Våffelmagasinet i Ljugarn | Resedagbok

Publicerat: 2019-08-21 | Uppdaterat: 2024-03-15

Häng med på de sista dagarna på Gotland för den här resan.

Vi besökte bland annat Visby, Krusmyntagården och Våffelmagasinet i Ljugarn. Och så gick jag ju och vann ett SM-guld i varpa också. Varpa är en precisionsidrott från Gotland som jag tävlat i sedan jag var liten. Reglerna är ganska enkla. Det går ut på att kasta en “sten” (varpan) på en pinne, och den som kommer närmast får ett poäng. Sedan kör man först till 12 poäng, bäst av tre.

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 9 | 15 JULI 2019

SM-final i varpa

Förmiddagen bjöd på seminfinal i lagtävlingen, som vi vann! Och sedan var vi redo för finalen på eftermiddagen. Vi började med att förlora första omgången med 7-12, vände och vann andra omgången med 12-11. Det vill säga, minsta möjliga marginal. Sedan var det dags för en tredje omgång.

SM-final i varpa​

SM-guld i varpa

Och hur gick den? VI VANN! Kan meddela att det känns himla bra att ha skryträttigheterna till att kalla sig bäst i Sverige på något, haha. Detta var faktiskt mitt tredje SM-guld i varpa, och det jämte min titel som Australiensisk delstatsmästare i quidditch får det ju att låta som att jag är värsta superatleten. Älskar att tävla i lite mindre, udda sporter 😉

Efter att SM-guldet var klart åkte vi och köpte pizza och somnade sedan tidigt. Snacka om vilt firande, haha!

SM-guld i varpa​

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 9 | 16 JULI 2019

SM i varpa och helkväll i Visby

Även den här dagen spenderades på tävlingsplatsen för de svenska mästerskapen i varpa. Dock som publik och inte som deltagare den här gången.

På kvällen körde vi sedan in till Visby för middag på italienska restaurangen Isola Bella. Efter det blev det en liten kvällspromenad i världens mysigaste stad. En dag ska jag bo i Visby. Och så enkelt är det.

SM i varpa och helkväll i Visby​

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 11 | 17 JULI 2019

Våffelmagasinet i Ljugarn

Vår sista dag på Gotland för den här resan. Förmiddagen började med att vi åkte och hälsade på vänner i både Burs och Ethelhem, innan vi åkte till Ljugarn för lunch.

Planen var nämligen att äta lunch på Våffelmagasinet i Ljugarn. En restaurang som har, hör och häpna, endast våfflor på menyn. Jag valde en med fetaost, avokado och rödbetshummus och nu vill jag ha rödbetshummus på precis allt jag äter. SÅ GOTT.

Våffelmagasinet i Ljugarn​

Ljugarns hamns fiskeläge

Efter lunchen passade vi på att ta en liten promenad bland alla söta sjöbodar i Ljugarns hamns fiskeläge.

Ljugarns hamns fiskeläge​

Krusmyntagården

Vi hade lite tid att döda innan vi skulle kliva ombord på färjan hem, så vi bestämde oss för att åka till Krusmyntagården. De säljer en massa olika kryddor och trots att vi redan har flera av deras kryddblandningar hemma köpte vi ett gäng nya till “kollektionen”. Haha.

Sedan var det dags att vinka farväl till Gotland efter ett par fantastiska dagar där med familjen. Brukar alltid känna lite vemod över att lämna min älskade ö, men inte den här gången då jag skulle komma tillbaka redan två veckor senare för att gå på Medeltidsveckan på Gotland.

Krusmyntagården​
Karta över platserna vi besökte på Gotland

Resedagböcker från Gotland 2019

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram