Staycation på Åkeshofs slott i Stockholm | Resedagbok

Publicerat: 2022-06-19 | Uppdaterat: 2024-02-04

Jag och sambon fick en staycation i födelsedagspresent av mina föräldrar.

Vi fyller år i november/december, vår staycation var i mars och jag bloggar om det i juni. Här går det undan, haha. Vi skulle i alla fall få bo på Åkeshofs slott i norra Stockholm, och den första helgen i mars var det dags. Under den veckan både slutade jag på mitt gamla jobb och började på mitt nya. Så att säga att jag var helt slut mentalt efter alla intryck den veckan är verkligen ingen överdrift. En helg med fokus på att bara äta gott, umgås med min soon-to-be-husband och sova på hotell satt därför verkligen helt perfekt.

Resedagbok Stockholm | Dag 1 | 5 mars 2022

Stockholmsturister och lunch på ChouChou

Vi spenderade förmiddagen med att strosa runt vid Sergels Torg och Kungsträdgården i ett försök att leka turister. Gick väl lite sisådär med det. I alla fall med tanke på min brist på fotografier då det bara blev mobilbilder från vår lunch på den växtbaserade restaurangen ChouChou. Ska jag turista på riktigt i Stockholm får det nog bli i ett område jag kanske inte hänger i varje vecka vanligtvis liksom, haha.

Staycation på Åkeshofs slott

På eftermiddagen åkte vi sedan till Åkeshofs slott. Slottet byggdes på 1600-talet och har haft alla möjliga sorters verksamheter sedan dess. Det har bland annat varit boende för riksmarsalken, sjukhus för “sinnesslöa”, flyktingförläggning, genomgångsbostäder för hemlösa och en skola. En byggnad med en otroligt intressant historia, med andra ord.

1987 totalrenoverades hela slottet och har sedan dess varit ett populärt hotell för konferenser och weekend-gäster. Vi fick ett charmigt rum i en av slottsflyglarna med utsikt över slottsträdgården.

Staycation på Åkeshofs slott​

Fördrink i salongen på Åkeshofs slott

Vi skulle äta middag på slottet, men hade lite tid att döda innan dess. Så vi gick upp till slottets huvudbyggnad och tog oss ett varsitt glas i en av de vackra salongerna. Det blev även en omgång biljard eller två.

Fyrarättersmiddag på Råkoko

Inne i Åkeshofs slott ligger restaurangen Råkoko, ett namn som är en lek med orden “Råkost”, “Råvaror” och “Rokoko”. Råkost gjord på säsongens råvaror i rokoko-miljö var helt enkelt det som stod på menyn. Genialiskt! Haha.

Vi hade blivit inbokade på en fyrarättersmiddag och var redo att frossa i naturens läckerheter. Jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad någon av maträtterna innehöll såhär tre månader senare. Men matkoman efteråt, den minns jag. Resten av kvällen bjöd sedan på Melodifestivalen-mys på hotellrummet.

Resedagbok Stockholm | Dag 2 | 6 mars 2022

Frukost på Råkoko i Åkeshofs slott

Frukosten morgonen efter serverades också på Råkoko. Alltså så trevligt med en hotellfrukost med fokus på vegetariskt? Även om jag måste dela ut ett stort minuspoäng till att pannkakorna serverades kalla. Kan dock let that one slide med tanke på den vackra miljön.

Morgonpromenad i Judarskogens naturreservat

Efter frukosten gav vi oss iväg på isiga stigar i Judarskogens naturreservat, och jag fick lära mig att detta faktiskt är Stockholms allra första naturreservat. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den informationen, men en häftig titel oavsett med tanke på att Stocholm idag har hela 330 stycken naturreservat.

Läs mer: Vandra i Stockholm – 11 naturreservat och vandringsleder

Staycation på Åkeshofs slott

Sedan promenerade vi tillbaka till slottet, checkade ut och hoppade på tunnelbanan hem. Sammanfattningsvis en ganska händelselös staycation egentligen, men oj så välbehövd. Snacka om att få ladda batterierna ordentligt.

Vill helt klart bli bättre på staycations i Stockholm – det finns ju faktiskt himla många trevliga hotell att testa på.

Staycation på Åkeshofs slott​
Karta över platserna vi besökte i Stockholm

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Så himla mysigt och vad fint det såg ut! Det är ju så välbehövligt ibland att åka i väg och göra så lite som möjligt, även om man är van vid att maxa upplevelserna haha. 🙂

• Vilken fin helg ni fick tillsammans, bara ni två. 🙂

Kram

• Oj så härliga bilder från slottet, och maten såg ju inte helt fel ut heller.

• Jag hade på min vårlista att ta en stay cation, men jag gjorde det aldrig. Nu blev jag verkligen mer sugen!

• Gud vilket otroligt mysigt ställe det verkar vara!

• ååh vad fint 😀

har du nå resetips kring malmö, köpenhamn och billund? 😀

• Åh, har inte varit där sedan jag var liten. MEN ska hänga en vecka i Skåne i sommar så lär ha en himla massa tips efter det 😉

• Men så mysigt! Där hade jag velat vara 🙂

• Åh så mysigt det låter! Jag har alltid åkt förbi detta slott när jag har åkt från och till Örebro och Stockholm utan att förstå att det var Åkeshofs slott hehe.
    Hade lätt kunnat besöka stället, men blev lite rädd när du skrev att det är ett gammalt hem för “sinnesslöa”, vilket för mig betyder mentalsjukhus (?) hehe…

• Vilket fint slott! Utvändigt påminner det lite om Taxinge slott. Härliga bilder 🙂

• Men alltså wow!
    Jag har nog faktiskt aldrig besökt Åkeshofs slott, vilket är så dumt när det ligegr så nära. Det ser ju supertrevligt ut!

• Men åh vad underbart och så fina bilder från era vistelser. Kramis <3

• Hoppas du hade en fin midsommar! 🇸🇪🍾🤩

• Det är bra fint däromkring 🙂 Vi var på kick off där en dag i augusti. Bra ställe! 🙂
    På andra sidan tunnelbanan finns även Kyrksjön som har en jättefin spång som typ går i vattnet i skogen 🙂

• Åh, det missade jag ju helt! Får nog ta mig en liten utflykt till Åkeshov igen låter det som 😉