Födelsedagsfirande i Vaxholm | Resedagbok

Publicerat: 2021-11-21 | Uppdaterat: 2024-02-08

På min födelsedag blev jag överraskad med en weekend i Vaxholm.

Jag fyllde år söndagen den 14 november och jag hade fått stränga order från sambon att inte planera in något den helgen. Alltså så spännande! Firandet började lite smått redan på fredagen med middag och övernattning hemma hos mina föräldrar, sedan lämnade vi vår hund Stina med dem på lördagen. Jag hade ingen aning om att det skulle bli ett födelsedagsfirande på skärgårdsön Vaxholm förrän vi hoppade på båten dit. Tänker därför att denna resedagbok får börja när jag och sambon lämnade mina föräldrar och åkte in mot stan.

Häng med!

RESEDAGBOK VAXHOLM | DAG 1 | 13 NOVEMBER 2021

Lunch på A La Crêpe

Jag var tydligen jättejobbig då jag hela tiden gick och gissade var vi var på väg, haha. Vi hade med oss övernattningsgrejer så visste ju att vi skulle sova borta någonstans, men det var också det enda jag visste. Vill ändå ge mig själv ett rätt då en av mina gissningar var att vi skulle äta crêpes. Det gjorde vi nämligen på A La Crêpe på Söder. Det är ju inte direkt någon hemlighet att jag älskar crêpes liksom.

Båt till Vaxholm från Strömkajen

Sedan blev förvirringen total. Vi åkte från Söder till Gamla Stan, och ingen av mina 700 teorier stämde överens med att vi skulle vara i Gamla Stan. Det skulle vi tydligen inte heller, utan promenerade bara igenom där för att komma ner till Strömkajen. Då förstod jag att vi skulle åka båt och var helt inställd på att vi skulle till Hasseludden där det finns två spahotell. Det var inte heller rätt. Och jag hade nog inte fått reda på var vi var påväg om inte båtpersonalen frågade var vi skulle när vi klev på båten.

Hade faktiskt inte haft en enda tanke på ett födelsedagsfirande på Vaxholm vilket bara gjorde det hela extra roligt.

Båt till Vaxholm från Strömkajen​

Incheckning på Waxholm Hotel

Det tar drygt en timme ut till Vaxholm från Strömkajen, och när vi kom fram hade solen hunnit gå ner. Väl framme checkade vi in på Waxholms hotell där vi skulle bo i en supermysig vindsvåning med utsikt över havet. Nej men alltså snälla så trevligt.

Vaxholm på hösten

När vi lämnat väskorna på rummet gick vi ut på en liten promenad. På bilderna ser det ju ut som att vi var ute mitt i natten men klockan var bara strax efter 16. Sån skillnad att besöka Vaxholm på hösten jämfört med sommaren. Inte bara på grund av mörkret, utan för att vi knappt mötte en enda människa. Stockholms skärgård i lågsäsong är ju faktiskt himla trevligt det med. Vi promenerade bland annat förbi Österhamen, Norrbergsbadet och Rådhustorget.

Vaxholm på hösten​

Biljard på Kabyssen

Vi skulle äta middag på hotellet och hade lite tid att döda innan det. Vi gick därför till ett av få ställen som faktiskt hade öppet en lördagskväll i november – Kabyssen. Det var bara vi och ett sällskap till där, och vi roade oss med att spela biljard.

Biljard på Kabyssen​

Trerättersmiddag på Waxholms Hotell

Sedan var det dags för middagen som åts uppe på hotellet med utsikt över kastellet. Måste ju erkänna att jag blir himla obekväm i fancy-pancy-miljöer. Så knasigt egentligen, haha. I ett försök att framstå som någorlunda världsvan fick kameran stanna i väskan och middagen fick förevigas med telefonen. För kan man ens kalla sig bloggare om man inte fotar sin mat? Otänkbart. Men vilken mat det var! Såna otroliga smaker. Vi fick en vegansk trerättersmiddag och jag vet inte ens vad hälften av grejerna var. Men så gott.

Efter middagen gick vi upp till rummet och jag hann väl se ungefär 3 minuter av en film innan jag somnade, haha. Måste slå ett slag för sängarna på Waxholms hotell som typ var de skönaste jag någonsin sovit i.

Trerättersmiddag på Waxholms Hotell​

RESEDAGBOK VAXHOLM | DAG 2 | 14 NOVEMBER 2021

Frukost i soluppgången

Mitt födelsedagsfirande på Vaxholm fortsatte dagen efter. Och alltså snälla så trevligt min 26-årsdag började. Vi hade ett rum med havsutsikt så vaknade till morgonljuset och kunde ligga i sängen och spana på båtar genom fönstret. Vi är morgonmänniskor båda två och smet ner till frukosten när den öppnade vid 07:30 och njöt av den magiska soluppgången. Frukosten åts i samma matsal som middagen och utsikten därifrån är ju verkligen helt otrolig.

Promenad i Vaxholm

Efter frukosten passade vi på att ta ytterligare en promenad för att få uppleva Vaxholm i dagsljus. Alltså Vaxholm är ju verkligen så himla mysigt. Vi kikade på kastellet på avstånd igen, promenerad förbi Norrhamnen och gick även tillbaka till den fina telefonkiosken på Rådhustorget.

Vaxholm på hösten

Vaxholm från båten

Efter promenaden checkade vi ut från hotellet och hoppade ombord på 10:15-båten från Vaxholm tillbaka till Strömkajen. Utsikten över Vaxholms “skyline” från båten är ju så himla fin. Är för övrigt så nöjd med mitt födelsedagsfirande på Vaxholm. Så fantastiskt att bara få slappna av, njuta av vackra miljöer och äta god mat.

Vaxholm från båten​

Båt från Vaxholm till Stockholms innerstad

Fotograferade lite på båtresan hem och vi passerade bland annat Fjäderholmarna på vägen. Väl hemma fortsatte födelsedagsfirandet med ännu en överraskning i form av tårtkalas med nära och kära. Dagen efter blev jag även överraskad med födelsedagsfrukost på min praktikplats. Så tacksam över att ha så himla fina människor i mitt liv ♥

Båt från Vaxholm till Stockholms innerstad​
Karta över platserna vi besökte i Vaxholm

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram