Swedish Passport

Roadtrip på Gotlands västkust | Resedagbok

Publicerat: 2021-07-27 | Uppdaterat: 2024-08-07

Nu har vi kommit till den sista delen av min resedagbok från Gotland sommaren 2021.

Under de två sista dagarna på Gotland hängde vi mest i Visby, men hann även med en sväng till Västergarn och Tofta när vi åkte på en liten roadtrip på Gotlands västkust.

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 7 | 10 JULI 2021

Fina gränder i Visby

Vi påbörjade vår sista hela dag med ett besök i Visby. ”Hur många gånger kan man besöka Visby egentligen under en och samma resa?” kanske du undrar. Svaret är: MÅNGA. Syftet med just det här Visby-besöket var att sambon fått nys om att Skoboden sålde ett par Birkenstock-tofflor som han hade varit på jakt efter länge. De hade nämligen varit utsålda typ överallt. Så medan han shoppade skor gick jag och Stina på en liten promenad längs med några av mina favoritgränder i Visby: Strandgatan, Specksgränd och Fiskargränd.

Fina gränder i Visby​.
Fina gränder i Visby​
Fina gränder i Visby​
Fina gränder i Visby​

Gotländska butiker och bröllopsplanering

Efter det åkte vi söderut för att sedan ”jobba oss upp” med en roadtrip på Gotlands västkust mot Visby. Det blev självklart ett par stopp på ett par favoritplatser längs med vägen. Vi besökte bland annat ett gäng butiker och loppisar, men även potentiella vigsel- och bröllopsfest-platser. 

Vi har inte riktigt bestämt oss om det blir bröllop på Gotland så tänker att jag håller de platserna lite ”hemliga” tills vi spikat allt, men några icke bröllopsrelaterade platser vi besökte var Drakjohan i Kovik…

Drakjohan i Kovik

…StyleMood i Västergarn…

StyleMood i Västergarn
StyleMood i Västergarn

…och Westergarns Lanthandel i Västergarn.

Westergarns Lanthandel i Västergarn

Lunch på Surflogiet

Vid lunch hade vår roadtrip på Gotlands västkust tagit oss till en av mina favoritplatser på Gotland: Suflogiet. Där passade vi självklart på att få i oss varsin burgare och njöt av den fantastiska miljön.

Lunch på Surflogiet​
Lunch på Surflogiet​
Lunch på Surflogiet​
Lunch på Surflogiet​
Surflogiet på Gotland.

Mer Gotländska butiker och bröllopsplanering

Efter lunch fortsatte vi på vägen upp mot Visby och besökte ett par fler butiker och potentiella platser för bröllop. Vi stannade bland annat på Toftalagret i Tofta…

Toftalagret i Tofta

…Hembutiken i Tofta…

Hembutiken i Tofta

…och Tofta Prylmarknad i Tofta.

Tofta Prylmarknad i Tofta

S:t Hans Café - Fika i en ruin

Väl framme i Visby igen efter vår roadtrip på Gotlands västkust bestämde vi oss för att ta en fika på S:t Hans Café. ÄNTLIGEN tyckte jag då jag velat fika där i hur många år som helst. Nu fick jag äntligen njuta av en kardemummabulle mitt i en gammal kyrkoruin och det var precis lika fantastiskt som jag hade föreställt mig.

S:t Hans Café - Fika i en ruin​
S:t Hans Café - Fika i en ruin​
S:t Hans Café - Fika i en ruin​.
S:t Hans Café - Fika i en ruin​
S:t Hans Café - Fika i en ruin​

Promenad i Visby

Efter fikastunden blev det en promenad i Visby där vi bland annat gick förbi utsiktsplatsen på Vårdklockegatan. Det syns ju kanske inte supertydligt i dessa bilder, men himlen började bli riktigt mörk så vi bestämde oss för att spendera resten av kvällen i huset. Tur var väl det för lagom till att vi kom ”hem” bröt ett ordentligt oväder ut.

Promenad i Visby​
Promenad i Visby​

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 8 | 11 JULI 2021

Huset vi hyrt via Gotlandsstugor

Vi började dagen med att städa ur huset vi hade hyrt hela Gotlandsvistelsen. Detta hus med totalt 8 bäddar och 12 minuters bilväg från Visby hyrde vi via Gotlandsstugor och vi var riktigt nöjda både med huset och med läget. Vi var ju bara fyra personer och en hund som bodde där så vi hade gott om utrymme. Huset var mycket billigare än många andra mindre boenden vi tittade på.

Huset vi hyrt via Gotlandsstugor
Huset vi hyrt via Gotlandsstugor
Huset vi hyrt via Gotlandsstugor

Glassmagasinet med 346 olika glassmaker

När huset var städat och klart packade vi in allt i bilen och körde till Visby med sikte på att ta en glass nere i hamnen på Glassmagasinet. De har totalt 346 olika smaker att erbjuda och jag tog två kulor med smakerna sockervadd och popcorn. Vill du veta något komiskt med det? Att jag insåg att jag tog exakt samma kombination när jag var där förra året. Av 346 OLIKA smaker lyckas jag alltså välja exakt samma två gånger i rad, haha. Hej hej fröken förutsägbar.

Glassmagasinet med 346 olika glassmaker
Glassmagasinet med 346 olika glassmaker

Bästa tehandeln, Kränku

Om jag inte varit tillräckligt förutsägbar redan följdes detta upp med ett besök på min favoritbutik Kränku. Jag behövde ju självklart gå in och bunkra upp med en årsförbrukning te. Vem behöver ha råd att köpa mat och betala räkningar när man kan lägga hela studiebidraget på te liksom.

Bästa tehandeln, Kränku​
Bästa tehandeln, Kränku​

Promenad i Almedalen

Nöjd och belåten med mitt påfyllda teförråd tog vi oss en liten promenad i Almedalen. Tycker det är en så himla trevlig liten oas mitt i Visby. Denna gång hittade vi även en konstutställning inne i en bunker. Som man gör liksom.

Promenad i Almedalen​.
Promenad i Almedalen​
Promenad i Almedalen​
Promenad i Almedalen​

Lunch på Joda

Det sista vi gjorde på Gotland innan vi behövde röra oss mot färjan var att äta lunch på Joda nere i hamnen.

Lunch på Joda​
Lunch på Joda​

Färjan hem till fastlandet

Efter det hoppade vi på färjan hem och fick vinka hejdå till Gotland. Älskade Ö alltså, hinner knappt åka därifrån innan jag längtar tillbaka.

Färjan hem till fastlandet​
Karta över platserna vi besökte på Gotland

Resedagböcker från Gotland 2021

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram