Uppdaterat 2022-12-26
REKLAM – Utflykten till Saltgruvan i Wieliczka är sponsrad av EnjoyPolen

Då har vi kommit till del två av min resedagbok från Kraków.

Jag var där tillsammans med min mamma och min mormor och på vår andra dag gjorde vi en liten utflykt till Saltgruvan i Wieliczka. Vi passade även på att utforska Kraków med vad som endast går att beskriva som en golfbil. Häng med!

RESEDAGBOK KRAKÓW & WIELICZKA | DAG 2 | 29 JULI 2019

Saltgruvan i Wieliczka

Dagen började tidigt med att vi blev upphämtade i en buss av en guide från EnjoyPolen. Guiden var svensktalande, och tillsammans med 5 andra svenskar åkte vi till den UNESCO världsarvslistade saltgruvan i Wieliczka.

Det är en av världens äldsta saltgruvor som varit i drift sedan 1200-talet. Som djupast är gruvan 327 meter, och består av en massa gångar, kamrar och saltsjöar. Den allra häftigaste kammaren är utan tvekan kapellet där exakt allt är gjort av salt – till och med “kristall”-kronorna.

Detta var verkligen en så häftig och unik plats att få utforska. Köpte med mig en del salt hem från gruvan då det kändes kul att krydda maten hemma med salt från en plats jag varit på, haha.

Lunch på Wręga

Efter att ha spenderat förmiddagen nere i gruvan kom vi tillbaka till Kraków lagom till lunch. Hungern kallade och vi gick till restaurangen Wręga som låg precis bredvid vårt hotell. Gulligt litet ställe med en fantastiskt härlig uteservering.

Guidad tur genom Kazimierz och Ghettot

Vi hade gått en hel del under de här två dagarna och bestämde oss för att hitta på något som inte involverade att stå på fötterna efter lunch. Vad kan man hitta på då? Jo, kanske det mest turistiga man kan göra och åka omkring i någon form av golfbil och lyssna på en förinspelad guide.

Vi valde en tur som åkte igenom både de judiska kvarteren Kazimierz där vi bodde och Ghettot på andra sidan floden. Guidningen handlade om Polens historia och mycket av den kretsar kring andra världskriget. Auschwitz ligger bara en och en halv timme från Kraków och på vår golfbilstur fick vi bland annat se Plac Bohaterów Getta där judar mördades och deras tillhörigheter förstördes samt “Schindler-fabriken” där Oskar Schindler räddade tusentals judar genom att ge dem jobb i fabriken.

Drinkar på Singer

Under vår lilla golfbilstur åkte vi förbi en söt liten bar med symaskiner utanför som vi bestämde oss för att besöka efteråt. Baren heter Singer (som symaskinsmärket Singer) och då jag inte gillar alkohol använde jag min standardfras “make me something cold and non-alcoholic” och fick en fantastiskt god lemonad.

Kväll i Kraków

Här någonstans började det spöregna så fotona nedan är de sista jag tog den här dagen. Den första är från takfönstret på vårt hotellrum, och den andra är en vägg i Kazimierz. Middagen åt vi på ett annat fancy-pancy ställe och jag åt “pierogi” för andra dagen i rad. SÅ GOTT!

Karta över platserna vi besökte i Kraków och Wieliczka

Resedagböcker från Kraków, Oświęcim & Wieliczka 2019

Del 1: Första dagen i Kraków | Del 2: Saltgruvan i Wieliczka | Del 3: Guidad tur på Auschwitz | Del 4: Kazimierz: Krakóws judiska kvarter

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook eller Instagram

32 svar

1. Wao vilka bilder Amanda. Jag är så sugen redan innan på att åka till Polen. Efter alla dina bilder blev jag ju ännu mera sugen

2. Men wow så häftigt ställe! Dit vill jag också åka. Tycker det är fantastiskt hur mycket man kan göra med “naturmaterial” om man bara har kunskapen om det!

3. va mysigt det såg ut utan översta såg lite otäck ut nästan ha h a lariga ja jag vet men de övriga så fina bilder o mysigt ställe

4. Jag har sett mycket dokumentärer därifrån skulle vara väldigt intressant och åka dit nån dag och se hur det ser ut i Kraków 🙂

5. Saltgruvan är mäktig ^^… vill åka dit igen!!! Mina polska kollegor/vänner sa att jag var inte välkommen tillbaka om jag inte hade varit där när jag å farsan åkte *as garvar* Förstår dem varför…

1. Jag har faktiskt lite svårt för förinspelade guider, mest för att jag är så himla nyfiken och vill ställa en massa följdfrågor, haha! Men han som körde bilen hade ganska bra koll så kunde fråga honom 😉

6. Det ser helt underbart ut, låter som en faktastisk resa med fantastiska bilder ❤
    Dit skulle jag vilja åka någon dag i framtiden ❤

7. Vad häftig den där gruvan såg ut. Wow. Ser ut som en riktigt bra resa ni har haft är lite avis faktiskt 😛

8. Såå himla vackra bilder och gud så cool saltmina!! Visste inte ens att det fanns ett kapell som är gjort av salt haha, så mäktiga bilder verkligen 😀