Guinness & Kilmainham Gaol i Dublin | Resedagbok

Publicerat: 2024-02-19 | Uppdaterat: 2024-03-09

I oktober fyllde min pappa 60 år och det firade vi med en Dublin-resa.

Dublin har en speciell plats i våra hjärtan, men trots det har jag inte varit där sedan 2011. Och då brukar jag ändå säga att Dublin är en av mina favoritstäder i världen. Så det var helt klart på tiden att åka tillbaka. Resan gjordes med min familj och min man och vår första heldag besökte vi bland annat ölmuseet Guinness Storehouse och fängelset Kilmainham Gaol.

Resedagbok Dublin | Dag 1 | 17 oktober 2023

Jorden runt-resa och Café 1920

Jag har refererat till vår Dublin-resa som “Jorden runt-resan” då jag och min man reste dit från Stockholm via tåg till Borås, buss till Göteborg, flyg till Amsterdam OCH SEN flyg till Dublin. Vad gör man inte när svärmor på västkusten ska vara hundvakt och det inte går några direktflyg mellan Göteborg och Dublin? Haha. Jag fick i alla fall bunkra stroopwaffles i Amsterdam, och bara det är ju nästan värt omvägen.

Vi kom i alla fall fram på kvällen och mötte upp resten av familjen som tagit den snabba resvägen och hängt i Dublin hela dagen. Pga. trötta åt vi middag på närmsta restaurang: Café 1920 som satt ihop med hotellet. Fin miljö, god mat och nära till kudden, vad mer kan man begära?

Café 1920 i Dublin

Resedagbok Dublin | Dag 2 | 18 oktober 2023

Höst i Dublin

Efter frukost på hotellet gav vi oss ut på Dublins gator som bjöd på ordentligt höstrusk. Att det regnar i Dublin är snarare en regel än ett undantag så så länge det inte öste ner var vi nöjda. Vi promenerade bland annat förbi Temple Bar och Christ Church Cathedral. Är det något Dublin har mycket av förutom regn är det barer och kyrkor.

Temple Bar i Dublin
Christ Church Cathedral i Dublin
Höst i Dublin

Rundtur på Guinness Storehouse

Vårt mål med promenaden var att ta oss till Guinness Storehouse, ett museum om den irländska ölen Guinness. Trots att öl är något av det äckligaste jag vet var det ändå oerhört intressant att få ta del av både ölbryggarhistoria och själva varumärket Guinness. Guinness har ju trots allt blivit något av en del av den irländska kulturen.

Guinness Storehouse ligger i lokalerna där hela resan började för sisådär 250 år sedan, och det lär ligga kvar många år framöver då grundaren skrivit på ett hyreskontrakt på 9 000 år. Då har man stort förtroende för sin produkt!

The Gravity Bar på Guinness Storehouse

Turen avslutades på The Gravity Bar i toppen av byggnaden där man får sig ett glas Guinness. Tycker ärligt talat att Guinness Storehouse är värt ett besök nästan enbart för den otroliga 360° utsikten över Dublin från takbaren. Alltså WOW. Finns ju sämre platser att kämpa i sig en halv alkoholfri Guinness i ett försök att “ta seden dit man kommer”, haha.

Lunch på 1837 Bar & Brasserie at Guinness Storehouse

Ett par våningar ner i byggnaden finns det flera restauranger. Det började närma sig lunchdags så vi passade på att besöka den som såg trevligast ut: 1837 Bar & Brasserie. Den var himla trevlig också!

Lunch på 1837 Bar & Brasserie at Guinness Storehouse​

Guidad rundtur på fängelset Kilmainham Gaol

Sedan gav vi oss ut i regnrusket igen och promenerade bort till Kilmainham Gaol. Detta var ett fängelse mellan 1796-1924 och här har allt från mördare till treåringar som dömts för tiggeri suttit. Fängelset bär alltså på otroligt mycket historia som både är intressant och fruktansvärd.

Idag är Kilmainham Gaol ett museum där man kan gå på guidade turer för att lära sig mer om dess historia.

Guidad rundtur på fängelset Kilmainham Gaol​

The East Wing på Kilmainham Gaol

Den “nyare” delen av fängelset byggdes i mitten av 1800-talet och är inspirerad av viktoriansk arkitektur. I modern tid har många filmer spelats in här, och även en musikvideo med U2.

Medan det fortfarande var ett fängelse satt många politiska fångar här. Bland annat rebeller från Påskupproret 1916, när irländare ville göra sig fria från det brittiska styret. Fängelsets allra sista fånge var faktiskt en som deltagit under Påskupproret, och han gick senare och blev Irlands president.

The East Wing på Kilmainham Gaol​

Kilmainham Gaols museum

Turen avslutades sedan på ett museum som byggts upp i anslutning till fängelset. Här fick man se fotografier och föremål med anknytning till fängelset. Bland annat mycket från Påskupproret.

Kilmainham Gaols museum​

Amerikansk middag på Thunder Road Café

Vi tyckte “middag nära hotellet” var ett vinnande koncept. Men den här kvällen lämnade vi faktiskt hotellbyggnaden och tog oss hela vägen till andra sidan gatan, haha. Thunder Road Café kan endast beskrivas som en maxad American Diner – komplett med motorcyklar överallt och friterat på menyn.

Amerikansk middag på Thunder Road Café​
Karta över platserna vi besökte i Dublin

Resedagböcker från Dublin 2023

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Du gör så himla fina inlägg!! 🙂

• Så fint och vad fängslande bilder du bjuder på, vilken upplevelse. Så roligt för din pappa oxå.

• Åh vilken härlig plats att besöka. Jag skulle verkligen vilja åka till Dublin, det hade varit så himla kul verkligen.

• Vad mycket ni hann uppleva i Dublin. Så fina bilder som vanligt 🙂
    Ha en fin vecka

• Fängelset hade jag verkligen velat besöka. Så ofattbart att dom låste in små barn, och för tiggeri. Det var säkert fattigt på den tiden och då är det ju inte konstigt om folk var tvungna att tigga.

• Ja men verkligen! Men under den stora svälten på 1800-talet var det faktiskt många som begick brott bara för att hamna på Kilmainham där man i alla fall fick ett mål mat om dagen. Så tragiskt på så många sätt och vis!

• 9000 år <3 Alltså kan inte låta bli att tycka att det var lite gulligt. Måste även säga att jag älskar dina reseinlägg. Jag är en person som knappt lämnar min lägenhet så jag uppskattar att kunna få upptäcka världen tillsammans med dig 🙂

• Haha men verkligen, blev så fnissig när jag såg hyreskontraktet 😉 Och alltså TACK, så himla fint skrivet <3

• Så kul med resa till Dublin!
    Dina bilder är underbara, som vanligt 🙂 *ler*
    Häftiga bilder på alla byggnader, roligt att få se dem 🙂

Trevlig helg!

• Vilka fantastiska bilder från Dublin .
    Hade verkligen velat besöka fängelset 🙂
    Kram

• Ååh tack för denna finna visning av Dublin!
    Jag var där 2009 och har längtat tillbaka sedan dess, haha. Dock gjorde vi missen att bo på ett vandrarhem precis intill Temple Bar, det rekommenderas inte! xD
    Fängelset såg riktigt spännande ut. <3

• Nej men alltså +1 på boende vid Temple Bar! Vi bodde lite utanför smeten 2011 så den här gången tänkte vi bo centralt och hamnade på Temple Street. Kanske inte helt optimalt av fler anledningar, haha 😉

• Vad roligt att ni reste till Dublin när din pappa fyllde år och så härligt ni hade det. Kramis <3

• Wow fängelset ser så häftigt ut! Allt ser fantastiskt ut men fängelset hade verkligen varit coolt att besöka:)