Julmarknad i Visby | Resedagbok

Publicerat: 2022-12-29 | Uppdaterat: 2023-01-24

Alltså förlåt i förväg: Här kommer ett MEGALÅNGT inlägg.

Men har man haft en magisk helg i världens vackraste stad är det svårt att inte komma hem med ett fullt minneskort. Hehe. Sista advent reste jag i alla fall med min man och vår hund Stina till vår älskade ö för en mysig vinterhelg med julmarknad i Visby.

Jag har så länge jag kan minnas alltid rest till Gotland på sommaren, men av olika anledningar blev det aldrig av i somras. Så vi har faktiskt inte varit tillbaka sedan vi förlovade oss förra året. Saknaden var därför total! Och denna resa blev extra mysig då vi fick uppleva Visby i julskrud för första gången.

RESEDAGBOK VISBY | DAG 1 | 16 DECEMBER 2022

Riddarrum på Hotel Helgeand Wisby

Vi kom fram till Visby strax efter klockan 22 på fredagskvällen och checkade in på Hotel Helgeand Wisby. Ett hotell jag haft på min bucket list hur länge som helst. Deras huvudbyggnad är nämligen en av Visbys äldsta, och alla rum är inredda med inspiration från medeltiden.

Vi bodde i Riddarrum 18, ett lite större, hundvänligt rum med badkar – mitt i rummet. Ett badkar vi kom att använda flitigt under helgen för att värme frusna och trötta fötter.

RESEDAGBOK VISBY | DAG 2 | 17 DECEMBER 2022

Morgonpromenad i Visby

Stina är mitt ansvarsområde på morgonen, och aldrig har jag varit så sugen på en morgonpromenad som den här dagen. Världens vackraste stad. Vintermorgon. Gryningsljus. Knappt en människa ute. Kan knappt beskriva hur mycket jag njöt av detta. Årets, om inte livets, finaste morgonpromenad. Helt klart.

Visby Centrums klappjakt

Och promenaden lyckades till och med toppa sig själv. Jag hittade nämligen ett paket i ett träd. Och det tog inte många sekunder innan jag insåg att jag hittat ett paket i Visby Centrums klappjakt som jag läst om på deras Instagram dagen innan.

Då kickade tävlingsinstinkten in och jag var fullt fokuserad på att hitta fler – och lyckades faktiskt hitta ett paket till! I paketen låg det lappar som skulle bytas ut till julklappar på ett par lokala butiker senare under dagen. Så kul.

Hotellfrukost på Helgeand

Nöjd med min otroliga morgon gick vi sedan tillbaka till hotellet för att äta frukost. Hotellet är familjeägt och har bara 17 rum, så vi möttes av en otroligt familjär och genuin känsla. Brödet var hembakat och müslin hade de gjort själva. Sedan är min man vegan, och ägarna var otroligt måna om att servera något som passade honom. Hotellet överträffade verkligen mina redan höga förväntningar.

I väntan på julmarknad i Visby

Planen var sedan att gå på julmarknaden på Stora Torget i Visby. Vi kom dit lite för tidigt och jag föreslog att vi skulle ta en promenad. “För att hålla värmen” var min ursäkt. Men i själva verket kan det ha varit så att jag var på jakt efter fler klappar, haha. Dock utan lycka denna gång.

Visby på vintern

Julmarknad i Visby

Väl tillbaka på Stora Torget hade de flesta stånd öppnat för dagen och vi fick botanisera bland en massa gotländska produkter. Fick med mig både olja, sirap och dessertsås – allt producerat på Gotland av gotländska råvaror.

Shoppingrunda i Visby

Efter julmarknaden lämnade vi Stina på hotellet för att kunna gå och besöka några mysiga butiker. Vi gick bland annat till Annika Gustavsson Jewellery och Irisdals Blomsterhandel där jag hämtade ut mina julklappar från klappjakten – ett par örhängen inspirerad av Gotlands natur och en mistel i metall. Himla nöjd med dem vill jag meddela.

Vi besökte även ett gäng andra Visby-favoriter, men den enda vi handlade på var världens bästa te- och kaffehandel, Kränku. Det var helt klart på tiden att fylla på teförrådet där hemma.

Lunch på Crêperie & Logi

Hur många blir chockade av att vi åt lunch på Crêperie & Logi? Exakt ingen. Det är ju mitt stammisställe i Visby. Och denna gång blev det vegansk galette med hummus. Mums.

Solnedgång över Visby

Efter att ha kommit tillbaka till hotellet tog jag ut Stina på en promenad i det sista solljuset. Och ja. Jag gick upp på klinten en tredje gång den här dagen, haha. Så lyxigt att bo bara ett stenkast från min favoritutsiktsplats över Visby.

Visby på vintern

Butiker vid Stora Torget

Jag lämnade sedan de andra två för att ta en sista sväng på stan och “bocka av” ett par till butiker vi inte hunnit med tidigare på dagen, bland annat Verkstan och Karamellboden.

Julmarknad i Visby - en andra gång

Jag var ju självklart även tvungen att svänga förbi Stora Torget och julmarknaden igen för att uppleva den i skymningsljuset. Alltså SÅ mysigt när det blev lite mörkare och all belysning tändes.

Gick sedan tillbaka till hotellet – där vi stannade resten av eftermiddagen och kvällen. Att bada, äta chips och kolla på Musikhjälpen lockade nämligen mer än att gå ut och äta på restaurang, haha.

RESEDAGBOK VISBY | DAG 3 | 18 DECEMBER 2022

Morgonpromenad i Visby

Adventssöndagen började även den med en promenad genom Visbys mysiga gränder – men var långt från lika magisk som dagen innan. Det blåste nämligen något fruktansvärt. Och då Visby ligger precis vid havet var det svinkallt.

Men jag tog mig ändå till två av mina favoritgränder: Specksgränd och Fiskargränd. Och konstaterade att de är mysiga även på vintern, trots bristen på rosor.

Utsiktsplats i Snäckgärdsporten

Promenaden fortsatte sedan längs med ringmuren mot Snäckgärdsporten som är det enda tornet man smidigt (och lagligt) kan gå upp i dygnet runt, året om. Stina förstod inte varför vi gick upp i ett torn där det blåste ännu mer. Och kanske inte jag heller. Haha.

Väl tillbaka på hotellet åt vi frukost och hängde sedan på hotellrummet fram till utcheckning. Vi var nämligen inte jättesugna på att vara utomhus den här dagen.

Fika på S:t Hans Café

Efter att ha vinkat hejdå till Hotell Helgeand gick vi till ett favoritfik, S:t Hans Café. Det ligger mitt i ruinerna S:t Hans och S:t Per, och på sommaren kan man sitta ute i trädgården. Men det visade sig att det var minst lika trevligt att sitta inomhus. Så där satt vi en bra stund innan det var dags att ta oss mot färjan hem.

Sammanfattningsvis var den här resan verkligen så magisk. Men kanske också lite dum. För det finns nämligen en risk att det här med julmarknad i Visby är något jag kommer vilja göra varje år framöver, haha.

Karta över platserna vi besökte på Gotland

Relaterade inlägg​

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Dina bilder är fantastiska och i inspirerar så! <3 Roligt att er adventshelg i Visby blev så lyckad.

Kram

• Visby är så löjligt vackert!

• Mycket njutbara bilder från en fantastisk stad!
    Gott Nytt År!

• Men hur vackert?! Vill dit 🥰

• Men åh det här måste upp på min bucketlist på direkten ❤️ Kram

• Åh, låter ju så mysigt! Hotellet verkar riktigt coolt! Den får nog hamna på min bucketlist också!

• Men åh vad mysigt ni verkar ha haft det 🙂 Och så fint med snön som låg, ännu mer julkänsla ju 🙂
    Jag blir supersugen på att besöka Gotland någon gång, helst i år 😛

• Nej men alltså det var ju helt magiskt! Tycker helt klart du ska försöka få till en Gotlandsresa i år 🙂

• Åh, det måste ju ha varit femton år sedan jag var på Gotland sist och ditt inlägg påminde mig om att det var alldeles för länge sedan. Du verkade ha haft en mycket mysig vistelse. Kul att du delade med dig av dina guldkorn.

• Men så kul att höra, tusen tack! Håller tummarna för att du får möjlighet att åka tillbaka snart 🙂

• Ser och låter väldigt underbart!

• Alltså wow vilka mysiga bilder!!

• Åhh va avundsjuk jag blir! Blev så förälskad i Visby i somras. Helst hade jag velat åka dit på hösten/vintern när det är betydligt mindre folk men sambon kan tyvärr inte planera sin semester då han jobbar som konsult på Volvo 🙁 Måste vara underbart att kunna fotografera när det är folktomt. Åhh så mysigt verkligen 😀 Tack för att du delade med dig, gjorde mig så glad att se detta 😀

• Åh, håller tummarna för att du får möjlighet att åka till Gotland även på hösten eller vintern någon gång! Är otroligt tacksam att bo så nära Gotlandsfärjan att det inte är några konstigheter att åka dit över en helg 🙂

• Ny grej att lägga till på bucketlisten för mig då! Gud så drömmigt!

• Vad mysigt med julmarknad, fina Gotlands bilder! 🙂

• nämen alltså så fint och mysigt!

• Vad roligt att ni var på Visbys marknad och så vackert det är. Kramis <3

• Vilka superhärliga bilder, vill verkligen åka tillbaka till Gotland, har inte varit där sen jag var liten! Vad roligt att du hittade två paket också på din morgonpromenad, haha. ^^

• Vilka magiska bilder. Helt fantastiska! Vilken upplevelse att besöka Visbys julmarknad. 🙂 Gott nytt år! Kram

• Jag blir kär när jag ser alla dina fina bilder. jag har ju aldrig varit på gotland om man inte räknar i mammas mage då förståss. Så jag vill dit!
    Vi var på G för ett par år sedan då jag hade bokat hotell i Visby i November. DEt är en helg då det är tryffelsäsong som det finns massa aktiviteter, middagar, föreläsningar som jag och sambon är nyfikna på. Men vi kom inte iväg. Nu vill jag ditt…sommar, november och december. Kanske ska börja planera nu….

Kram Kajsa

• Åh men tack så hemskt mycket! Håller tummarna för att du får möjlighet att åka till Gotland i år, det är verkligen en helt fantastisk ö 🙂

• Väldigt fina bilder, har aldrig varit i Visby på vintern, så nya vyer och ljus i bilderna för mig. Tack för titten!

• Åh men tack så hemskt mycket! Har varit i Visby i november ett par gånger, men då har det aldrig varit snö eller julbelysning. Så detta var en fantastiskt trevlig upplevelse 🙂