Gamla stan i Faro | Resedagbok

Publicerat: 2022-12-11 | Uppdaterat: 2022-01-24

Nu har vi kommit fram till den sista delen av min resedagbok från Portugal.

En vecka hade passerat och det var dags att lämna huset vi hyrt i Quarteira och spendera de sista timmarna av resan i Faro. Och dagen började minst sagt rörigt. Tror exakt allt strulade? Vi hade svårt att få Uber-bilar. Problem med bilbarnsstolar. Bagageskåpen var för små för våra väskor. Och så vidare. Men det löste sig! Så efter att ha lämnat resten av släkten på diverse kaféer och shoppingcenter gick jag och pappa för att utforska gamla stan i Faro. Häng med!

RESEDAGBOK FARO | 24 SEPTEMBER 2022

Hamnen i Faro

Vi tog en Uber till centralstationen i Faro och började med att promenera förbi småbåtshamnen. Strax bortanför den ligger den mäktiga valvbågen som delar av gamla stan i Faro mot de modernare delarna av stan.

Gamla stan i Faro

Alltså det var ju ingen slump att just jag ville hit. Jag menar, titta bara på alla vackra gamla byggnader! Älskar verkligen att få se sånt här när jag reser. Gamla stan i Faro är inte särskilt stor, så det tog inte allt för lång tid innan vi hade utforskat de flesta gränder och och torg.

Faro

Utsikt från Faros katedral

Mitt i gamla stan ligger en katedral vars äldsta byggnader är från 1200-talet. Katedralen har ett torn som jag var lite sugen på att gå upp i – och för 5 euro var detta möjligt. Älskar verkligen utsiktsplatser. Även om kyrkklockorna dolde större del av den, haha.

Faros katedral

I inträdesavgiften på 5 euro ingick även ett besök i själva katedralen, samt någon form av museum jag inte riktigt fick något grepp om vad det innehöll. Katedralen höll på att restaureras, och muséet saknade informationsskyltar, så jag stannade inte allt för länge.

Katedralens innergård

I inträdesavgiften ingick även ett besök på katedralens innergård. Här fanns ett par mindre kapell – och ett altare dekorerat med mänskliga kranier. Mysigt.

Lunch på Vila Adentro

Efter besöket i katedralen gick vi tillbaka till en liten gata vi sett innan som hade en massa restauranger. Vi hade siktet ställt på restaurangen Vila Adentro som hade en takvåning. Takvåningen var dock stängd så vi hamnade på uteplatsen ändå, men det var trevligt det med. Åt en fantastiskt god sallad med grillade grönsaker och getost.

Moderna Faro

Efter det kände vi oss nöjda i gamla stan och tog en promenad i de modernare delarna av Faro. Faro är den största staden i provinsen Algarve med cirka 60 000 invånare. Ska inte sticka under stolen att det mesta i Faro är otroligt slitet och ärligt talat ganska nedgånget. Men det var som charmigt på något sätt?

Kyrkan Carmo

Har faktiskt ingen aning om hur vi gick då vi mest strosade runt och valde vägar som såg trevliga ut. Vi gick i alla fall hela tiden norrut för att tillslut ta oss till Carmo-kyrkan. Det är nog den kändaste sevärdheten i Faro, en kyrka från 1700-talet med kapell av ben och kranier från munkar. Kyrkan hade dock stängt för dagen så vi fick endast se den från utsidan. Kanske lika bra, haha.

Sedan promenerade vi till busstationen och hoppade på en buss mot flygplatsen där vi mötte upp resten av resesällskapet och tog oss hem till Sverige igen. Dagen var verkligen ett så bra avslut på en härlig vecka i Portugal!

Karta över platserna vi besökte i Faro

Resedagböcker från Quarteira & Faro 2022

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Wow, så mycket vackert att se! Glad att du delar med dig, tack för det. 🙂

Gott nytt år!
    Kram

• Låter som om du och din pappa fick en supermysig dag 🥰

• Fantastiska bilder 🙂 Jag är också mest intresserad av de gamla delarna av en stad jag besöker. Historierna bakom husen mm tycker jag är så fascinerande. Kram

• Vilken vacker stad och härliga upplevelser ni hade. Kramis <3

• Slitet eller ej, dom äldre delarna brukar utan tvekan vara dom mest charmiga och vara dit jag drar mig i första hand. Vilken fin portugisisk arkitektur, och fantastisk utsikt från tornet.

• Men wow så vackert, dit hade jag gärna velat åka också 🙂

• Men ta mig dit nu!! Så otroligt vackert!

• WOW så vackert! Detta ska jag lägga på min to do list för platser jag vill besöka!

• Att besöka gamla stan är fokus när jag besöker städer också. Älskar gamla vackra byggnader. Tack för fina bilder, trots att vi bor så nära har jag inte “gjort” Faro grundligt. Men det kommer tillfälle till det också. Härligt att få inspirationen av dig!

• Men så kul att höra, håller tummarna för att ni kommer iväg och får upptäcka Faro ordentligt 🙂

• Jag brukar också dras mot de äldre delarna i städer vi besöker. Precis som du skriver brukar det vara lite slitet och nergången, men så otroligt charmigt!
    Toppenfina bilder bjuder du på. Bilderna från kyrktornet med vy över staden är bara så läckra!