3 timmar i Split | Resedagbok

Publicerat: 2023-06-27 | Uppdaterat: 2024-01-06

Välkommen till den första delen av min resedagbok från Kroatien.

Kroatien är ett land jag länge velat besöka och nu har jag alltså ÄNTLIGEN kommit iväg. Det blev en resa tillsammans med min man och två vänner i början av juni och slutdestinationen var Kroatiens kanske kändaste ö: Hvar. Men medan vi väntade på färjan som skulle ta oss dit fick vi drygt 3 timmar att utforska den historiska staden Split. Häng med!

Resedagbok Split & Stari Grad | Dag 1 | 9 juni 2023

Lunch på Barakokula

Efter att ha lämnat våra resväskor på ett luggage storage i hamnen var vårt mål MAT. I resesällskapet hade vi en vegetarian, en vegan och en glutenintolerant, vilket begränsade utbudet något. Men vi hittade den plantbaserade restaurangen Barakokula. Ett mysigt ställe mitt i stan.

Promenad i Split

Sedan gav vi oss av på en upptäcksfärd genom Splits vackra gränder och torg. Vi gick även längs med Split Riva, en strandpromenad med massa restauranger med havsutsikt.

Split grundades redan under antiken och är idag Kroatiens näst största stad.

Strandpromenaden i Split

Takbaren ROOF 68

Det var VARMT den här dagen. Och vi hade varit uppe sedan klockan 03:00. Så vi nöjde oss ganska fort och spenderade sista tiden i Split på takbaren ROOF 68. Så trevligt ställe med utsikt över Split Riva. Men med Splits kanske dyraste dryckesmeny. Betalade nästan 100 kronor för min lilla lemonadflaska?

Färjan från Split till Hvar

Vi promenerade sedan tillbaka till hamnen och hoppade på färjan från Split på fastlandet till Stari Grad på ön Hvar. Resan tog närmare två timmar och vi spelade kort större delen av tiden. Men självklart gick jag upp på däck för att fota när vi lämnade Split. Missar aldrig chansen på en bra utsikt!

HVAR [PLACESHOTEL] by Valamar

Vi blev upphämtade i hamnen av vår förbokade transfer som körde oss till HVAR [PLACESHOTEL] by Valamar. Ett nyrenoverat hotell med stort hållbarhetsfokus.

Läs mer: HVAR [PLACES HOTEL] by Valamar | Resedagbok

Promenad runt hotellområdet

Efter att ha dumpat väskorna på rummen tog vi en kort promenad runt hotellet. Själva stan låg 15 minuter bort, så det fanns inte jättemycket mer i närområdet än några andra hotell och stenstränder. Men vi slogs av hur otroligt lugnt det var. Kanske för att vi var där innan högsäsongen drog igång ordentligt?

På hotellet hade vi halvpension, vilket innebar att vi fick 25 euro per person att spendera på mat och dryck varje dag. Så vi åt middag på hotellet och somnade sedan TIDIGT. Vi hade ju trots allt varit på resande fot sedan klockan 03:00 på morgonen, så kanske inte jättekonstigt att vi var trötta.

Karta över platserna vi besökte i Split & Stari Grad

Resedagböcker från Kroatien 2023

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Lite igenkännande från Split blev det. Fint med båtresan och boendet såg ju väldigt bra ut. Smart med halvpension på hotellet om det inte fanns så mykcet annat i närheten.

• Ja men faktiskt oväntat trevligt med halvpension, speciellt då hotellet hade ett väldigt bra utbud i restaurangen 🙂

• Vad roligt att ta del av er dag i Split och ankomst till Hvar.

Kram

• Underbara vackra Kroatien! Jag kan verkligen rekommendera en tur till Dubrovnik om ni inte redan har varit där! En fantastisk badort vid havet med en fantastisk gamla stan som överlevde kriget i det forna Jugoslavien. Fantastiska gamla hus och imponerande trappor som gör att man kan ta sig ner från den övre belägna delen av staden till den nedre där stränderna finns. Hoppas allt är bra med dig fina Amanda! Jag har inte orkat blogga under väldigt lång tid pga. postcovid, så jag ska sakta men säkert försöka att uppdatera mig på de bloggar som jag tidigare har besökt. Stor kram fina du 💖

• Åh, Dubrovnik står verkligen på listan över platser jag vill besöka! Vi hade planerat att åka dit under den här resan, men färjorna från ön gick så dåliga tider så vi fick skippa det 🙁

• Det ser verkligen helt underbart ut. Jättefina bilder 🙂 kram

• Vad roligt att ni har varit i Kroatien och vilka härliga upplevelser ni har fått uppleva. Kramis <3

• Jag har varit i Kroatien, men inte i Split.
    Härliga gatubilder.
    Takbarer är alltid intressanta. Brukar försöka leta upp dem på lämpliga ställen.
    Trevligt också med färjeutflykt.
    Ha det bra!

• Fina Split. Jag älskade verkligen att strosa runt på gatorna där. Hvar har jag aldrig besökt, så jag ser fram emot att se fler bilder därifrån.

• Vet du, jag har inte varit så sugen på att åka tillbaka till Kroatien efter att vi var i Rijeka, inte för att det var dåligt eller trist… det var bara inte ett ställe som jag blev superförälskad i. Men dina bilder tippar över min bägare!
    Vad var bäst, Split eller Hvar?

• Men så kul att höra! Vet inte om jag kan ge en helt rättvis bild då vi spenderade 3 timmar i Split och en vecka på Hvar, men om jag bara går på första intrycket föredrar jag helt klart Hvar. Men Split ger ju större möjligheter att resa runt då man inte “är fast” på en ö och måste förhålla sig till färjans tider. Vi ville till exempel ta en dagsutflykt till Dubrovnik men insåg att det var meningslöst pga. dåliga båttider 🙂

• Jag har aldrig varit i Kroatien, men det ser otroligt vackert ut och jag kan verkligen tänka mig att åka dit efter det här inlägget 😍

• Har varit i Kroatien en gång, och vill verkligen åka tillbaka och utforska mer. Tack för titten på Split!