Båtsightseeing i Malmö | Resedagbok

Publicerat: 2022-10-16 | Uppdaterat: 2024-02-01

Det tog bara tre månader, men här kommer sista delen av sommarens Skåne-resa!

Innan det var dags att köra hem mot Stockholm igen hann jag med att träffa en vän och åka på båtsightseeing i Malmö. Testade även på det skånska påhittet bulle med bulle.

RESEDAGBOK Malmö | DAG 7 | 29 JULI 2022

Kompis-dejt i Malmö

Jag började dagen med att ta bussen in till centrala Malmö för att möta upp en vän som bor där. Vi pluggade tillsammans, men har inte träffats “in real life” under hela pandemin. Det var därför extra kul att ses i verkligheten igen efter så många tenta-ångest-och-uppsats-stress-samtal på Zoom, haha. Han är uppväxt i Malmö så jag fick en ordentlig rundvandring bortanför de allra turistigaste platserna. Det blev även lunch på hans stammis-Thai. Kände att “Resebloggs-Amanda” fick ta en paus den här förmiddagen, men efter att vi vinkat hejdå passade jag i alla fall på att fotografera på Stortorget.

Malmö har verkligen imponerat på mig under den här resan. Så himla trevlig stad ju?

Båtsightseeing i Malmö

Sedan var det dags att att upptäcka Sveriges tredje största stad med båtturen Rundan sightseeing i Malmö. Malmö gör sig verkligen så bra att upptäcka från vattnet då det går en kanal runt hela staden.

Efter min båtsightseeing i Malmö åkte jag tillbaka till vårt Airbnb-ade hus och mötte upp resten av familjen som varit iväg på golfbanan hela dagen. Så ja, jag tycker ju helt klart att min dag var mer givande än deras, haha.

RESEDAGBOK Malmö & Gränna | DAG 8 | 30 JULI 2022

Huset i Limhamn

Efter frukost var det dags att packa ihop och köra hem igen efter vår vecka i Skåne. Vi hade hyrt det här huset via Airbnb hela veckan och var supernöjda med både boendet och läget. Passade självklart på att fota lite innan vi hoppade in i bilen.

Bulle med bulle

Som matsäck i bilen hade jag köpt med mig en bulle med bulle. Det har varit ett populärt mellanmål i nordvästra Skåne sedan åtminstone 1940-talet och är alltså en chokladboll i en fralla. Den skånska spettekakan var ju inte för mig, men bulle med bulle – vilken grej! Måste ju erkänna att det kändes lite skumt att trycka in en chokladboll i en fralla, men rent smakmässigt är det ju inte konstigare än att ha Nutella på mackan liksom.

Ruinen Brahehus

Sedan hände det inte så mycket mer spännande under den 6 timmar långa bilresan än att vi stannade vid ruinen Brahehus i Gränna. Det är utan tvekan mitt favoritstopp längs med E4:an. Jag menar kombon ruin + magisk utsikt är ju ganska oslagbar.

Karta över platserna vi besökte i Malmö och Gränna

Resedagböcker från Skåne 2022

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Så mysigt ju! 😀
    Kan tänka mig att det är fint i Malmö. Jag har bara varit där och mellanlandat när vi ska vidare till typ Danmark. Så fint Airbnb dessutom 😍 lät som en spännande grej – bulle med bulle! 😅

• Härliga sommarbilder från Malmö! Minns när jag och kompisen var i Malmö på Eurovision Song contest i en vecka i maj 2013, en underbar stad!
    Ha det fint!

• men vad mysigt med båtsightseeing 😀

• Gud vad drömmigt det ser ut!

• Vilka fina bilder från Malmö. Det var ett tag sedan jag var där men det är en fin stad 🙂

• Så mysigt det ser ut<3

Kram

• Vilken härlig vecka ni hade i Malmö och så fint boende ni bodde i. Kramis <3

• Ja men det hade vi verkligen, så kul att få utforska så mycket av Skåne som vi faktiskt gjorde 🙂

• Vad kul att du träffade en pluggkompis för första gången 🙂
    Spännande med båtsightseeing, det visste jag inte att man kunde göra i Malmö 😛 🙂
    Brahehus är ju verkligen ett bra raststopp längs med E4:an 😀

• Vilka härliga bilder! Och vad kul att ni gjorde en båttur där! Vi besökte Malmö två gånger i somras, och vi gillade stan! Någon båttur blev det inte, men en hel del andra trevligheter! 🙂

• Åh, jag visste inte ens att man kunde åka på båtsightseeing i Malmö<3

• Men vad roligt, och massa fina bilder 🙂 Nu längtar man ju tillbaka till sommaren och vämen när man ser dessa bilder! 🙂

• Har gått förbi där så många gånger men aldrig tänkt på att man åka båtsightseeing 🙂 Häftigt!

• Kul att få komma med till Malmö, har inte varit där på länge.
    Trevlig resa du verkar haft.
    Hälsningar från Lena i Spanien.