Under de två sista dagarna på Gotland hängde vi mest i Visby, men hann även med en sväng till Västergarn och Tofta när vi åkte på en liten roadtrip på Gotlands västkust.
Vi påbörjade vår sista hela dag med ett besök i Visby. ”Hur många gånger kan man besöka Visby egentligen under en och samma resa?” kanske du undrar. Svaret är: MÅNGA. Syftet med just det här Visby-besöket var att sambon fått nys om att Skoboden sålde ett par Birkenstock-tofflor som han hade varit på jakt efter länge. De hade nämligen varit utsålda typ överallt. Så medan han shoppade skor gick jag och Stina på en liten promenad längs med några av mina favoritgränder i Visby: Strandgatan, Specksgränd och Fiskargränd.
Efter det åkte vi söderut för att sedan ”jobba oss upp” med en roadtrip på Gotlands västkust mot Visby. Det blev självklart ett par stopp på ett par favoritplatser längs med vägen. Vi besökte bland annat ett gäng butiker och loppisar, men även potentiella vigsel- och bröllopsfest-platser.
Vi har inte riktigt bestämt oss om det blir bröllop på Gotland så tänker att jag håller de platserna lite ”hemliga” tills vi spikat allt, men några icke bröllopsrelaterade platser vi besökte var Drakjohan i Kovik…
…StyleMood i Västergarn…
…och Westergarns Lanthandel i Västergarn.
Vid lunch hade vår roadtrip på Gotlands västkust tagit oss till en av mina favoritplatser på Gotland: Suflogiet. Där passade vi självklart på att få i oss varsin burgare och njöt av den fantastiska miljön.
Efter lunch fortsatte vi på vägen upp mot Visby och besökte ett par fler butiker och potentiella platser för bröllop. Vi stannade bland annat på Toftalagret i Tofta…
…Hembutiken i Tofta…
…och Tofta Prylmarknad i Tofta.
Väl framme i Visby igen efter vår roadtrip på Gotlands västkust bestämde vi oss för att ta en fika på S:t Hans Café. ÄNTLIGEN tyckte jag då jag velat fika där i hur många år som helst. Nu fick jag äntligen njuta av en kardemummabulle mitt i en gammal kyrkoruin och det var precis lika fantastiskt som jag hade föreställt mig.
Efter fikastunden blev det en promenad i Visby där vi bland annat gick förbi utsiktsplatsen på Vårdklockegatan. Det syns ju kanske inte supertydligt i dessa bilder, men himlen började bli riktigt mörk så vi bestämde oss för att spendera resten av kvällen i huset. Tur var väl det för lagom till att vi kom ”hem” bröt ett ordentligt oväder ut.
Vi började dagen med att städa ur huset vi hade hyrt hela Gotlandsvistelsen. Detta hus med totalt 8 bäddar och 12 minuters bilväg från Visby hyrde vi via Gotlandsstugor och vi var riktigt nöjda både med huset och med läget. Vi var ju bara fyra personer och en hund som bodde där så vi hade gott om utrymme. Huset var mycket billigare än många andra mindre boenden vi tittade på.
När huset var städat och klart packade vi in allt i bilen och körde till Visby med sikte på att ta en glass nere i hamnen på Glassmagasinet. De har totalt 346 olika smaker att erbjuda och jag tog två kulor med smakerna sockervadd och popcorn. Vill du veta något komiskt med det? Att jag insåg att jag tog exakt samma kombination när jag var där förra året. Av 346 OLIKA smaker lyckas jag alltså välja exakt samma två gånger i rad, haha. Hej hej fröken förutsägbar.
Om jag inte varit tillräckligt förutsägbar redan följdes detta upp med ett besök på min favoritbutik Kränku. Jag behövde ju självklart gå in och bunkra upp med en årsförbrukning te. Vem behöver ha råd att köpa mat och betala räkningar när man kan lägga hela studiebidraget på te liksom.
Nöjd och belåten med mitt påfyllda teförråd tog vi oss en liten promenad i Almedalen. Tycker det är en så himla trevlig liten oas mitt i Visby. Denna gång hittade vi även en konstutställning inne i en bunker. Som man gör liksom.
Det sista vi gjorde på Gotland innan vi behövde röra oss mot färjan var att äta lunch på Joda nere i hamnen.
Efter det hoppade vi på färjan hem och fick vinka hejdå till Gotland. Älskade Ö alltså, hinner knappt åka därifrån innan jag längtar tillbaka.