Midsommar på Landsort | Resedagbok

Publicerat: 2024-06-23 | Uppdaterat: 2024-06-23

Om jag hade livets mest idylliska midsommarfirande i år? Jag tror det!

Tillsammans med ett gäng vänner hyrde vi nämligen stugor över midsommar på Landsort. Landsort, eller egentligen Öja, är Stockholms skärgårds sydligaste ö och jag var där senast sommaren 2019. Vet inte hur länge jag sagt att jag vill fira midsommar i skärgården, men brukar komma på det sisådär veckan innan och då är det omöjligt att hitta ett boende. Men i år var vi ute i god tid och bokade redan i februari.

Så jag fick tillslut min idylliska midsommar i skärgården. Häng med!

Resedagbok Landsort | Dag 1 | 21 juni 2024

Båt från Ankarudden till Landsort

Det smidigaste sättet att resa på till Landsort är med båt från Ankarudden. En båtresa som tar cirka 30 minuter och görs med Waxholmsbolaget. I och med att det var midsommar var båten till Landsort lite extra pimpad med björkris och flaggor. Så fint!

Midsommarlunch på Landsort

Vår stugvärd mötte upp oss i hamnen för att hämta vårt bagage då stugorna ligger på andra sidan ön, cirka 3 km bort. Så skönt att slippa bära allt då vi hade rejält med packning. Jag åkte med bagaget i stugvärdens golfbil för att kunna lägga in kylvaror, medan resten av gänget antingen promenerade eller hämtade ut cyklar som ingick i stughyran.

Väl på plats i stugorna dukade vi upp långbord och klassisk midsommarlunch.

ERSTA-batteriet på Landsort

För att lindra matkoman efter lunchen tog vi en liten promenad till ERSTA-batteriet. Landsort är en gammal militärö och var ett av invasionsförsvarets viktigaste anläggningar under kalla kriget. Landsort hade ett av de så kallade ERSTA-batterierna som fanns på 6 platser längs med Sveriges kust för att försvåra landstigning på svensk mark.

Man kan boka en guidad tur av själva anläggningen under jorden, men vi nöjde oss med att kika runt på kanonen och allt annat militärt ovanför mark.

Jordgubbstårta på midsommar

Sedan slängde vi ihop lite jordgubbstårta. Är det midsommar så är det! Det var första gången jag gjorde en tårta som var både vegansk och glutenfri, men det blev oväntat bra!

Bada på Landsort

Idyllen fortsatte sedan med ett dopp i havet. Våra stugor hade en egen brygga, så då måste man passa på. Även om termometern inte visade mer än 10°c i vattnet.

Det traditionella midsommarfotot

Att fotografera ett familjeporträtt iklädda midsommarkransar har blivit en tradition, så självklart fick det bli ett även på Landsort! Så himla kul att vi har en sån här bild på oss från varje år sedan vår hund Stinas första midsommar. Så detta blev bild nummer 6 i ordningen ❤

Bastubad och kvällsdopp

Framåt kvällen hade vi hyrt stugområdets bastu så vi var några stycken som passade på att använda den medan resten av gänget förberedde middagen. Jag tillhörde bastugänget och passade till och med på att ta ett kvällsdopp i havet!

Tror jag måste sluta identifiera mig själv som en badkruka, för jag badar ju typ alltid numera?

Bastubad och kvällsdopp​ på Landsort

Midsommarkväll på Landsort

Sedan blev det grillmiddag tills att solen gick ner och myggorna började gå till attack. Svensk sommar ändå, vilken grej. Då stugorna var så små fanns det inte riktigt möjlighet till inomhushäng för 11 personer, så vi gick och la oss strax efter klockan 23. Helt perfekt tid att avsluta kvällen på tyckte den här tanten, haha!

Midsommarkväll på Landsort​

Resedagbok Landsort | Dag 2 | 22 juni 2024

Landsorts stuguthyrning

Lördagen bjöd på blåst och regn. Jag passade ändå på att ta ett litet varv på området med kameran, även om det såg betydligt trevligare ut dagen innan. Vi var totalt 11 personer, så vi hyrde 3 av Landsorts stuguthyrnings totalt 6 stugor.

Alla stugorna har ett litet, men fullt utrustat kök samt bäddar för totalt 5 personer om man inte har något emot att tränga ihop sig. Samt ett eget badrum i en separat byggnad. På området finns det förutom bastun en badtunna, en kiosk, en kajakuthyrning samt en gästhamn att lägga till vid med egen båt.

Landsorts stuguthyrning​

Promenad över Landsort

När vi checkat ut lämnade vi bagaget hos stugvärden som skulle köra det till hamnen lagom till att båten gick. Och sedan promenerade/cyklade vi tillbaka till själva samhället Landsort. Längs med vägen stannade vi vid några av Landsorts sevärdheter. Bland annat ett monument för överlotsen Albert Holm, en pestkyrkogård och en stenlabyrint från järnåldern.

Och ett gäng kossor!

Promenad över Landsort​
Minnesmonument på Landsort
Pestkyrkogården på Landsort
Kossor på Landsort​
Promenad över Landsort

Promenad i Landsort

Väl framme i själva samhället Landsort regnade det rejält. De andra sökte därför skydd inne på Landsorts restaurang medan jag tog en liten promenad till Landsorts fyr och tillbaka. Landsort är ju så himla gulligt! Och fyren brukar man säga är Sveriges äldsta fyr. Lite häftigt ändå.

Saltboden Kök & Proviant

Sedan anslöt även jag till restaurangen och satt där tills båten till fastlandet gick. Är verkligen så himla nöjd med vår midsommar på Landsort. Vilken idyll! Är helt klart såld på det här med att fira midsommar i skärgården. Det kan vara så att jag till och med börjat kika på andra öar inför nästa år, haha.

Karta över platserna vi besökte på Landsort

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Dina bilder är ju helt magiska! Jag kan mycket väl förstå att du upplevde Landsort som idylliskt. Så roligt att du delar med dig av din entusiasm och på så sätt inspirerar oss läsare. Så fin familjebild på er från årets midsommar.

Kram

• Oj vilket härligt ställe ni firade midsommar och så mysigt ni hade det. Kramis <3

• Vilken drömmig dag! Underbara bilder också 🙂

• oj vilka fina foto du är så duktig ser jätte mysigt verkligen o blev ju bra väder med

• Ohh så fina foton från er vistelse där och midsommar. Det är som hämtat från en midsommarfilm =D

• Men så härligt! Landsort är ju så mysigt och vackert, låter helt underbart 🙂
    Ha en fin helg<3

Kram

• Vilken idyll, och så smidigt med en värd som tar hand om bagaget så att ni slapp bekymra er om det.
    Att bada i 10-gradigt vatten lät lite skrämmande, men jag hade också passat på. Firar man midsommar i skärgården måste man ju bada.

• Vilka fantastiska bilder. Det ser verkligen helt underbart ut. Det är något speciellt med skärgården och att fira midsommar där . Kram

• Oh, vilket fint och trevligt inlägg med fina bilder!
    Jag har inte varit på landsort, men har en bekant som har hus där och därför alltid varit nyfiken på stället. Ser så härligt ut.
    Kul att du också hade en trevlig midsommar i goda vänners lag. Jag har skrivit om min på bloggen idag.