Kalkbrott i Smöjen & Fabriken Furillen | Resedagbok

Publicerat: 2019-07-24 | Uppdaterat: 2024-03-15

Nu har vi tagit oss till dag fem på min Gotlandsresa.

Det var en av dagarna jag sett fram emot allra mest. Vi hade nämligen planer på att roadtrippa på norra Gotland och besöka ett kalkbrott i Smöjen, Rute Stenugnsbageri och ön Furillen med det populära hotellet Fabriken Furillen. Det vill säga: Två helt nya platser för mig, samt en gammal favorit. Häng med!

Resedagbok Gotland | Dag 5 | 11 juli 2019

Kalkbrott i Smöjen

Väderprognosen varnade för regn på eftermiddagen, så vårt första stopp fick bli ett kalkbrotten i Smöjen där vi hade planer på att bada. Det finns flera stycken kalkbrott i Smöjen där man tidigare brutit kalk, men som nu är vattenfyllda och erbjuder badplatser med turkost vatten. Typ som Blå Lagunen lite längre norrut på Gotland, fast med betydligt färre människor. Och i det brottet vi åkte till fanns även en övergiven fabriksbyggnad.

Jag har gått och blivit en riktig badkruka på äldre dar, men i en sån här häftig miljö var ju till och med jag tvungen att ta ett dopp. Även om vattnet var iskallt, haha. Det går att simma in i den övergivna byggnaden, men man bör undvika det då det är en stor säkerhetsrisk. Vattnet är också flera meter djupt och man måste klättra på ganska vassa stenar för att ta sig ner. Det vill säga: Detta är ingen plats att åka till med barn. Men en otrolig häftig badplats för vuxna. Helt klart.

Rute Stenugnsbageri

Efter en simtur i kalkbrottet åkte vi till Rute Stenugnsbageri för att äta lunch. Det är en restaurang/kafé som verkligen blivit en favorit hos mig. Måste åka dit varje gång jag hänger på norra sidan av ön. Och så enkelt är det.

Rute Stenugnsbageri​

Fabriken Furillen

Eftermiddagen bjöd sedan på ytterligare en häftig plats jag aldrig varit på innan: Ön Furillen. Kan nästan se ett tema på den här dagen med övergivna fabriksbyggnader, haha. Furillen har dels en militär historia, men är främst känd för att ha haft en kalkstensindustri. Sedan 1999 har dock stora delar av ön blivit ett otroligt populärt och exklusivt hotell. En natt på Fabriken Furillen står numera helt klart på min bucket list.

Efter att ha promenerat runt ön började det regna och vi hoppade in i bilen igen. På vägen hem stannade vi på den mexikanska restaurangen Cantina Y Casitas, och väl tillbaka i lägenheten spenderade vi resten av kvällen med att spela kort. Snacka om bra dag!

Karta över platserna vi besökte på Gotland

Resedagböcker från Gotland 2019

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Snöjens kalkbrott är en magisk plats och lite smått läskig samtidigt. Vi var också där och badade i år när vi var över på ÖN

• Stenbrottet ser verkligen häftigt ut! Synd bara att folk klottrat på fasaden :/

• Tycker också det är så himla synd att såna här häftiga platser alltid ska bli förstörda av människor som går dit och har sönder saker och klottrar 🙁

• Jag vill också till Gotland nångång!:)

• Härligt!! 🙂 Så fina bilder!

• Det var en lite annorlunda badplats men det påminner om ett vattenfyllt stenbrott som finns här i närheten. Krakow skulle vi åkt till men det blev inte av, inte denna gång.

• Jo men visst är det, då måste man ju bara bada trots att vattnet var iskallt 😉 Håller tummarna för att Kraków-resan blir av för er en annan gång 🙂

• kan inte ens uttrycka hur idylliskt detta ser ut! <3

• Jag vill så gärna åka till Gotland! 🙂 Var där för jättelänge sedan, kommer knappt ihåg någonting från ön. Så skulle verkligen vilja åka tillbaka och uppleva Gotland nu när jag är vuxen.