Denna torsdag tänkte jag titta tillbaka på min resa till Marsa Alam i Egypten 2010. Jag och min familj gillar verkligen Egypten då det är varmt, erbjuder fantastisk snorkling, har sjukt mycket intressant historia och ligger ändå hyfsat nära Sverige. Vi var i Hurghada 2004, Sharm el Sheik våren 2010 och Marsa Alam hösten 2010 och jag är säker på att vi hade åkt tillbaka igen om det inte var för att den arabiska våren bröt ut bara någon månad efter vår sista Egyptenresa. Kanske är dags att åka tillbaka snart?
Resan till Marsa Alam var i alla fall en tvättäkta charterresa då vi spenderade större delen av tiden på hotellområdet. Inte superkonstigt dock då vi hade en pir från hotellstranden ut till ett korallrev. Hur magiskt? Vet inte hur många timmar vi spenderade med att simma runt och beundra djurlivet under ytan. Vi gjorde bara en utflykt under den här resan och det var en delfinsafari vid ett annat rev längre ut. Har vaga minnen om att vi inte såg några delfiner under utflykten, men är helt säker på att jag såg en dinosaurie! Eller ja, det visade ju sig vara en muräna. Det kopplade dock inte min hjärna där och då MEN OJ som jag har fått höra ”historien om Amanda och dinosaurien” sedan dess, haha.