Strängnäs marknad | Resedagbok

Publicerat: 2022-10-25 | Uppdaterat: 2024-02-08

I början av oktober åkte jag och hälsade på en kompis i Strängnäs.

Jag har aldrig varit i Strängnäs tidigare, och då har min vän ändå bott där i över två år. Så ja, det var helt klart på tiden att åka och hälsa på. Lyckades åka dit samma helg som Strängnäs marknad tog över hela staden och vi passade även på att ta en liten utflykt till norra Europas största kakbord. Häng med!

RESEDAGBOK STRÄNGNÄS | DAG 1 | 7 OKTOBER 2022

Kvällspromenad i Strängnäs

Jag tog tåget på fredagseftermiddagen och var framme i Strängnäs vid 17-tiden. Vädret skiftade konstant mellan solsken och regn, men det hindrade inte oss från att ta en kvällspromenad genom staden. Lyx att gå med någon som bor där och kunde ta mig till de absolut finaste platserna.

Till exempel domkyrkan…

Kvällspromenad i Strängnäs​

…en strandpromenad längs Mälaren (som bjöd på en full regnbåge!!!)…

…Ekotemplet uppe på en kulle…

…Stora Torget…

Kvällspromenad i Strängnäs​

…och Strängnäs väderkvarn.

Tivoli i Strängnäs

Strängnäs marknad var på lördagen, men i samband med den hade de ett tivoli på plats redan på fredagskvällen. Jag är av någon anledning så himla skeptisk kring säkerheten på såna här kringresande tivolin? Tror typ att karusellerna ska falla ihop som ett korthus? Haha.

Så det blev inga åk i karusellerna, men jag tokälskar ändå känslan av att gå runt på tivolin.

Tivoli i Strängnäs​

Tapasmiddag på Naskovit

Klockan 19:00 hade vi bokat bord på restaurangen Naskovit. En supertrevlig restaurang som kör på konceptet smårätter i en byggnad från 1700-talet. Kan ju inte bli annat än succé.

Sedan gick vi hem till min väns lägenhet och hade ett klassiskt pyjamasparty – komplett med film, snack och snacks.

Tapasmiddag på Naskovit​

RESEDAGBOK STRÄNGNÄS | DAG 2 | 8 OKTOBER 2022

Kungstornet i Strängnäs

Vi började med frukost i lägenheten innan vi gav oss iväg på en promenad till Strängnäs utkikstorn. Jag råkar ju verkligen äääälska utkiksplatser och från Kungstornet har man utsikt över hela staden. Magiskt!

Kungstornet i Strängnäs​
Utsikt över Strängnäs på hösten

Strängnäs marknad

Hade ju som sagt lyckats åka till Strängnäs samma helg som Strängnäs marknad så självklart passade vi på att ta ett varv där. Marknaden, som funnits sedan 1756, var verkligen enorm. Tror det inte fanns en enda gata som inte var överfull med en massa stånd?

Under pandemin har jag dock verkligen glömt bort hur jobbigt jag tycker det är med folkmassor och att trängas med folk. Blir lika chockad varje gång. Så vi stannade inte allt för länge.

Strängnäs marknad​

Domkyrkan i Strängnäs

Vi gick istället till en betydligt lugnare plats – Domkyrkan. En otroligt mäktig kyrka som byggdes på 1200-talet.

Taxing slott - Norra Europas största kakbord

Sedan lämnade vi Strängnäs och körde mot Stockholm med ett stopp på Taxinge slott på vägen. De kan nämligen stoltsera med något så fantastiskt som att ha norra Europas största kakbord med minst 65 olika sorters tårtor, kakor och kaffebröd. Alltså snacka om att få beslutsångest! Vi löste det genom att köpa fyra olika bakverk som vi delade på. Vi åt även lunch på slottet, annars hade vi nog lätt köpt på oss dubbla mängden sötsaker, haha.

Taxing slott - Norra Europas största kakbord​
Karta över platserna vi besökte i Strängnäs & Taxinge

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Jag bara älskar marknader alltså 🥰 Det är så mysigt och ro givande 🙂

• Vilken fantastisk helg! Så roligt att du delar med dig.
    Taxinge Slott har en kakbuffé absolut värd att besöka. Liksom du tar jag flera sorters kakor, extra bra om det finns ett sällskap att dela godsakerna med.

Kram

• Wow! Nu står både Strängnäs och Taxinge slott på min rese-lista. Blev särskilt nyfiken på domkyrkan och på Taxinges kakbord.

• Kakbuffén på Taxinge slott är helt fantastisk men det är verkligen inte lätt att välja! 🙂 Och känner exakt likadant vad gäller säkerheten på kringresande tivolin, vågar heller aldrig åka något på dom.

• Så härligt att du tajmade in den helgen! 😀 Verkar ha varit väldigt mysigt! Jag har inte heller varit i Strängnäs, bara strax utanför när vi kollade på hus i närheten förut. Ser väldigt mysigt ut 🙂
    Kul med Taxinge slott också, har hört talas om deras fikabuffé och velat åka dit. 😛

• Jag är också skeptiskt till säkerheten hos kringresande tivolin, fast jag ser mer framför mig hur allt lossnar och man flyger iväg.
    Vilket rejält kakbord. Jag hade aldrig klarat av att välja bara fyra stycken.

• Fina bilder!!! Strängnäs är en trevlig stad! Vi är faktiskt i Strängnäs kommun just nu, men på ön Ringsö i Mälaren 🙂

• Så kul med Strängnäs! Jag var där för första gången tidig ti våras, men då av en annan orsak : behövde ett nytt pass! Å i Stockholmsområdet fanns inga tider, så vi åkte till Strängnäs! EN sån mysig liten stad, och genom dej fick jag se lite mer. Vi såg domkyrkan på håll, vi var upp till väderkvarnen och en fin utsikt. Åt lunch på ett väldigt gammalt café nedanför väderkvarnen. Så det blev en trevlig utflykt!
    Ha en fin helg!

• Så mysiga och fina bilder du bjuder på 🙂

• Ser så otroligt mysigt ut!

• Så fint det ser ut i strängnäs så himla många år sedan jag var där så jag minns inte, du har verkligen fångat så vackra bilder,kram

• Goooos!

• Ser helt galet mysigt ut där!! 😊

• Vad fint det är och så kul att du träffade din vän. Kramis <3

• Men ja det är så mysigt på marknader
    Längtar till till julmarknader nu oj så fint det va där

• Så mysigt med marknad, fina bilder! 🙂

• Tror aldrig jag varit i Strängnäs eller på Taxinge, men känner väl till platserna genom andra bloggar.
    Du får mig att vilja åk dit!