Uppdaterat 2022-12-01

Här kommer min resedagbok från min 40 timmar långa kryssning till Helsingfors i Finland.

Jag är medlem i en massa olika reseföretags kundklubbar, och fick faktiskt en kryssning från Stockholm till Helsingfors helt gratis till följd av det. Kryssningen var nämligen en julklapp från Viking Line och jag fick även ta med en kompis. Hur bra? Även om jag egentligen inte är ett så stort fan av att åka på kryssning på Östersjön då fartygen är ganska små (jag blir lätt sjösjuk!) och det ofta är mycket fylla, så säger ju inte jag nej till en gratisresa till Helsingfors liksom.

Läs mer: Resa gratis – så gör du

Jag har varit i Helsingfors flera gånger när jag var yngre, men har inte särskilt många bestående minnen från det. Så det blev ju lite som att utforska en helt ny stad för mig, vilket jag älskar. Jag tog med mig min vän Madeleine och här är min resedagbok från vår gratisresa till Helsingfors.

RESEDAGBOK HELSINGFORS | DAG 1 | 7 JANUARI 2018

Solnedgång vid avfärd

Vår resa började i Stockholm med den mest fantastiska solnedgången någonsin. Det händer verkligen något i min kropp när det är vackert ljus så det första vi gjorde när vi klev ombord fartyget var att springa (ja, springa!) upp på däck för att njuta av utsikten. Så perfekt start på vår gratisresa till Helsingfors.

Skeppsbio och middagsbuffé

När solen hade gått ner bestämde vi oss för att försöka undvika alla barnfamiljer som åt en tidig middag. Vi gick istället upp till skeppsbion för att se filmen Mordet på Orientexpressen och hade hela salongen för oss själva. Vår plan med att undvika barnfamiljerna var lyckad och efter bion kunde vi äta en extremt dyr buffé som imponerade med mycket vegetariska alternativ.

Läs mer: Resa som vegetarian eller vegan – 8 tips

Taxfreebesök och barhäng

Efter middagen gjorde vi ett obligatoriskt besök i taxfreen och köpte lite för mycket godis. Efter det gick vi och hängde i baren och dansade till ett liveband som inte spelade en enda låt från 2000-talet. Tjugo-någonting-åringar är uppenbarligen inte målgruppen för kryssningar en söndagskväll.

RESEDAGBOK HELSINGFORS | DAG 2 | 8 JANUARI 2018

Spruckna byxor i Helsingfors

Efter en natt på ett stormigt hav som resulterade i på tok för lite sömn, nådde vi äntligen Finland och kunde börja vår resa “på riktigt”. Det jag ändå uppskattar mest med kryssningar är att det är både boende och transportmedel i ett. Man kan därför lämna allt, utom kameran såklart, på fartyget och sedan bara gå ut och utforska.

Det första som hände när vi klev av skeppet var att jag böjde mig ner för att ta upp kameran ur min ryggsäck – och spräckte mina byxor. Alltså vad är oddsen för det egentligen? Kanske lite för mycket mat på buffén kvällen innan? Haha. Jag fick alltså spendera en hel dag i Helsingfors med en spricka på baksidan av låret vilket jag verkligen inte rekommenderar då mitt lår i princip var fruset efter det. Oh well. Vi gick i alla fall från hamnen, förbi SkyWheel och in mot stan.

Frukost på Mumin Kaffe

Vi skippade att betala en andra förmögenhet på frukostbuffén på kryssningsfartyget och valde istället att äta frukost på Mumin Kaffe. Mumintrollen är verkligen en sån grej som jag förknippar med Finland så när jag hörde talas om det här Mumin-kafét var det ju uppenbart att vi skulle gå dit. Det var himla sött med Mumin-karaktärer överallt, och det fanns även en liten butik med Mumin-grejer och en liten lekhörna för barn.

Promenad i Helsingfors

Efter frukost tog vi oss en lång promenad runt i Helsingfors och spanade bland annat in Uspenskin Katedraali, Tähtitorninvuoren puisto, Kaivopuisto, Johanneksenkirkko, och Rautationtori. Och vad är då allt detta? Jo, i princip bara en massa kyrkor och parker.

Vi passade även på att gå in i Helsingfors domkyrka vilket är en fantastiskt mäktig byggnad.

Stenkyrkan Temppeliaukion kirkko

Vi besökte även Temppeliaukion kirkko som är en kyrka insprängd i ett berg. Det räknas som en av Helsingfors populäraste turistattraktioner, och jag förstår verkligen varför. Väggarna består av skrovliga klippor och huggen sten, och taket är en stor kupol i glas och koppar. Akustiken där inne är riktigt speciell, och jag kan tänka mig att det är riktigt mäktigt att gå på en konsert där inne.

Timmarna hade rullat iväg otroligt fort, och innan vi gick tillbaka till fartyget stannade vi på McDonald’s för att få i oss lite mat. Sån lifesaver när matbudgeten redan spruckit på grund av den dyra buffén kvällen innan, haha.

Solnedgång och spaavdelningen

När vi var tillbaka på fartyget passade vi på att gå upp på däck för att spana in solnedgången, innan vi spenderade 4 timmar på spaavdelningen. Alltså helt galet egentligen, men så skönt att hänga i jacuzzin och bastun efter att ha gått omkring utomhus i kylan hela dagen. Efter det gjorde vi en favorit i repris och hängde i baren och dansade resten av kvällen innan vi gick och la oss och vaknade upp tillbaka i Stockholm morgonen efter. Är så nöjd med vår gratisresa till Helsingfors – även om buffén kan ha ruinerat oss, haha.

Gratisresa till Helsingfors

Karta över platserna vi besökte i Helsingfors

Mer från Finland

Kryssning till Helsingfors (Resedagbok 2020)

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook eller Instagram

16 svar

1. So much fun reading this. I have just visited Finland once as a kid and Everything was closed haha they had like a Free day everywhere exept McDonalds and Mumindalen hahaha not that fun of a trip!