Roadtrip till Nora, Örebro & Mariefred | Resedagbok

Publicerat: 2020-08-26 | Uppdaterat: 2024-02-08

Den 6 augusti följde jag med mina föräldrar på en liten roadtrip till Nora, Örebro och Mariefred.

De ville resa någonstans och frågade om jag var sugen på att hänga på. Självklart var jag det! Vi åkte iväg och den enda planen vi egentligen hade med vår roadtrip var att se Nora, men dagen slutade även med ett besök i både Örebro och Mariefred. Vid sju på morgonen kom mina föräldrar och hämtade upp mig och min hund Stina och så bar det iväg på en roadtrip. Häng med!

RESEDAGBOK NORA, ÖREBRO & MARIEFRED | 6 AUGUSTI 2020

Trästaden Nora

Första stoppet blev alltså staden Nora som stått på min bucket list i jag vet inte hur många år. Vet inte ens när intresset började. Men tror det kan ha varit så enkelt att jag såg en bild därifrån och blev kär i alla söta små trähus. Det är nämligen en av Sveriges bäst bevarade trästäder med byggnader från 1700- och 1800-talet. Jag menar, titta bara så idylliskt!

Noras turistbyrå

Ett av stoppen vi gjorde var på Noras turistbyrå som ligger i Noras gamla järnvägsstation. Trots att man numera inte kan åka tåg till Nora är järnvägen fortfarande en stor del av staden då Sveriges första normalspåriga järnväg invigdes här 1856. Men man kan åka veterantåg, besöka ett järnvägsmuseum eller till och med bo i en tågvagn på vandrarhemmet Nora Tåghem.

Noras turistbyrå​

Lunch på Englas skafferi

Vi åt en varsin grillad surdegsmacka till lunch på ett kaféet Englas skafferi. Så himla mysigt litet småstadskafé där ägaren kom ut och småpratade lite med oss. Tycker sånt blir så himla fint och personligt.

Lunch på Englas skafferi​

Kvarteret Bryggeriet

Nora är ju inte superstort så det tog inte lång tid innan vi hade sett hela stadskärnan. Vi passade därför på att ta oss till kvarteret Bryggeriet som kallas för det “kreativa kvarteret”. Här håller nämligen många egenföretagare som sysslar med måleri, kläddesign, krukmakeri och andra kreativa yrken till och har sina studios och små butiker.

Kvarteret Bryggeriet​

Noraglass

Innan vi lämnade Nora tog vi självklart en varsin glass på Noraglass. Det är eventuellt Noras främsta turistattraktion, så blev nästan lite chockad då de endast har tre olika glassmaker. Så istället för att välja vilka smaker man vill ha får man alla tre och får istället välja olika utföranden från en meny. Jag valde “kolagömman” som hade kolasås både inuti och utanpå och toppades med grädde. Smått illamående efter besöket, men det var det värt då glassen var magiskt god!

Noraglass​

Örebro slott

Örebro ligger ungefär 30 minuter från Nora. Så när vi kände oss klara och jag fotat i princip vartenda hus körde vi dit. Ska inte påstå att vi såg jättemycket av staden utan nöjde oss med att besöka Örebro slott och området däromkring. Vi satt även en stund på en träbrygga och njöt av solen – tills jag upptäckte en fästing på min hund Stina och behövde gå till närmsta apotek för att köpa en pincett. Det finns ju en risk att fästingen är det enda jag kommer minnas från det här besöket i Örebro, men det är i alla fall en riktigt trevlig stad.

Örebro slott​

Middag på Slottspaviljongen i Mariefred

Vi körde vidare på vår roadtrip och lagom till middagstid var vi i närheten av Mariefred och bestämde oss för att åka dit. Väl där hittade vi restaurangen Slottspaviljongen och åt middag i den härliga eftermiddagssolen. Chockar det någon att jag beställde en halloumiburgare? Tror inte det.

Middag på Slottspaviljongen i Mariefred​

Gripsholms slott

Det blev ett till slottsbesök den här dagen i och med att man inte kan besöka Mariefred utan att även besöka Gripsholms slott som grundades 1537. Det ligger ute på en egen liten udde och ser ärligt talat betydligt mäktigare ut på håll än vad det gör när man står nedanför det.

Gripsholms slott​

Promenad i Mariefred

Innan vi rullade hem mot Stockholm igen passade vi även på att ta en liten promenad längs med vattnet i Mariefred, samt besöka deras söta järnvägsstation. Ett himla bra avslut på en himla bra dag där vi fick se en massa fint på kort tid. Allt behöver ju faktiskt inte vara så komplicerat och planerat hela tiden.

Utsikt över Mariefred
Promenad i Mariefred​
Karta över platserna vi besökte i Nora, Örebro & Mariefred

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Nora har stått högt upp på min bucket list ett bra tag nu, så sugen på att åka dit men har tänkt att det är lite långt att åka över dagen från Stockholm. Men ni hann ju med både Nora och mycket mer så det verkar ju funka alldeles utmärkt. 🙂 Mariefred besökte vi i juni och jag sitter just nu och går igenom mina bilder därifrån. Så mysig liten stad!

• Åh, men åk, bara åk! Tar ju inte mer än 2 och en halv timme dit, annars går det ju alltid att kombinera med en övernattning i typ Örebro 🙂

• men snälla, det ser ju ut som världens drömresa! <33

• det där låter verkligen som härliga, svenska pärlor!

• Så mycket vackert! Jag gillar ju Örebro, tycker det är en fin stad 🙂

• Usch för fästingar. Inget trevligt minne du fick.
    Men vad charmigt Nora verkar! Tänk att dom husen stått så länge.

• Ja verkligen, fy för fästingar! Nora var dock himla trevligt och Örebro är väl säkert det också egentligen 😉

• Oj så mysigt Nora såg ut <3

• Nämen alltså wow så vackert! Nora har jag aldrig varit till men verkar ju hur fint som helst! KRAM <3

• Vad mysigt att bara dra iväg sådär! Härliga föräldrar du har som gör så. Ser ut som ni hade det hur trevligt som helst 🙂

• Ja men verkligen, har ärvt deras kärlek till resandet då de älskar att resa nästan lika mycket som jag 😉

• Men wow du får alla ställen att se magiska ut! Är så avis på ditt resande! 😀 <3

• Örebro är en jättefin stad och så fina bilder från dina vistelser =D.

• Vad roligt att du har besökt mina hemtrakter! 😀 Kramis

• Vilken härlig roadtrip med många fina stopp 🙂

• Men wow vilken mysig liten stad Nora såg ut att vara ?

• Men alltså, oj så mysiga bilder från Nora. Ska ta och läsa om Örebro Slott. Älskar att vandra i slott. När jag var liten och hälsade på en faster och hennes man i Västerås, så brukade vi besöka många slott runt omkring. Bland annat Tidö Slott som har ett leksaksmuseum också och där jag köpte mig en mini servis i porslin som minne.

• Du får verkligen upptäcka en massa härliga och mysiga ställen i Sverige 🙂

• Får och får, jag ser till att ta tillvara på alla möjligheter jag har till att upptäcka både Sverige och världen! 🙂