Den rosa stranden Elafonissi | Resedagbok

Publicerat: 2018-09-18 | Uppdaterat: 2022-12-04

Låt oss fortsätta med resedagböckerna från min resa med sambons familj till Kreta.

På vår sjätte dag på ön fick vår hyrbil “Sleepy Gonzales – den långsammaste bilen i hela Grekland” jobba igen. Vi besökte bland annat stranden Elafonissi som är känd för sin rosa sand, och staden Paleochora som bjöd på en ruin med magisk utsikt. Häng med!

RESEDAGBOK KRETA | DAG 6 | 31 JULI 2018

Roadtrip och frukost bland höns

Jag, sambon och sambons bror ville lämna charterbubblan ett tag och gick upp innan solen för att utforska mer av Kreta. Vi fick se solen gå upp bakom bergen och stannade mitt ute i ingenstans på ett ställe med en skylt som det stod “breakfast” på.

Har verkligen försökt lokalisera var vi kan ha stannat på Google Maps, men har ingen aning. De hade i alla fall getter och höns som gick fritt i trädgården och vi kände oss precis så långt bort från charterturismen som vi ville komma. Så mysig frukostupplevelse.

Den rosa stranden Elafonissi

Vårt första, och egentligen enda planerade stopp, för dagen var stranden Elafonissi på västra Kreta. Det är en strand som är känd för sin rosa sand. En riktig turistfälla egentligen, men vi var där så pass tidigt att vi kom dit innan alla charterbussar. Så vi fick i lugn och ro njuta av havet och den rosaskiftande sanden. När fler och fler människor började komma dit hoppade vi in i bilen och gav oss iväg på vägarna igen.

Riskerat livet på Kretas bilvägar

Största problemet med Elafonissi? Vägen dit. Alla måste nämligen köra på samma smala väg, vilket innebar att vi mötte all trafik som var påväg ner till Elafonissi när vi körde upp igen. Vet inte hur många turistbussar vi mötte i hårnålskurvorna – som på många ställen helt saknade skyddsräcken och hade ett stup rakt nedanför. Fruktansvärt obehagligt. Satt krampaktigt och höll i mig i handtaget i taket. Som om det skulle hjälpa liksom, haha.

Staden Paleochora

Vi lyckades i alla fall överleva den smala bilvägen och var redo för nya äventyr. Vi hade funderingar på att vandra den kända Samaria Gorge Trail, men det var alldeles för varmt för det den här dagen. Istället vände jag mig till Google och hittade ett blogginlägg om “The most genuine town on Crete” och det var dit vi åkte – till Paleochora.

Såg framför mig en stad utan hotell och inte en enda person som kunde engelska, men riktigt så genuint var det inte. Men Paleochora hade en betydligt härligare vibe än turiststaden Rethymnon där vi bodde. Gillade verkligen att strosa runt i Paleochora så mycket, hittade till och med ett gammalt fort med en magisk utsikt över staden. Vi passade även på att ta ett dopp i havet då det bokstavligt talat droppade svett från oss.

Den vegetariska restaurangen Third Eye

Ett återkommande problem under den här resan var att hitta vegetarisk mat, men inte i Paleochora inte. Där hittade vi den helvegetariska restaurangen Third Eye som fick bli dagens lunchställe. Maten var fantastisk och vi blev buddybuddy med ägaren. Magiskt. Snacka om att lämna staden med en riktigt bra känsla i kroppen.

Vegetarisk moussaka

Efter lunchen åkte vi tillbaka och hängde med resten av resesällskapet vid hotellpoolen hela eftermiddagen. Det blev middag på en restaurang vid hotellet och jag blev så glad när jag såg att de hade en vegetarisk version av den kända grekiska rätten moussaka.

Kvällsdopp i havet

Sista timmarna på dygnet spenderade vi på stranden och tog ett midnattsdopp i havet. Av någon anledning började alla skämma varandra och kan meddela att “något rörde precis min fot!” är betydligt läskigare i kolsvart vatten, haha.

Karta över platserna vi besökte på Kreta

Resedagböcker från Kreta 2018

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram