Uppdaterat 2022-12-30

Det blev två Gotlandsresor 2018.

Jag var på Gotland en vecka i juli, och denna gång blev det en helg på min favoritö. Syftet den här gången var att delta i den svenska mästerskapen i varpa, så det blev inte lika stort fokus på att åka runt och upptäcka. Tiden spenderades mest på varpaplanen, men hade ändå lite tid i Visby. Passade även på att gå upp tidigt och fotografera raukar i en vacker soluppgång på vår resa till Gotland.

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 1-2 | 31 AUGUSTI – 1 SEPTEMBER 2018

Svenska mästerskapen i varpa

Vi kom fram till Gotland sent på fredagskvällen, och på lördagsmorgonen åkte vi direkt till tävlingsplatsen i Stånga. Jag tävlade inte själv den här dagen utan satt mest på sidan och hejade på mina lagkamrater. Det var även SM i de andra idrotterna pärk och dragkamp på samma ställe, så passade även på att gå och titta lite på det.

SM-final i regnet

Min mamma och hennes lagkamrat kvalificerade sig till finalen, och lagom till att den började öppnade sig himlen. Det kom verkligen så sjukt mycket vatten! Tyvärr förlorade dem finalen, men ett silver är ju trots allt alltid ett silver.

Pizza i stugan

Sjöblöta satte vi oss sedan i bilen för att köra tillbaka till vårt boende i Ljugarns Semesterby. På vägen köpte vi med oss pizza från golfklubben Gumbalde som satt himla fint efter en heldag utomhus.

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 3 | 2 SEPTEMBER 2018

Raukar i soluppgång på Gotland

Jag har bott i Ljugarns semesterby tidigare, och då gick jag upp och fotograferade raukområdet Folhammar i soluppgången. Visste därför att det kunde bli himla vackert och passade på att göra samma sak igen. Och visst var det fint? Älskar ju både raukar och soluppgångar, och tillsammans blir de en himla bra kombo.

Crêpes i Visby

Resten av dagen spenderades sedan med SM i varpa i Stånga. Den här gången tävlade jag så hann därför inte fota något, men dagen resulterade inte i några placeringar värda att nämna. Haha. När vi var klara på tävlingsplanen körde vi in till Visby för att äta på min favoritrestaurang: Crêperie & Logi.

Promenad längs med ringmuren

Efter middagen tog vi oss en liten promenad runt Visbys ringmur vid Östergravar innan det var dags att kliva ombord båten hem igen.

Karta över platserna vi besökte på Gotland

Mer från Gotland

Se och göra på Gotland – 35 tips | 14 mysiga Airbnb-boenden på Gotland | Därför ska du resa till Gotland i sommar

Fler resedagböcker från Gotland

Visby 2022 | Gotland 2021 | Gotland augusti 2020 | Gotland juli 2020 | Medeltidsveckan på Gotland 2019 | Gotland 2019 Gotland juli 2018

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook eller Instagram

21 svar

1. Alltså dessa bilder Amanda! Så sjukt vackra! Hade också tänkt köpa creps där men hmm råkade vara där på starten av Stockholmsveckan så det var milslång kö, men en dag så…

2. Vilken solnedgång!! Otroliga bilder!! Så roligt att du delar med dig av Gotland och din vistelse. Det var för länge sedan jag besökte Gotland. Troligtvis har mycket ändrats. Ha det bra?