Midsommar i Söderköping | Resedagbok

Publicerat: 2022-07-02 | Uppdaterat: 2024-02-04

Hoppas du inte ledsnat på midsommar-content i dina flöden, för här kommer lite mer.

Jag är inte särskilt traditionsbunden när det kommer till midsommar. Är nöjd så länge jag får ha en blomsterkrans på huvudet liksom. Kanske är det därför jag alltid är ute i sista minuten med mina midsommarplaner? I år bestämde i alla fall jag och sambon hela fyra dagar innan att vi skulle åka och fira midsommar i Söderköping. En stad ingen av oss varit i innan, men som jag velat besöka hur länge som helst.

Vi tog med oss midsommarkransar och vår hund Stina och fick en helg som bjöd på glass, bergsbestigning och gulliga Madicken-kvarter. Häng med!

RESEDAGBOK SÖDERKÖPING | DAG 1 | 24 JUNI 2022

Lunch vid Göta Kanal

Vi tog tåget från Stockholm till Norrköping, och sedan en buss till Söderköping och var framme vid lunchtid. Vi gick direkt mot Göta kanal då jag kikat på kartan innan och sett en del restauranger där. Mycket var stängt pga. midsommar, men Kanalkrogen var öppen, erbjöd vegansk mat och tillät hundar. Score!

Svit på Söderköpings Brunn

I fall någon missat det så var det VARMT under midsommarhelgen. Typ jättevarmt. Vi var därför inte jättesugna på att gå omkring så mycket – kanske främst för att vi har en hund som flåsar som en idiot bara det är plusgrader ute. Så vi tog en chansning och gick till hotellet för att se om vårt rum möjligtvis var klart för en tidigare incheckning. Det var det!

Vi hade bokat in oss i en av Söderköpings Brunns sviter. Tyvärr var jag inte superimponerad av rummet i sig då det var ganska “basic” i jämförelse med resten av hotellet. Men himla trevligt att ha så mycket utrymme. Och himla ovanligt att ett hotell faktiskt erbjuder att man får ha med sig hund i en svit. Stina fick till och med en egen liten bädd ❤

Midsommar i Söderköping

Klockan 14:00 restes midsommarstången ute i hotellets trädgård och midsommarfirandet var igång. Det bjöds på lotterier, fiskdamm och en uppvisning av folkdräkter och folkdans från olika landskap. Himla trevligt. Vet faktiskt inte om det finns något annat ställe att fira midsommar på i Söderköping, men detta var alldeles lagom stort och kändes så himla idyllisk. Så glad att vi valde att fira midsommar i Söderköping.

Jag försökte mig också på att ta ett familjefoto med våra kransar nere vid ån, men med tanke på hur genomsvettiga vi var blev den bästa bilden den där fokusen hamnade helt fel. Haha!

Glassrestaurangen Smultronstället

När vi kände oss klara med midsommarstämningen gick vi till stället som helt ärligt varit främsta anledningen till varför jag ens velat till Söderköping från första början: Glassrestaurangen Smultronstället. Genom åren har det dykt upp både en och annan bild på deras glassar i mina flöden och jag har känt att jag bara MÅSTE dit.

Så, hur var det? Minst lika magiskt som jag hade föreställt mig. Både visuellt och smakmässigt. Jag valde glassen Swedish Fika som hade fyra kulor glass, tre små bakverk och en himla massa grädde. Hur mycket det än tar emot att säga det måste jag erkänna att jag inte orkade få i mig allt. Det blev för mycket även för den här efterrättsälskaren.

Midsommarmiddag på Söderköpings Brunn

Efter glassen hade vi matkoma deluxe och gick tillbaka till hotellet. Tog en dusch och var svettig igen efter en kvart. Sedan blev det midsommarmiddag på hotellets inglasade veranda.

De hade en förbestämd tvårättersmeny och vi fick en vegansk pasta till varmrätt och till efterrätt fick jag en crème brûlée medan sambon (aka. “veganen”) fick en jordgubbssorbet. Alltså SÅ himla god mat. Som vi njöt. Insåg dock att vi med största sannolikhet var de enda som inte nått pensionsålder som valt att fira midsommar på Söderköpings Brunn. Vi drog ner medelåldern REJÄLT, haha.

Midsommarmiddag på Söderköpings Brunn​

Hängmattebibliotek längs med ån i Söderköping

Efter middagen var det något svalare ute och vi gav oss iväg på en promenad. Längs med Söderköpingsån har Söderköpings bibliotek hängt upp en massa hängmattor med tillhörande miniatyrbibliotek. Alltså snälla. Så mysigt.

Utsikt över Söderköping från Ramunderberget

Målet med vår kvällspromenad var att ta oss upp på Ramunderberget. Det var för varmt att gå de 318 trappstegen upp till utkikstornet på toppen på dagen, men nu var det ändå genomförbart. Även om outfit nummer två för dagen fick bli genomsvettig den med, haha.

Så värt det dock då utsikten var fantastiskt. Alltså titta på ljuset!!! Så magiskt.

Söderköpings sluss

Precis nedanför Ramunderberget rinner Göta kanal, och vi fick gå över Söderköpings sluss som är en av kanalens totalt 58 slussar. Höjdskillnaden här är 2,4 meter, så det tar sin lilla tid att slussa igenom båtar.

RESEDAGBOK SÖDERKÖPING | DAG 2 | 25 JUNI 2022

Frukost på Söderköpings Brunn

Vi var nere vid frukosten när den öppnade klockan 08:00 och blev smått chockade över hur mycket folk det var. Vi och pensionärerna va, vilket morgonpiggt gäng vi var ändå. Söderköpings Brunn bjöd i alla fall på en ganska klassisk hotellfrukostbuffé i vackra lokaler. Tyckte inte ens det var någon idé att försöka fotografera i frukostmatsalen då det var så mycket människor, men tog i alla fall en sväng in i middagsmatsalen som låg bredvid.

Turisttåget Tuffe i Söderköping

Det var minst lika varmt den här dagen som dagen innan. Så vad gör man om man vill turista, men inte gå omkring i solen? Man hoppar på sightseeingtåget! Söderköping har ett som kallas för Tuffe och kör igenom hela staden på 30-45 minuter med inspelad guide. För 60 kronor per person fick vi se det mesta av Söderköping, och Stina fick ligga på sin kyldyna och spana ut. Verkligen så bra.

Turisttåget Tuffe i Söderköping​

Gulliga hus i Drothemskvarteren

Trots värmen bestämde vi oss för att promenera bort till Drothemskvarteren som vi precis hade kört igenom med tåget. Det var helt enkelt för mysigt för att inte utforska närmare. Snacka om småstadsidyll!

Många av husen där är från 1700-talet, och kvarteren har bland annat fått agera kuliss till Madicken-filmerna.

Favorit i repris: Lunch vid Göta kanal

Sedan gick vi tillbaka till Göta kanal för att äta lunch och hamnade på Lock, Hop & Barrel Brewery Restaurant. Deras uteservering ligger i skuggan och just denna dag kunde vi inte ha föreställt oss något mer fantastiskt. Haha.

Efter lunchen var det dags att åka hem igen, nöjda med vår midsommar i Söderköping. Att det tog så många år innan jag tog tag i att besöka Söderköping är ett mysterium alltså. Så himla mysig stad som jag gärna besöker igen.

Karta över platserna vi besökte i Söderköping

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Åhh! En så mysig midsommarhelg ni fick i Söderköping! Ditt inlägg är så inspirerande att ta del av. Denna stad – med dina tips på sevärdheter – vill jag gärna besöka.

Kram

• söderköping hade varit roligt att åka till . super fint o me dessa gamla hus o gångar

• Smultronstället har stått på min lista över platser att besöka i flera år, men ännu har jag inte kommit dit. Blev inte mindre sugen nu!

• Så vackra bilder! Söderköping är verkligen en vacker stad. Det var länge sedan jag var där. Borde åka dit snart igen.

• Enna

Vilket drömmigt ställe att fira midsommar på 🙂

• Ja, staden är helt magisk och riktig småstads idyll! Jag var där tidigt i juni och njöt av en glass (tog en Broadway), åkte Tuffe tåget och njöt av en eftermiddag där tillsammans med min lilla familj och mina föräldrar. Super mysigt! Hade gärna besökt staden igen för att utforska mer, men detta fick räcka för oss denna gång 😊

• men wow vilken grym och utförlig reseguide! har jag någonsin vägarna förbi söderköping (som för övrigt gör sig väldigt fint på dina bilder!) kommer jag garanterat att använda mig utav detta inlägg för att planera min voyage 🙂 hängmattebibblan såg ju sååå trevlig ut!

• Åh så charmigt!

Jag önskar man kunde göra fler nybyggen i denna stil, eller iallafall i äldre stil istället för fula moderna komplex.

• Men wow vilka otroligt vackra bilder du har tagit!

• åh så fint! har varit i söderköping en gång när jag var liten, så fint 😀

• Vilken trevlig idé att spendera midsommar i Söderköping och på Söderköpingsbrunn. Har varit här en del men då bara över dagen och med båt när vi lagt till i hamnen när vi färdats på Göta kanal.
    Och på vägen till Öland i juni passerade vi bara.
    En fin vistelse förstår jag att det blev och jag tittar på bilderna och gläds åt både dem och minnen från Söderköping.
    Ha det fortsatt fint.

• Så underbara och härliga bilder från er midsommar! Den där glassen med chokladbollen ser ut att vara helt i min smak. Själv är jag inte alls förtjust i traditionell midsommarmat utan äter hellre något annat.

• Det ser ju underbart ut, vilken härlig midsommar! Vi är inte så bundna traditionellt heller. Jag gillar inte sill och jag gillar inte uppstyrda lekar och sånt… jag gillar bara sommar och det spelar ingen roll var jag är eller vad jag gör riktigt. Men hade hellre gjort det ni gjorde än det jag faktiskt gjorde, men att min man fick covid… ja, det finns inte så mycket att göra åt den saken!

• Men fy så segt! Hoppas han inte blev allt för sjukt så ni kunde ha det mysigt hemma i alla fall 🙂

• Men åh, magiska bilder 🌸

• Oh Söderköping är så vackert och gå längst kanalen där är också så vackert. Känner igen mig från flera av dina foton. Glassbaren där är ju otrolig då vi var dit fick vi stå länge i kö för att få en plats där och äta =D

• Åh har hört att man kan behöva köa ganska länge för att få bord på Smultronstället! Vi måste ha haft tur (eller så kanske trycket inte var lika högt på midsommar?) för vi köade nog inte mer än 5 minuter 🙂

• Ser så mysigt ut! Så himla fina bilder också. Älskar såna här inlägg! Utsikten skulle jag vilja se med egna ögon och smaka glassen också!

• Drothemskvarteren såg ju hur mysigt ut som helst. Hade gärna strosat runt där och sedan vidare mot Smultronstället, för jäklar vad god din glass såg ut. Väl värd matkoma.

• Svensk idyll <33 Får hemlängtan!

• Söderköping är ju verkligen hur mysigt som helst 🙂 Min farfars morfar var grundare till Söderköpingsposten 🙂
    Håll Bar & Kök är en toppenbra restaurang också, om de har öppet i år också, vi var där förra året 😀 Bara lokalproducerat, säsongsbaserat och väldigt gott 😀

• Men så kul! 😀 Håll Bar & Kök var faktiskt en av restaurangerna jag hade velat testa, men den var stängd när vi var där tyvärr 🙁