Uppdaterat 2022-12-26

Jag är hemma igen efter en resa till Kraków.

Reste dit ganska spontant tillsammans med min mamma och mormor på en fyra dagar lång resa. Detta var första gången jag var i Polen, och det är alltid lite extra spännande att få utforska en stad i ett helt nytt land. Och Kraków var helt klart en bra start!

RESEDAGBOK KRAKÓW | DAG 1 | 28 JULI 2019

Slottet Wawel

Vi kom fram till Kraków tidigt på morgonen och hann inte mer än att lämna väskorna på hotellet innan vi gav oss ut för att utforska. Vårt första stopp blev slottet Wawel som är Polens största slott och har flera olika arkitekturstilar, bland annat medeltid, renässans och barock.

Det pågick någon typ av ceremoni när vi var där. Fick en känsla av att det var någon form av polisexamen? Eller bara en massa poliser som marsherade. Har ingen aning egentligen, haha.

Slottet Wawel i Kraków

Lunch på Pod Wawelem Kompania Kuflowa

Längsta restaurangnamnet någonsin? Tror det! Pod Wawelem Kompania Kuflowa är i alla fall en traditionell polsk restaurang precis bredvid Wawel. Det var otroligt varmt ute så jag var in the mood för en sallad och fick den största skålen sallad jag någonsin sett. Den ser kanske inte så stor ut på bilden, men var proppmätt efter att bara ätit det översta lagret.

Promenad på Grodzka

Efter lunchen blev det en liten promenad nerför Grodzka som jag tror måste vara Krakóws huvudgata. I alla fall för fotgängare. Gatan går i alla fall från Wawel till Rynek Główny och har en massa spännande restauranger och butiker.

Rynek Główny och Mariakyrkan

Så vad är då Rynek Główny? Det är det min mamma kallar för “det klassiska stora torget som finns i alla Europeiska städer”, haha. Torget är stort och omringat av en massa fantastiskt fina byggnader, och den kändaste är nog Bazylika Mariacka (Mariakyrkan) då den kommer upp på typ alla bilder när man söker på Kraków på Google.

Det finns en hel del kyrkor i Kraków, men det är fotoförbud i de flesta för att man ska respektera de som går dit för att utöva sin religion.

Rynek Główny och Mariakyrkan i Kraków

Harry Potter-kafé i Kraków

Efter att ha promenerat runt i ett par timmar gjorde vi det vi svenskar är bäst på – ta en fika. Jag hade blivit rekomenderad ett Harry Potter-kafé i Kraków, och som den Potterhead jag är var vi självklart tvugna att gå dit. Alltså så fantastiskt ställe! Hela menyn var Harry Potter-inspirerad och man fick till och med ha häxhattar på sig.

Kaféet heter The Leaky Cauldron ligger i en källare längs med Grodzka.

De judiska kvarteren Kazimierz

Då vi hade varit uppe sedan tidigt på morgonen och promenerat runt hela dagen i 32-gradig värme bestämde vi oss för att gå tillbaka till hotellet för en liten nap – och en dusch. Vi bodde i Kazimierz som var de judiska kvarteren från 1200-talet till och med andra världskriget. Nu är det snarare “hipster”-delen av Kraków med söta kaféer och one-of-a-kind-butiker överallt. Inte ett enda McDonald’s eller H&M i sikte!

Rynek Główny i kvällsljus

Vi gick tillbaka till Rynek Główny senare på kvällen för att äta middag och möttes av magiskt kvällsljus. Behövde ju uppenbarligen stanna och fota femtioelva bilder på alla byggnader.

Middag på Fiorentina

Hade fått ett tips om restaurangen Fiorentina som är ganska fancy-pancy, men skulle ha fantastiskt god mat. Jag brukar vanligtvis inte gilla den typen av restauranger, men vi fick sitta ute på deras innergård som var supermysig. Maten var ganska dyr om man jämförde med andra restauranger i Kraków, men inte om man jämförde med svensk standard. Vi var tre personer som åt fyra rätter var och drack olika drickor till varje måltid – och betalade bara 800 kronor. TOTALT. Maten var verkligen helt fantastiskt god, så snacka om att få värde för pengarna.

Efter middagen promenerade vi tillbaka till vårt hotell och gick och la oss ganska tidigt. Vi skulle nämligen upp tidigt på morgonen dagen efter för att åka iväg på en spännande utflykt.

Karta över platserna vi besökte i Kraków

Resedagböcker från Kraków, Oświęcim & Wieliczka 2019

Del 1: Första dagen i Kraków | Del 2: Saltgruvan i Wieliczka | Del 3: Guidad tur på Auschwitz | Del 4: Kazimierz: Krakóws judiska kvarter

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook eller Instagram

36 svar

1. Allt som har att göra med mat och Harry Potter gör mig fan pilsk, det verkar vara en så grym spontanresa, omg!

2. Åh vad roligt att läsa om! Jag har alltid velat åka till Krakow. Ska bli spännande att läsa om resterande av tiden ni var där 😀

3. Krakow är verkligen så otroligt vackert! Var där i maj för några år sedan och skulle absolut kunna tänka mig att åka dit igen 😀 Kram

4. Låter som en riktigt härlig resa!! Alltså det där Harry Potter caféet måste vill man ju bara höra mer om!!! 😀

5. Krakow är en stad som jag blev riktigt kär i =)… planerar att åka dit med en fin vän som är polska! Ska bli super roligt att få se hur hennes uppväxt och mer av just den polska synen.

6. Det ser verkligen så himla fint ut i Poland, har aldrig varit där men kan tänka mig att det finns mycket historia där. Maten du åt där ser riktigt god. Salladen ser grym ut 🙂

7. Det måste ha varit en känslosam upplevelse att besöka fånglägret där så många judar satt. Tur att ni fick en svenska guide.