Sova i hängmatta i Tyresta nationalpark | Resedagbok

Publicerat: 2021-09-05 | Uppdaterat: 2023-01-23

För två veckor sedan gjorde jag något jag velat göra otroligt länge utan att det blivit av - sova i hängmatta i Tyresta Nationalpark.

Tyresta nationalpark ligger bara 25 minuter från centrala Stockholm och jag ser det lite som “min hemmaskog” då jag är uppvuxen på gångavstånd därifrån. Jag har alltså besökt Tyresta nationalpark flera gånger tidigare, men jag har aldrig övernattat där innan. Det har det dock blivit ändring på nu och jag passade på att kombinera det med en premiär till – sova i hängmatta. Jag gjorde detta lilla äventyr med min partner in crime Mimmi och hennes sambo och i den här resedagboken tänkte jag dela med mig om hur det var att sova i hängmatta i Tyresta nationalpark. Det bjöds på både magi och misär. Häng med!

RESEDAGBOK TYRESTA NATIONALPARK | DAG 1 | 21 AUGUSTI 2021

Vandring i Tyresta nationalpark

Vi körde till Tyresta på lördagseftermiddagen och parkerade bilen i Tyresta by för att sedan ge oss in i skogen. Vi hade sett ut en lämplig övernattningsplats cirka 3 kilometer från parkeringen och började vandra dit.

Eldrastplats Årsjön

Man får inte övernatta var som helst i Tyresta i och med att det är en nationalpark. Man får istället hålla sig till någon av de utmarkerade eldrastplatserna. Vi valde att ta oss till Årsjön som är den största eldrastplatsen och lagom till att vi kom fram hade det mulnat på ganska rejält. I och med att vi anlände först på eftermiddagen hade alla platser närmast vattnet redan blivit tagna så vi fick slå upp läger lite längre upp i skogen. Vi kunde dock fortfarande se sjön, även om det var bakom ett gäng träd och tält, haha.

Middag i skogen

När vårt lilla läger var färdigt satte vi igång med middagen. Eller ja, de andra började laga en carbonara på stormköket medan jag tog fram en pastasallad ur mattermosen.

Häng i hängmatta

Självklart behövde min premiär i hängmattan förevigas medan jag tog en kopp te efter middagen. Jag fick låna hängmattan av Mimmi då hon och hennes sambo är vana hängmatte-sovare (är det ett ord?) och hade en extra. Så skönt att ha med sig några som hade koll på läget så att man slapp riskera att hänga upp den på ett sätt som kanske resulterade i att den skulle rasa under natten, haha.

Marshmallowsgrillning över stormkök

Vi hade varit taggade på att grilla marshmallows vid eldstaden vid Årsjön typ hela dagen, men det var ett stort sällskap som tog beslag på den hela kvällen. Det kändes onödigt att tränga sig in bland dem, men då vi var så sugna på våra marsmallows slutade det med att vi istället grillade dem på stormköket, haha! Man tager vad man haver.

Efter det kröp vi ner i våra hängmattor och gjorde oss redo för natten.

RESEDAGBOK TYRESTA NATIONALPARK | DAG 2 | 22 AUGUSTI 2021

Sova i hängmatta i Tyresta nationalpark

Tyvärr var natten allt annat än behaglig. Temperauren kröp betydligt närmare nollgradigt än vad någon väderprognos hade förutspått och då hängmattan i sig inte tillför så mycket värme i jämförelse med ett tält slutade det med att jag spenderade större delen av natten med att frysa och bara vänta på att solen skulle gå upp. Alltså sån misär! Jag hade haft en plan att kliva upp och fotografera soluppgången över sjön, men kunde inte förmå min kropp att lämna sovsäcken. Om inte jag hittar motivation till att fotografera en soluppgång måste det ha varit illa, haha.

Med solen kom i alla fall värmen tillbaka och då tyckte jag det plötsligt var helmysigt att ligga och sova i hängmattan. Glömde ärligt talat bort misären jag levt i större delen av natten? Så jag fick mig i alla fall ett par timmars sömn på morgonen innan vi gick upp och åt frukost vid sjön.

Tyresta nationalpark

Sova i hängmatta i Tyresta nationalpark

Efter frukosten packade vi ihop vårt lilla läger och jag passade på att ta några bilder på området. Eldrastplatsen vid Årsjön är det största området för övernattning i Tyresta Nationalpark och den har både en eldstad, ett vindskydd och till och med ett dass.

Vandring tillbaka till Tyresta by

Nöjda med vårt lilla övernattningsäventyr i Tyresta vandrade vi sedan tillbaka till parkeringen vid Tyresta by för att ta oss hem igen. Trots att jag stundtals mådde fruktansvärt under natten har det här med att sova i hängmatta inte avskräckt mig helt och hållet. Ser mer detta som en lärorik upplevelse och lär ju hädanefter alltid packa ner alldeles för mycket extra kläder. Att frysa när jag ska sova tänker jag då inte testa på igen!

Karta över platserna vi besökte i Tyresta nationalpark

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Vilken upplevelse! De låter och ser jättemysigt ut <3 Fantastiska bilder! Och sååå gott med marshmallow grillning! Kram<3

• Så mysigt det ser ut – och vackert 🤩🤩🤩

• åååh vad fint och mysigt!

• Underbara bilder. Vad vackert det är där 🙂 Kram

• Åh vilka underbara utflykter ni hade där och det är så mysigt att tälta. Kramis <3

• Vilken upplevelse och så häftigt att sova i hänmatta!

• Det finns väl inget som får en att må så bra som att få vara ute i naturen 😀 Jätte fina bilder och välskrivet inlägg som alltid 😀

• Det håller jag verkligen med om 🙂 Och tack så hemskt mycket för din fantastiskt fina kommentar 😀

• Så fint og for seg gjort innlegg, du er så flink på dette! Kjempefine bilder ♥️

• Vilken kul utflykt det verkar varit! Marshmallows över stormkök kanske blir det nya, haha <3

• Så mysigt. Trist att det var så kallt. Men säkert en upplevelse.

• Ja men absolut, och man lär ju sig av sina misstag så kommer göra annorlunda för att slippa frysa i framtiden 😉

• Kan tänka mig att det blev upplevelser som du kommer att ha med dig. Jätteroligt att hänga med .
    Så fina bilder!
    Vad gäller att sova i hängmatta i naturen har jag inte testat det och det lär nog inte bli av. Men sovit i både snöbivack och tält har jag gjort en del. I yngre ålder. Har vandrat mycket i svenska fjällen med tält med och har även i yngre ålder tältat på Hawaii, i Grand Canyon och runt om i USA. Men det var då. Härliga minnen. Nu på ålderns höst, 72 år får det bli mer komfort.

• Vilka härliga bilder 😀

• Wooow, vilken upplevelse! Låter ju jättehärligt, förutom att du frös hela natten, haha.

• Vad kul att läsa om din första övernattning i Tyresta och första med hängmatta dessutom. Det ser mysigt ut i alla fall 🙂 Vi får kanske ta med marshmallows och grilla när vi åker och tältar också 🙂