Guidad tur i Stari Grad | Resedagbok

Publicerat: 2023-07-15 | Uppdaterat: 2024-01-06

Här kommer den tredje delen av min resedagbok från Kroatien.

Resan gjordes med min man och två vänner, och dag 4 och 5 på resan var de soligaste och varmaste.  Vi passade därför på att hänga så mycket som möjligt i vattnet – både hotellets pool och i havet. Men vi hann även med en guidad tur i Stari Grad och en bergsbestigning innan frukost. Häng med!

REsedagbok Stari Grad | Dag 4 | 12 juni 2023

Bad i havet

Jag fotade inget förrän framåt eftermiddagen när vi gick ner till “stranden” som tillhörde hotellet. Sandstränder är inget man är bortskämd med i Kroatien, så skulle vilja påstå att detta var en ganska representativ bild av en kroatisk strand.

Trots att stranden bara låg någon meter från hotellet var detta enda gången vi badade där. Kanske för att hotellpoolen var betydligt varmare. Med vänlig hälsning, Badkrukorna. Haha.

HVAR [PLACESHOTEL] by Valamar

Vi hade planer för kvällen inne i Stari Grad och hade lite tid att döda innan dess, så vi tog oss en varsin drink vid poolbaren och njöt av det vackra kvällsljuset.

Solnedgång i Stari Grad

Sedan promenerade vi in mot stan lite tidigare än planerat för att  “Amanda ska väl stanna och fota femtioelva bilder på husen i kvällsljuset”. Ja. Det skulle jag. Såklart.

Guidad tur i Stari Grad

Kvällens plan var nämligen att gå på en guidad tur i Stari Grad. Som av oklar anledning började efter att solen hade gått ner? Kanske för att det var svalare då, vad vet jag. Turen skulle i alla fall ta en timme, men vår fantastiska guide Fred visade oss runt i nästan två. Vilket bara var positivt. Han berättade så mycket intressant om staden Stari Grad, ön Hvar och Kroatien. Och livet i stort. Jag har varit på många guidade turer i mina dar och kan ärligt säga att denna var den bästa.

Den guidade turen i Stari Grad var gratis att följa med på, men dricks till guiden uppmuntrades.

Sen middag på Pinetta

Efter den guidade turen var det helt klart dags att hitta någonstans att äta middag då klockan passerat 22:00. Snacka om att vi verkligen ställde om till “Medelhavstid” med sena middagar. Jag som vanligtvis dör av hunger redan vid 17:00 liksom.

Vi hittade i alla fall en den supergulliga restaurangen Pinetta i en av Stari Grad alla gränder. Så trevlig restaurang. Även om jag som är vegeterian och inte dricker alkohol serverades både bacon och vin. Det kan inte bli rätt alla gånger, haha.

Stari Grad på natten

Vi satt på Pinetta tills de stängde och promenerade sedan tillbaka till hotellet framåt småtimmarna. Vill inte säga att det fortfarande var livat för Stari Grad är verkligen ingen feststad. Men det var liv i staden. Om det makes sense.

REsedagbok Stari Grad | Dag 5 | 13 juni 2023

Bergsbestigning i gryningen

Om vi fick många timmars sömn den natten? Nope. För innan klockan 07:00 på morgonen lämnade vi hotellet för att ge oss ut på en liten bergsbestigning till Stari Grads högsta topp: Glavica Hill. Vi hade blivit informerade om att leta efter “den blå skylten med korset på” för att hitta stigen upp. Och tur var väl det för annars vet jag inte om vi hittat dit.

“Vandringen” i sig var inte särskilt krävande. Ganska brant, men bara 15-20 minuter till toppen. Men adrenalinet var på topp efter att en orm slingrat sig över stigen. Och vi gått med ansiktet först rakt in i mer än ett spindelnät. Utgår verkligen från att alla djur och insekter utomlands är ute efter att döda mig, haha.

Glavica Hill / White Cross

Vi överlevde i alla fall vandringen och tog oss till toppen 111 meter över havet. Utöver en fantastisk utsikt över Stari Grad fanns där även en utomhuskyrka. Varför inte liksom?

Utsikt över Stari Grad

Poolen vid HVAR [PLACESHOTEL] by Valamar

Efter bergsbestigningen gick vi tillbaka till hotellet för frukost och poolhäng och stannade där i princip resten av dagen. Jag brukar vara lite anti hotellpooler, men denna var verkligen helt fantastisk. Mycket för de trevliga interiörvalen, men kanske främst för att det i princip alltid var halvtomt? Hotellet hade nästan 200 rum, men vi behövde aldrig trängas. Och vi såg inte skymten av en barnfamilj. Hallelujah.

Trg Škor

Vid middagstid gick vi återigen in till Stari Grad. Och jag tvingade sällskapet att för femtioelfte gången besöka Trg Škor – Stari Grads absolut mysigaste lilla torg. Älskar alla växter mot de vackra stenbyggnaderna.

Middag på Antika

Vi hittade ytterligare en restaurang i en mysig gränd, denna gång Antika. Brist på trevliga restauranger kan man verkligen inte anklaga Stari Grad för.

Glass i hamnen

Vi avslutade sedan kvällen med att ta en glass på en av alla glassbarerna i hamnen. Himla trevligt.

Karta över platserna vi besökte i Stari Grad

Resedagböcker från Kroatien 2023

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Vilka mysiga platser ni har varit på, bilderna ser helt fantastiska ut! 🙂

• Men gud vilket mysigt ställe ni hittade på i gränderna, ser så mysigt ut! 🙂 Underbara bilder<3

• Åh vilka härliga platser ni besökte och där skulle jag vilja befinna mig just nu. Kramis <3

• Fantastiska bilder. Det ser verkligen helt underbart ut.
    Vilken härlig färg på vattnet. 🙂

• Så mycket god mat! Härligt när det är en god kvalitet på restaurangerna! Jag har också bara haft goda erfarenheter av maten när jag har varit i Kroatien. Häftigt med en kyrka där på toppen av berget och vilken utsikt! Förstår att det var värt besväret att ta vandringen upp dit och få hälsa på en orm på köpet 😁 Inget skoj att få ett spindelnät i ansiktet, men tur att det inte var några glupska mördarspindlar som ville äta upp dig 😂 Jag skulle hoppat högt om jag hade stött på en orm eller gått in i ett spindelnät där – tror också att alla djur utomlands är livsfarliga 😁 Jätteroligt att få följa er resa och helt underbara bilder! Stora kramar till dig 💖

• Åh, tack snälla för dina fina ord! Kan meddela att vi utrustade oss med stenar för att kunna skrämma bort eventuella kompisar till ormen, haha!

• I Makarska var det klapperstensstrand. Rätt trevligt att slippa sand som klibbar sig fast tycker jag, så stranden vid ert hotell hade jag varit väldigt nöjd med.
    Tanken med kyrkan på toppen är kanske att man ska tacka gud för att man överlevt möten med ormar och spindlar. Jag hade också varit på helspänn, och blivit rädd för varje prassel i gräset.

• Aj, fick ont i fötterna bara av att tänka att gå på en klapperstenstrand, haha! Men gillar verkligen din teori kring kyrkan, måste ju vara så 😉