Norra Gotland & Fårö | Resedagbok

Publicerat: 2021-07-08 | Uppdaterat: 2023-01-23

Ta en sekund och läs rubriken igen.

Detta är en RESEdagbok. Jag har REST igen! Senaste resedagboken jag publicerade var när jag reste till Leksand i september 2020. Det känns alltså heeeelt fantastiskt att ha fått ge mig ut och resa igen. Och inte heller varsomhelst utan till en av mina favoritplatser på jorden – Gotland. Den här resan bokades med förhoppning att kunna vara med och delta på Gutarnas olympiad Stångaspelen, men precis som sommaren 2020 blev tävlingen inställd på grund av the virus that shall not be named. Istället fick jag en veckas semester på “Öjn” tillsammans med min sambo och mina föräldrar. Under vår första tid av resan hade vi bland annat en heldag på norra Gotland och Fårö. Häng med!

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 1 | 4 JULI 2021

Ankomst till Visby

Vi kom fram till Gotland och Visby med färjan söndagen den 4 juli. Då gjorde vi inte så mycket mer än att äta middag på Isola Bella inne i Visby, handla med oss lite grejer på Maxi och göra oss tillrätta i huset vi hyrde. Vanligtvis brukar vi bo på den södra sidan av ön för att ha nära till Stånga. Vi misstänkte dock att Stångaspelen kunde bli inställda och passade därför på att boka ett boende strax norr om Visby istället. Det visade sig vara ett himla bra beslut då vi fick möjlighet att utforska mer av norra Gotland och Fårö än vad vi gjort tidigare.

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 2 | 5 JULI 2021

Frukost på Rute Stenugnsbageri på norra Gotland

På vår första heldag på Gotland hade vi mycket på schemat. Vi planerade att roadtrippa på norra Gotland, ta färjan över till Fårö samt även hinna med ett besök i Visby. Vi behövde därför ge oss iväg hyfsat tidigt på morgonen. Frukosten åts på Rute Stenugnsbageri som helt klart gått och blivit en av mina favoritplatser på Gotland. Så himla mysig plats! Tyvärr måste jag ge ett litet minus den här gången då deras vegetariska och veganska frukostutbud var extremt magert (magert i form av att jag behövde köpa en ost- och skinkmacka och pilla bort skinkan) så måste ändå säga att jag föredrar att fika där. Även om det stenugnsbakade brödet i sig är fantastiskt gott.

Färjan från norra Gotland till Fårö

Efter frukosten åkte vi mot Fårö och ställde oss i kön till färjan. Den enda sättet att ta sig till Fårö är via färjan från Fårösund på norra Gotland, vilket skapar enorma köer. Ett år köade vi i över två timmar och har väl efter den upplevelsen inte varit supertaggade på Fårö. Förra året tog vi oss däremot igenom kön på bara 10 minuter vilket gjorde att vi fick upp ögonen för Fårö på nytt. Den här dagen var dock en av de tre färjorna som kör skyttetrafik under högsommaren ur funktion. Det tog alltså lite längre tid, men vi kunde överleva en kötid på 30 minuter. Hade vi kommit senare hade vi behövt vänta betydligt längre.

Bad på Sudersand på Fårö

Väl på Fårö ställde vi in siktet på Sudersand som är Fårös, och kanske hela Gotlands, bästa sandstrand. Det blåste en del men vi lyckades hitta en plats i lä och spenderade ett par timmar på stranden. Jag passade bland annat på att ta årets första dopp samt inviga vår hund Stinas flytväst. Hon älskar att bada i strandkanten men får panik när hon inte bottnar så vi hoppades en flytväst kunde hjälpa henne längre ut i vattnet. Det gjorde det inte, haha.

Lunch-middag på Crêperie Tati / Kutens Bensin på Fårö

Efter ett par timmar på stranden bestämde vi oss för att ta en sen lunch/tidig middag på Crêperie Tati på Kutens Bensin. Det är ett otroligt intressant och unikt ställe som enbart kan beskrivas som ett skrotparadis med en massa bilvrak överallt. Så häftig miljö med så god mat. Jag menar hur låter inte en galette med rostad och marinerad provencalsk paprika, zuccini, Fåröpotatis, svarta oliver, valnötter, färsk basilika, havre-creme fraiche, vegansk ost och sallad med rostade mandlar och äpple? Magiskt!

Kutens Bensin / Crêperie Tati

Prima Gård på norra Gotland

Mätta och belåtna tog vi färjan tillbaka till Fårösund och passade på att besöka Prima Gård på norra Gotland. Det är en härlig liten oas där man kan njuta av hantverksrostat kaffe och hembakat fika, handla handgjord keramik eller äta en hållbar och miljövänlig middag med ekologiska och närodlade råvaror. Då vi precis hade ätit nöjde vi oss dock med att bara njuta av den vackra trädgården.

Promenad i Visby

Sedan rullade vi tillbaka mot Visby för att köpa lite drickbart. Alla butiker hade hunnit stänga när vi anlände till Gotland dagen innan så vi behövde fylla på vätskeförråden, haha. På grund av coronarestriktioner var det ganska lång kö till butikerna och någon av oss behövde ändå vänta utanför med vår hund Stina. Så jag “offrade” mig och tog en liten promenad i Visby så länge. Så himla synd om mig, jag vet!

Jag passade bland annat på att besöka en av mina favoritruiner Sankt Hans och Sankt Per enbart för att mötas av en stor byggställning. Ganska snopet, men passade på att kika in på Sankt Hans Café och promenerade sedan till min favoritutsiktsplats Norderklint innan jag gick tillbaka till parkeringen via Hästarnas dal. Efter det körde vi tillbaka till huset och spenderade kvällen med kortspel.

Karta över platserna vi besökte på Gotland

Resedagböcker från Gotland 2021

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Åh vad jag är sugen på Gotland, fantastiskt fina bilder <3

• Ja, som det redan sagts – fantastiska bilder! Har bara besökt Gotland en gång och det var lågsäsong, en blöt och grå helg i oktober. Kanske måste ta mig tillbaka. 🙂

• Åh, tycker helt klart att det är dags för dig att ta dig tillbaka! Gotland är ett måste att uppleva på sommaren, även om det kan vara riktigt charmigt i lågsäsong också såklart 😉

• Vilka fantastiska bilder! Vilka fina miljöer som du bara förstärker med ditt sätt att ta foton. Underbart!

• Utrolig gøy å se igjennom bildene og reisen din 😀

• så mysigt o fint där är. stylmood ligger i visby dit hade jag velat gå
    Va längesen jag va på gotland

• Ja men det är det verkligen! Tyvärr finns det ingen Stylemood-butik i Visby, men håller tummarna för att du får möjlighet att besöka någon av butikerna i Västergarn eller Ljugarn en dag för man hittar alltid så mycket fint där 🙂

• Vilket mysigt frukost ställe 🙂

• Du tar virkelig nydelige bilder! Du er så flink 😍

• vad mysigt med Gotland och skönt att kunna resa lite igen 🙂

• Vad härligt det ser ut.
    Har varit på Gotland flera gånger, men nu längtar jag dit igen när jag ser dian bilder och läser dina texter.
    Ha det skönt!

• Vilka härliga bilder! Vi har sett begränsat av Gotland, så ön står på vår bucket list!!!

• Vilka fina bilder. Har varit på Gotland en gång när barnen var mindre och det är verkligen fint där kram

• Vi drar till Gotland en lång helgen i augusti. En ö vi återvänder till då och då. Vi ska spela golf ett par dagar. Turista någon dag. Besöka vänner någon dag

• Åh vilka fantastiska tips och jag vill verkligen åka till Gotland och bada någon gång. Kramis <3

• å måste verkligen dit någongång, så himla fint!