Julmarknad i Eskilstuna | Resedagbok

Publicerat: 2022-12-23 | Uppdaterat: 2024-02-08

Första advent reste jag med min familj till Eskilstuna.

Vi brukar äta julbord tillsammans första advent, men i år åkte vi istället på en liten advents-weekend med julmarknad i Eskilstuna. En stad ingen av oss besökt tidigare. Häng med!

RESEDAGBOK ESKILSTUNA | DAG 1 | 26 NOVEMBER 2022

Gamla stan i Eskilstuna

Eskilstuna visade sig inte riktigt från sin bästa sida när vi rullade in på morgonen. En regnig novemberdag och så vidare. Men vi gav oss ut i rusket och började dagen med en promenad över till gamla stan som hade en massa gulliga hus.

Hus vid vattnet i Eskilstuna

Kungsgatan i Eskilstuna

Promenaden fortsatte sedan längs Eskilstunas huvudgata, Kungsgatan. Kan inte påstå att det var den mysigaste gatan jag sett, snare motsatsen. Men sen kan ju vädret haft en stor påverkan på upplevelsen. Att döma en plats efter hur den ser ut i november är nog en ganska dålig strategi, haha.

Vi stannade bara i en butik, en otroligt välsorterad Stadsmissionen. Är ju alltid på jakt efter roliga loppis-fynd.

Kungsgatan i Eskilstuna​

Julmarknad på Rademachersmedjorna i Eskilstuna

Sedan var det dags för dagens, och årets, första julmarknad. Den hölls i Rademachersmedjorna som är en av Sveriges mest välbevarade 1600-talsmiljöer. Hur mysigt? Perfekt plats för en julmarknad!

Utöver alla stånd med fina hantverk och godsaker kunde man även gå in i byggnaderna och uppleva ett genuint 1600-tal. Komplett med 1600-tals julbord och personer i 1600-talskläder som berättade hur det var att leva på 1600-talet. Är numera självutnämnd expert på 1600-talet.

Julmarknad på Rademachersmedjorna i Eskilstuna​

Lunch på Taco Bar

Vid det här laget var vi ganska frusna och redo för lunch – och hamnade på första bästa ställe som passade med både hund och vegan i sällskapet. Det blev Taco Bar. Vill ju egentligen besöka lokala restauranger när jag reser, men oj så gott det var med en nachotallrik ändå.

Lunch på Taco Bar​

Hotell & Munktell

Här någonstans åkte vi och checkade in på hotellet. Där ingick en afternoon tea som vi självklart utnyttjade. Hotellet låg även granne med Munktellmuseet där vi hört att det fanns ytterligare en julmarknad.

Hotell & Munktell​

Julmarknad på Munktellmuseet i Eskilstuna

Så det blev helt enkelt en andra julmarknad den här dagen. Munktellmuseet fokuserar på industrihistoria och visar upp diverse ångmaskiner, jordbruksmaskiner och traktorer. En ganska unik miljö för en julmarknad, helt klart.

Trots ett svalt industriintresse slutade det ändå med att vi kollade igenom julmarknaden ganska fort och spenderade resten av tiden med att undersöka alla maskiner. Det var faktiskt oväntat intressant! De hade allt från maskiner från 1913 till idag – och en avdelning med framtidens teknologi.

Julmarknad på Munktellmuseet i Eskilstuna​

Promenad i Munktellstaden

Vår hund Stina fick stanna på hotellet medan vi var på Munktellmuseet, så jag tog en runda med henne när vi kom tillbaka. Hade självklart även med mig kameran för att fota området vi bodde i, Munktellstaden. Som trots novemberrusket ändå var himla trevligt.

Promenad i Munktellstaden​

Middag på Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell

Vi bodde på ett Clarion-hotell där det inte bara ingick afternoon tea, utan även middag. Skönt tyckte vi då vi slapp ge oss ut på stan igen för att hitta en restaurang. Resten av kvällen bjöd sedan på hotellrums-häng med På Spåret.

Middag på Clarion Collection Hotel Bolinder Munktell​

RESEDAGBOK ESKILSTUNA | DAG 2 | 27 NOVEMBER 2022

Morgonpromenad i Eskilstuna

Jag och Stina tog en morgonpromenad längs med ån. Vi åt frukost. Och hängde sedan med hela familjen på hotellrummet tills det var dags att checka ut. Så mys med mycket kvalitetstid.

Vi kände oss ganska klara med Eskilstuna efter det. I sanningens namn var väl ingen av oss jättesugna på en till dag i regnrusk. Så vi rullade hem igen efter ett mysigt dygn i Eskilstuna.

Morgonpromenad i Eskilstuna​
Karta över platserna vi besökte i Eskilstuna

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram