Solnedgång över Rethymnon | Resedagbok

Publicerat: 2018-08-10 | Uppdaterat: 2022-12-04

Vår tredje och fjärde dag på Kreta såg ganska mycket ut som dag ett.

Vi hängde på hotellet och varvade mellan att vara på stranden och vid hotellpoolen. Drömsemestern för många, men kanske inte mitt förstahandsval då jag blir så himla rastlös. Lyckades i alla fall underhålla mig med att spela volleyboll och tennis, ta långa promenader längs med stranden, bada och lära sambons systerdöttrar att simma. Gammal simlärare som jag faktiskt är. Fotade i princip ingenting under dagarna, men desto mer på kvällarna som bjöd på lite mer variation. Det blev bland annat kvällsdopp i solnedgången och en helkväll i Rethymnon. Häng med på våra två Kreta-kvällar!

RESEDAGBOK KRETA | DAG 3 | 28 JULI 2018

Middag på Marem Restaurant

Den tredje kvällen på Kreta åt vi middag på Marem Restaurant som låg ganska nära hotellet. Jag hade i princip bara ätit pommes och pizza hela resan då det var de enda vegetariska alternativen som fanns – tills jag insåg att de flesta förrätterna var vegetariska. Beställde in tre förrätter, fick mer mat än alla andra och betalade mindre. Snacka om win-win, haha.

Den här kvällen blev det tzatziki, halloumi och något fantastiskt gott med aubergine och fetaost.

Kattungar på stranden

Efter middagen promenerade vi till stranden och möttes av ett gäng kattungar som blev matade med spagetti. Hemlösa katter och hundar är väldigt vanligt i Grekland, men detta var nog första gången vi såg någon som hade ställt ut mat åt dem. På gott och ont såklart.

Kvällsdopp i solnedgången

Väl på stranden stannade vi och njöt av den vackra solnedgången – och några av oss gick ner och tog ett spontant dopp i havet. Detta var faktiskt första kvällen vi aktivt tittade på solnedgången då vi lyckats äta middag den tiden kvällarna innan.

RESEDAGBOK KRETA | DAG 4 | 29 JULI 2018

Helkväll i Rethymnon

Den fjärde kvällen på Kreta bjöd på en helkväll i Rethymnon, staden vi bodde precis utanför. Några ville shoppa lite innan middagen, och då det i princip är omöjligt att gå i en grupp på 12 personer utan att halva sällskapet behöver vänta utanför delade vi upp oss.

Jag och sambon promenerade så långt bort från turistgatorna vi bara kunde för att hitta “det riktiga” Rethymnon. Vet inte om vi lyckades, men vi promenerade i alla fall längs med ett par gator utan några souvenirbutiker. Istället satt det en äldre grekisk man på en stol utanför varje dörr och bara tittade på de som gick förbi. Vet inte varför, men tyckte av någon anledning att det var så himla charmigt.

Drönarfotografering i Rethymnon

Vi skulle möta upp hela resesällskapet på Mikrasiaton Square och jag bestämde mig för att skicka upp min drönare medan vi väntade på alla andra. Tydligen tillkallade drönaren varenda unge på Kreta, för helt plötsligt var hela torget fullt med barn som sprang efter drönaren. Hade stora problem med att landa, haha. Behövde vänta in de andra så att vi kunde göra en cirkel/mänsklig sköld där det gick att landa.

Middag i Rethymnon

Vi åt middag på ett ställe i mitten av Rethymnon som en på vårt hotell hade rekommenderat. Han sa att om vi uppgav hotellets namn skulle vi få en rabatt på 10%. Det fick vi inte. Haha. Himla mysig liten restaurang oavsett.

Karta över platserna vi besökte på Kreta

Resedagböcker från Kreta 2018

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Vilken tur att förrätterna var vegetariska, kan förstå att man blir trött på viss mat när det bara finns några få vegetariska alternativ. Perfekt dessutom om du fick mer mat för en billigare peng 🙂

• Vilka fantastiska bilder, speciellt den med solnedgången

• Känns som jag bara upprepar det som jag har skrivit innan men också fr. andra men alltsååå vilka värmande bilder OCH din svarta klänning på en av dem var riiiktigt snygg =D… en klädsel som föll mig i smaken!!

• Riktigt underbara bilder! <3

• Vilket fint ljus du fångat i bilderna. Kreta vill jag också besöka.

• Så många härliga bilder! Och låter som om ni har haft en fantastisk resa 🙂

• Såg härligt ut det där 🙂
    Jag är som du – blir rastlös av att ligga vid poolen/stranden och det gör jag så gott som aldrig nuförtiden. Vi har typ 500 meter till närmsta strand och jag har inte varit där nere och badat på flera år nu. Fast jag duschar nån gång emellanåt i alla fall 😉

• åh vilka ljuvliga bilder 🙂 Kanske blir ett besök där nästa år får se 🙂

• Tycker bilden på dig mot väggen var väldigt fin 😀 De andra också naturligtvis men den fångade mig mest 🙂

• Det ser så himla härligt ut, så fint att ni kunnat variera kvällarna på det viset 😀 Men angående evening tre kan jag väl aldrig tro att du åt "aborigines"…? För det betyder väl urbefolkning. Inte så vegetariskt 😉 Jag förstår dock att du menar äggplanta eller hur? SÅÅÅÅ GÖTT!

Och det där med drönaren, haha, det lät spännande 😉 Fotona är vackra och lockande som vanligt!

• Hahahaha åh, kanske inte så vegetariskt att äta människor #dammyouautocorrect 😉 Tack för att du påpekade det, ska genast ändra!

• ja men du kan ju fånga bra bilder inte ja haha
    men ja jätte fin bilder idag igen
    man får va glad om man råkar komma med på en bil fniss

• Så jäkla vackert alltså! Du lyckas verkligen framhäva allt magiskt i dina bilder!!!

• Så kul att se! Jättefina bilder! Kram

• Väldigt fina bilder 🙂

• Vilket härligt stället!

• Blir helt varm i kroppen av att se och läsa detta, man får så mysig känsla! Kissarna är ju så söta <3

• Ååh ser helt underbart ut!! Kram

• Så otroligt fina bilder, och det är lät som bra dagar med 🙂 Alltid så kul att resa 🙂

• Jag blir också rastlös av att hänga på stranden eller poolen för länge och vilka söta kissar ni träffade på! 😀 Kramis