrd bil och "riktiga" Kreta verkar tusen miljarder mycket fräsigare. Och att köpa en hatt var nog ett bra val! 30 grader, crazy!

• Så fina bilder på dig! Kram

• Åh vad underbart! 🙂

• Vilket härligt inlägg! <3

• Dina bilder är magiska!! Kram <33

• Åh, älskade Kreta! Var där förra året och det var så underbart! 🙂

• Verkligen älskar bilderna! 😀

• Så mysigt att gå mycket på resor, då ser man ju så mycket mer 🙂

• Än en gång måste jag berömma dig för dina underbara bilder!! Och shit vad det spritter i resbenen nu..

• Vilken lyx att kunna gå en promenad innan en god frukost 🙂 sånt jag njuter så mycket av, tyvärr kommer ju jobbet i vägen för det oftast.

• Vad härligt att ni tog en strandpromenad innan frukost och vilken grym bild du fick på blodmånen! 😀 Kramis