Roadtrip på södra Gotland | Resedagbok

Publicerat: 2021-07-12 | Uppdaterat: 2024-02-24

Vi fortsätter med mina resedagböcker från Gotland.

Denna gång handlar det om den tredje dagen som bjöd på en roadtrip på södra Gotland med både våfflor, loppis och en promenad på stranden. Även en regnig dag fyra får vara med, och den dagen spenderades med shopping och crêpes i Visby.

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 3 | 6 JULI 2021

Gumbalde golfbana i Stånga

Och varför i allsin dar började jag min dag på en golfbana undrar du. Jo, för att släppa av min sambo och min pappa. De har nämligen gått och blivit inbitna golfnördar. Så medan de körde en 18-hålsrunda på Gumbalde i Stånga tog jag, mamma och vår hund Stina bilen och åkte iväg på en roadtrip på södra Gotland.

"Sevärdheten" Stabbgard

Vi började med att se en skylt bredvid golfbanan mot Stabbgard och bestämde oss för att köra dit. Enligt Guteinfo är det “ett bra ställe att beskåda husgrunder från järnåldern”. Men låt oss säga att det inte är värt att ta sig en omväg för att åka dit. Det var basically ett gäng stenar ute i en liten “skog”. Vi kunde inte ens se skillnad på vad som var husgrunder och vad som bara var vanliga stenar, haha.

"Sevärdheten" Stabbgard​

Lunch på Våffelmagasinet i Ljugarn

Sedan fortsatte vår roadtrip på södra Gotland med ett besök i Ljugarn och lunch på Våffelmagasinet Älskar verkligen det stället. Dels på grund av den härliga miljön, men sen är våfflorna också fantastiskt goda. Man kan välja på lite mer matiga våfflor eller söta våfflor och för mig blev det en med getost, honung och valnötter. MUMS!

Lunch på Våffelmagasinet i Ljugarn​

StyleMoods sommarbutik i Ljugarn

I samma byggnad som Våffelmagasinet ligger StyleMoods sommarbutik som vi självklart passade på att spana in också. Man hittar alltid så himla mycket fin inredning där.

Stylemoods sommarbutik i Ljugarn​

Inredning på Verkstan

Vi fortsatte på inredningsspåret och körde vidare till Verkstan. Vi var i butiken som ligger i Ljugarn men vet att de finns på flera andra platser på ön också, bland annat i Visby och Tofta.

Inredning på Verkstan​

Strandpromenad på Herta / Hörte

Vår plan var sedan att parkera nere vid havet i Ljugarn och köpa en varsin glass, men den tanken var det fler som hade. Det var verkligen knökfullt och omöjligt att få en parkeringsplats. Så vi bestämde oss för att istället köra mot stranden i orten som ibland heter Herta och ibland Hörte. Där fick vi vår glass, en promenad på stranden och så fick Stina bada lite grann också. Så härligt.

Jag fick även det fantastiska nöjet att slita en död fisk ur Stinas mun som hon hade hittat på strandkanten och försökt äta. Livet med hund alltså. Så glamoröst.

Strandpromenad på Herta / Hörte​

Tellunge loppis

Sedan var det dags att börja köra tillbaka mot Stånga för att vara redo när killarna var klara med golfen. Vi hann dock med ett stopp till innan på Tellunge loppis. Gotland är ju verkligen en loppisälskares drömställe och detta är en lite större loppis i en lada där man lätt kan spendera ett par timmar om man vill hinna se allt.

Tellunge loppis​

Middag på Bistro Burs

Vi kom tillbaka till golfbanan lagom till att killarna slog ut på sista hålet och när de var klara körde vi till Burs för att äta middag på Bistro Burs. Getost har tydligen kommit och blivit min senaste craving för denna gång fick det bli en sallad med getost och betor, haha.

Efter middagen körde vi tillbaka till huset vi hyrde norr om Visby och spenderade kvällen där med ett parti plump eller två.

Middag på Bistro Burs​

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 4 | 7 JULI 2021

Frukostbröd från Själsö Bageri

Vi började dagen med att hänga på låset på Själsö Bageri som låg alldeles i närheten av huset vi hyrde. Där köpte vi en nybakad Gotlandslimpa som vi tog med oss hem och åt till frukost. Det är ju verkligen något extra att äta nybakat bageribröd på det sättet. Så trevligt.

Frukostbröd från Själsö Bageri​

Shopping i Visby

Prognosen för dagen utlovade regn och vi hade varit ute och flängt en hel del dagarna innan. Därför bestämde vi oss för att ta en heldag i Visby och kika i lite butiker. Den tanken var vi långt från de enda som hade så det blev en hel del köande utanför butiker på grund av coronarestriktioner. Det finns ju dock sämre platser att köa på så det gjorde faktiskt inte särskilt mycket.

Shopping i Visby​

Utsiktsplats på Vårdklockegatan

Trots att jag varit i Visby ungefär 14 359 gånger så lyckas jag alltid hitta något nytt när jag är där. Den här gången var det en utsiktsplats på Vårdklockegatan som helt gått mig förbi tidigare. Älskade Visby alltså, slutar aldrig att överraska.

Lunch på Crêperie & Logi

Till lunch fick vi köa för att få ett bord på min favoritrestaurang i Visby – Crêperie & Logi. Det känns som att jag skrivit femtioelva kärleksförklaringar till den restaurangen tidigare på bloggen. Så ska avstå det den här gången och enbart skriva att crêpsen var precis lika goda som vanligt.

Krusmyntagården

Efter ett par timmar i Visby kände vi oss nöjda och tog ett stopp på Maxi för att köpa med oss livsmedel för att göra middag i huset. Innan vi körde hem tänkte vi dock passa på att göra ett stopp på Krusmyntagården för att fylla på kryddförråden. Kön var dock lång och vi stod ute i spöregn. Så jag hann inte mer en fota dessa bilder innan vi bestämde oss för att åka hem istället, haha. Krusmyntagårdsshopping hann vi dock med en annan dag och det var faktiskt ganska skönt att få komma hem, byta om till myskläder och krypa ner i soffan och låtsas intressera sig för kvartsfinalen i fotbolls-EM.

Krusmyntagården​
Karta över platserna vi besökte på Gotland

Resedagböcker från Gotland 2021

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Gud va kul att läsa om allt ni har gjort och vars ni har varit 🙂 helt underbara bilder

• Vad trevligt att få komma med till Gotland. Och väldigt roligt också att få hänga med er på denna tur runt i vackra omgivningar. Har varit en del på Gotland och Fårö men det är nu många år sedan. Ja, förutom för ett par år sedan, då vi var i Visby i samband med en kryssning.
    Önskar er fortsatt fina dagar när ni tar er runt i Sommarsverige.

• Åh jag vill besöka allt som du tipsar om från Gotland och stranden ser helt underbar ut. Kramis <3

• Ser så underbart ut! Härliga bilder du bjuder på<3

• Vad kul med resedagbok! 😀 Så vackert Gotland ser ut til å være! <3

• Alltså Gotland är sååååå fint! Ett av de bästa ställena som finns i Sverige <3

• Håller verkligen med och är beredd att sträcka mig till att det är det bästa stället i Sverige 😉

• Tyckte att 4veckor var långt å härligt för att hinna med en massa sköj som att åka till Ön i år =P… men tjiiii mye vill ha mera, hahhaaaa! Bilderna dina ger ön verkligen rättvist + alla din kunskap och tips<3

• Det är ju så vackert på Gotland så kan förstå att tiden rusar förbi! Hoppas du får det härligt på trippen genom sommar Sverige 🥰

• Så mycket det finns att göra på Gotland sommartid och så mycket att se. Härlig ö.
    Lycka till på nästa resa!

• Det är mycket i dagboken som lockar, men just nu mest Stylemood (mest pga Johanna <3) och våfflorna! För är hungrig och vill shoppa 🤷‍♀️

• Vilken härlig semester, både ställena och maten ser fantastiska ut. Sommar-Sverige när det är som bäst.