REKLAM - Detta är en betald pressresa i samarbete med Destination Uppsala

Julmarknad i Uppsala | Resedagbok

Publicerat: 2021-12-06 | Uppdaterat: 2024-02-06

Nej men snälla vilken drömig första advents-helg jag fick i Uppsala.

Jag fick en inbjudan av Destination Uppsala att få upptäcka ett Uppsala i julig skrud – och självklart tackade jag ja. Har varit i Uppsala ett antal gånger tidigare av olika anledningar, men första gången jag var där bara för att turista var i februari 2019. Då spenderade jag en heldag med att springa runt för att hinna se alla sevärdheter, men den här gången var allt fokus på mys, mys och lite mera mys. Passade bland annat på att se Uppsala slott, leta efter Pelle Svanslös och gå på julmarknad mitt i Uppsala. Häng med!

Resedagbok Uppsala | Dag 1 | 26 november 2021

Uppsala slott

Redan efter lunch på fredagen hoppade jag på tåget från Stockholm till Uppsala. Jag åkte med ett SJ-tåg för 90 kronor som bara tog 31 minuter. Alltså går det ens att hitta en snabbare eller billigare resa? Väl framme i Uppsala stegade jag upp för backen mitt i stan för att ta mig till Uppsala slott.

Slottet började byggas 1549 av Gustav Vasa och är en av få byggnader som klarade sig i den stora stadsbranden i Uppsala på 1700-talet. Idag är slottet bland annat ett museum, samt bostad till landshövdingen.

Julpyntsjakt på loppisar kring Fyrisån

Detta var Black Friday och då jag är så less på konsumtionshets av nya prylar ville jag spendera eftermiddagen med en loppisrunda. Bra för både plånbok och miljö! Besökte bland annat Myrorna, Odhner design konst antik, Korrens Kuriosa och Loppis Poppis i jakt på lite nygammalt julpynt.

Alla dessa second hands ligger i närheten av Fyrisån som rinner genom centrala Uppsala. Så jag passade även på att frysa rumpan av mig genom att ta några bilder SITTANDES på en frostig träbrygga i Gotlandsparken. Så som man gör. Liksom.

Fyrisån i Uppsala på vintern
Julpyntsjakt på loppisar kring Fyrisån​

Solnedgång från Uppsala slott

Från ingenstans skingrade sig plötsligt de tunga molnen och en fantastiskt vacker solnedgång visade sig. Då fick det bli ett löppass upp för backen till slottet igen. Jag menar, en vacker solnedgång kräver en vacker utsikt.

Solnedgång från över Uppsala Domkyrka
Solnedgång från Uppsala slott​

Julmarknaden Vinterbyn på Forumtorget

När det började skymma promenerade jag över till Forumtorget där de byggt upp en vinterby med julmarknad som sålde godsaker och en massa vacker belysning. Så mysigt.

Julmarknaden Vinterbyn på Forumtorget​
Julmarknaden Vinterbyn på Forumtorget​ i Uppsala

Middag på Holy Green

Jag ville fortsätta med mitt julmys i Uppsala och valde att äta middag på Holy Greens som har utsikt över Vinterbyn på Forumtorget. Jag ska ju erkänna att jag tycker det är lite jobbigt att äta på restaurang när jag reser själv. Eller i alla fall hela den här grejen med servitör och bordsservering liksom. Så därför kändes en plocksallad helt rätt.

Middag på Holy Green​

Hotellrummet på Botanika

Efter middagen promenerade jag bort till Botanika Uppsala där jag skulle bo hela min Uppsala-vistelse. Så skönt att ta en varm dusch, var rätt så frusen vid det är laget.

Hotellrummet på Botanika​

Pelle Svanslös julkalender

Gjorde inte mycket mer den dagen än att ta en liten sväng förbi närmsta matvarubutik för att köpa lite juligt snacks innan jag gick tillbaka till hotellrummet. Var så orimligt taggad på att få hänga själv på ett hotellrum, haha. Hade planer på att titta på Ensam Hemma som är min obligatoriska julmys-film, men kom på att det fanns något med en Uppsala-anknytning på SVT-play – Pelle Svanslös julkalender från 1997! Vet inte ens om jag sett den innan men förknippar verkligen Uppsala med just Pelle Svanslös så det kändes himla passande.

Pelle Svanslös julkalender​

Resedagbok Uppsala | Dag 2 | 27 november 2021

Pelle Svanslös-promenad i Uppsala

Jag åt frukost på hotellet redan klockan 07:00 och gav mig sedan iväg på en liten Pelle-promenad. Förknippar ju som sagt Uppsala med Pelle Svanslös och det finns en hel del platser i stan som anknyter till den snälla, svanslösa katten.

Bland annat en Pelle Svanslös-statyn i Stadsträdgården…

Pelle Svanslös-promenad i Uppsala​

…en väggmålning på Påvel Snickares gränd…

Pelle Svanslös-väggmålning på Påvel Snickares Gränd

…söta soptunnor på Stora Torget…

…kattövergångsställe på Övre slottsgatan

…Pelle Svanslös-parken…

…och Pelle och Maja Gräddnos hem på Åsgränd…

Gamla kyrkogården i Uppsala

Precis intill Åsgränd ligger Gamla kyrkogården som jag ganska spontant bestämde mig för att besöka. Det är något med kyrkogårdar alltså. Tycker de är så rofyllda att besöka, och så är de ju oftast väldigt vackra.

Gamla kyrkogården har anor från 1600-talet och var till en början en fattigkyrkogård belägen utanför stadskärnan. Då låg det lador där och boskap gick och betade bland gravarna. De som hade råd kunde därför sätta upp järnstaket runt gravarna, och många av dessa finns kvar än idag.

Gamla kyrkogården i Uppsala​
Gamla kyrkogården i Uppsala på vintern

Botanika Uppsala

Här någonstans var jag praktiskt taget en isbit. Det var minusgrader ute och ingenting hade öppnat för dagen än så jag promenerade tillbaka till hotellet. Där passade jag på att se ett par avsnitt till av Pelle Svanslös julkalender och fotograferade även nere vid receptionen/frukostbuffén/baren. Botanika Uppsala är relativt nyöppnat och hade en vibe jag bara älskade. Alla detaljer kändes bara så himla genomtänkta och personliga.

Botanika Uppsala​

Museibesök på Biotopia

Vid 11-tiden hade resten av Uppsala vaknat och jag bestämde mig för att fortsätta vara inomhus en stund och gick därför till Biotopia. Det är ett över 100 år gammalt museum som när det öppnade var unikt i sitt slag med dioramar där djur visades i sin naturliga miljö. Alltså som i princip alla museum gör nu för tiden. Idag kan man lära sig mer om Upplands djur och natur på Biotopia.

Biotopia i Uppsala på vintern
Museibesök på Biotopia​

Julshopping i Uppsala

Jag fortsatte på temat “inomhus” och passade på att göra lite julshopping. Uppsala har en massa spännande och unika butiker – en av dem jag besökte låg i vad som på 1200-talet fungerade som “kylskåp” där man förvarade kött. Jag gillar verkligen butiker med både unika lokaler men också unikt utbud, och vill gärna stötta såna platser när jag reser. Så mycket roligare att mötas av sånt än samma butiker som finns överallt liksom.

Bilderna nedan föreställer ett par butiker på S:t Eriks Torg samt Godsmagasinet.

Julshopping i Uppsala​

Julmarknad vid Fyrisån i Uppsala

Mitt julmys fortsatte med en julmarknad vid Fyrisån. Där såldes en massa vackra julkransar och en hel del julgodis.

Julmarknad vid Fyrisån i Uppsala​

Loppisrundan fortsatte

Då jag inte hunnit besöka alla second-handbutiker i Uppsala dagen innan fortsatte jag på det “projektet”. Besökte bland annat Söders Gammalt & Nytt som var relativt litet, men som man lätt hade kunnat spendera timmar i och ändå inte hunnit se varenda pryl. Bestämde mig sedan för att lämna stadskärnan och besöka två betydligt större second hand-butiker, Röda Korset och Erikshjälpen. Jag var ju egentligen på jakt efter lite julpynt med hittade så himla mycket fint porslin som fick följa med mig hem istället, haha.

Loppisrundan fortsatte​

Ett julmysigt Uppsala i skymning

Lagom till att jag kom tillbaka till de centrala delarna av staden hade solen gått ner. Och jag insåg att jag helt hade glömt bort att äta lunch. Det är nog första gången jag någonsin missar en måltid? Haha. Då jag redan hade middagsplaner tillsammans med min partner in crime Mimmi som var påväg till Uppsala gick jag istället omkring längs med Fyrisån, Stora Torget och Kungsängsgatan och fotade julbelysningen. Det är nog min bästa grej med december ändå, all mysig julbelysning överallt.

Ett julmysigt Uppsala i skymning​

Middag på Crêperie Lemoni

När Mimmi, tillika mitt resesällskap för resten av helgen, kom fram till Uppsala behövdes det självklart firas. Med vadå? Crêpes. Såklart. Alltså herregud, du som bara “känner mig” genom bloggen måste ju tro att min kost enbart består av crêpes och halloumiburgare, haha. Vi åt i alla fall på Crêperie Lemoni som ligger på en mysig liten innergård.

Crêpesen var fantastiskt goda och kvällen till ära hade restaurangen ett liveband som skapade en härlig stämning. Vi satt där resten av kvällen tills vi kände att det var dags att gå och sova. Jag hade gått över 30 000 steg den dagen och var rätt så slut. Haha.

Middag på Crêperie Lemoni​
Karta över platserna vi besökte i Uppsala

Resedagböcker från Uppsala 2021

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Vilka mysiga dagar du fick i Uppsala! Dina reseinlägg inspirerar så. Tack för att du delar med dig!

Kram

• alltså åh vad mysigt! ser så drömmigt ut

• Men wow vilket samarbete! Allt ser så mysigt ut. Älskar Uppsala! Och solnedgången ser magisk ut!

• Oh, vilket härligt Uppsala reportage.
    Jag är där några gånger om året och hälsar på en väninna, så det mesta är kända platser för mig. Gillar Uppsala. Var där i mitten-slutet av november då Allt ljus på Uppsala var igång. Förrförra året var jag där när de hade julbelysningen i gång.
    Katten i Stadsträdgården har jag missat, de övriga Pelleställena har jag besökt. Vi pratade om att göra en Pelle Svanslösvandring i sommar.
    Kyrkogården har jag inte heller besökt och det hade vi planen också för nästa besök.
    Min väninna är auktoriserad Uppsalaguide, så jag har en expert som visar mig runt.
    Trevlig 3dje advent!

• Tack för den trevliga promenaden genom ett fint Uppsala – staden jag bara varit i en gång för snart ett halvt sekel sen 🙂
    Fantastiska bilder!

• Älskade Pelle Svanslös kalender när jag var liten 🙂 vilka härliga glimtar!

• Så kul att se lite mer av Uppsala. Har mest bara gått runt lite vid Fyrisån och till slottet. När vi var i domkyrkan tidigare i höstas så var halva avstängd (det var också lyftkranar utanför). Fint med solnedgången vid slottet. Verkar ha varit en väldigt fin helg! 😀

• Kul att höra, det var verkligen en superbra helg! Lyftkranarna försvann bara någon dag innan vi kom dit – vilket jag var otroligt glad över haha 🙂

• Har inte varit i Uppsala sedan barnen var små och då letade vi efter saker med Pelle Svanslös men då fanns det inget. På dina bilder ser jag att det nu finns en hel del med Pelle anknytning. Jätteroligt ju.
    Fina bilder. Det är så fint i Uppsala.
    Kram

• Vilken härlig helg och vilka fina bilder från dina dagar i Uppsala!

• har aldrig tänkt särskilt på Uppsala men när jag såg din instagram och ännu mer nu så vill ja verkligen dit

• Åååh vad mysigt!!! Älskar juleeeen 😀

• Men åh så himla vackra bilder och så mycket roligt ni besökte!! Längtar tills man turistar i en ny stad igen!! :’)

• Detta samarbetet gjorde du så jävla bra! Hoppas att du får fler såna här i framtiden för WOW! Pellesvanslös var en av mina favorit julkalendrar när jag växte upp och jag hade helt glömt av att han kom från Uppsala! Var så roligt att få läsa detta inlägget och få ta del av hur stor betydelse han har haft för staden. Måste även säga att dina bilder först och främst är otroligt rena. Det är som att hela staden hade städat för att du skulle dit och fotografera. Älskar också redigeringen. Upplever att den är väldigt dragande, man dras mot bilderna och vill inte missa en enda detalj. Väldigt bra med information och jag hoppas att de som gav dig detta samarbetet är nöjda för det ska de vara. Otroligt proffsigt och snyggt gjort 😀

• Men åh så gosigt! Du har verkligen lyckats med att få Uppsala att se vackert ut!

• Men vilken helg! Låter toppen 🙂 Vilket gulligt kattövergångsställe *ler*

• Vad fina och mysiga bilder! Såg ut som du hade en supertrevlig resa/vistelse i Uppsala 🙂

• Åh va fint! Du får verkligen alla ställen att se magiska ut på bild! 🤩

• Vad roligt att ni besökte Uppsala och så fint det är där. Kramis <3

• Åh men vad mysigt!
    Jag har inte varit i Uppsala på… ehm, jag kommer inte ens ihåg, så det är nog dags snart igen 😀

• Vilken härlig helg i Uppsala du hade. Så fina bilder som visar det du upplevt.
    Hög igenkänningsfaktor hos mig eftersom ena dottern och barnbarnen bor i centrala Uppsala och jag kände igen mycket. Och under ett år, för läääänge sen pluggade jag på Uppsala universitet.En härlig stad.
    Och perfekt att ta tåget hit och hem. Något jag alltid gör. Snabbt och smidigt.
    Ser fram emot att läsa mer om dina upplevelser. Och mycket hann du ju både göra och uppleva.
    Tack för tipset om Creperie Lemoni. Här har jag inte vart. Men det ska bli.

• Vad kul att få turista i Uppsala. Förknippar också staden med Pelle Svanslös. Visste inte att den julkalendern gick att se på Svt-play. Ska jag nog titta på.

• Ja men verkligen 🙂 Och så kul, den julkalendern var faktiskt riktigt mysig även fast det märks tydligt att den är 25 år gammal liksom, haha 🙂