Sandhamn på vintern | Resedagbok

Publicerat: 2018-02-24 | Uppdaterat: 2024-01-02

Klockan 06:00 mötte jag upp min vän Annie för att ta en dagsutflykt till Sandhamn i Stockholms skärgård.

Det finns 30 000 öar i Stockholms skärgård, och Sandhamn är nog en av de absolut kändaste öarna. Eller hela ön heter egentligen Sandön men kallas oftast för Sandhamn som egentligen är det lilla hamnsamhället på den norra sidan av ön. Då alla andra kallar Sandön för Sandhamn kommer jag också göra det hädanefter för att undvika förvirring, haha! Sandhamn är ett resmål som kanske främst förknippas med sommaren, och inte vanligtvis något man besöker på vintern. Därför kändes det lite extra spännande att få resa dit en tidig februarimorgon. Häng med!

RESEDAGBOK SANDHAMN | 23 FEBRUARI 2018

Båt från Stavsnäs till Sandhamn

Vi tog bussen från Slussen till Stavsnäs där vi hoppade på en båt ut till Sandhamn. Vi såg till att komma med första båten ut för dagen och passade på att njuta av soluppgången och äta frukost på båtens kafé. Båtresan från Stavsnäs till Sandhamn tar strax över en timme.

Hamnen i Sandhamn på vintern

Båten anlände till Sandhamn klockan 08:16 och då var vi redo att ge oss ut och upptäcka! Lite såhär ser Sandhamn ut på vintern:

Ett nästan övergivet Sandhamn

Precis som jag skrev i inledningen är Sandhamn nog en av de absolut kändaste öarna i Stockholms skärgård som flest besöker. Men det var inget man märkte av i februari. Tror vi bara mötte typ fem människor – TOTALT – på hela dagen. Så vi hade ju nästan hela ön för oss själva.

Efter att ha utforskat samhället Sandhamn bestämde vi oss för att promenera genom skogen till den södra sidan av ön.

Lunch i Trouville

Väl på andra sidan ön i området/samhället/badplatsen Trouville spenderade vi större delen av tiden med att gå omkring och fotografera så gott som allt vi såg. Det var ganska blåsigt, men vi hittade i alla fall en plats på stranden med lä där vi passade på att äta lunch. Mat blir ju verkligen godare ute i naturen och så enkelt är det.

Tillbaka till hamnen

Efter ett par timmar ute i naturen promenerade vi tillbaka till hamnen för att vänta in båten tillbaka till fastlandet. Vi hade lite tid över som spenderades med att fotografera så gott som varenda byggnad och gata i stan.

Snöstorm på Sandhamn

Vädret hade under dagen skiftat en del mellan sol och moln, men helt plötsligt brakade helvetet lös. Okej, jag överdriver en smula men helt plötsligt började det snöa galet mycket. Himlen blev mörkgrå och jag sprang omkring och skrek “snöstorm!” medan Annie hoppade omkring och ropade “vad mysigt!”. Snacka om att hantera situationen olika, haha. Vi bestämde oss i alla fall för att ta oss till en liten mataffär som var den enda byggnaden som hade öppet och väntade där tills båten anlände och tog oss hem igen.

Vi var på ön i ungefär 5 timmar och jag somnade direkt när jag kom hem. Man blir trött av att pulsa omkring i en snöstorm! Både jag och Annie var i alla fall supernöjda med vårt besök och kände att Sandhamn absolut inte bara är en sommardestination utan fungerar alldeles utmärkt att besöka även på vintern.

Läs Annies blogginlägg från Sandhamn här: Vintrigt Sandhamn

Karta över platserna vi besökte på Sandhamn

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Tack för dina fina bilder från min skärgårdsö. Har ett hus i Trouville .Skogspromenaden genom skogen när snön ligger och man kan höra ett tallbarr falla är en upplevelse fler borde få . Tack för berättelse
    och bilder .Välkommen åter så bjuder jag in er .

• Åh så härligt att ha ett hus på den vackra ön! Tack för dina fina ord, och tack för din inbjudan! 🙂

• Åh sååå vackra bilder (men jag gillar inte snö)

• Åh, det var verkligen en underbar och MYSIG dag 😀
    Så roligt, vi får besöka fler öar i år 😀
    Jättebra och mysigt (ja, mysigt är nog mitt favrotiord, haha) inlägg också.

• Fint att ni fick uppleva soluppgången trots all snö! Riktigt mysiga bilder, blir sugen på att åka dit jag också!

• Wow vilka fina bilder! 🙂

• Haha oh, ser nästan lite kyligt ut på bilderna tycker jag 😀

• Haha ja, det var ju ett par minusgrader och när man är nära vatten blir det ju ännu kyligare 😉

• SÅ fine bilder! <3

• Åh Sandhamn är en riktig pärla! Har varit där en gång under sommartid och det var helt fantastiskt 🙂

• Wow så vackra bilder och vacker ö 🙂

• Underbara bilder 🙂 Vilken natur och så himla fina hus <3

• De e så fint me rosa himmel 🙂

• Wow så fina bilder! Stället ser helt underbart ut 🙂

• Så fina bilder! Kram

• Men wow såå himla fint!! 🙂 Låter superhärligt!

• Men wow så fint det ser ut där!

• Men alltså guu vad mysigt!! Det måste jag också ta och göra sen någon dag!! =) Kram <33

• vilka härliga bilder 🙂

• Jo, skärgården är, på ett speciellt sätt, bäst på vintern. Även om sommaren är, på ett annat sätt, lättare att uppskatta. Underbart resereportage!

• så otroligt vackra bilder och så vackert landskap 😀