Hoburgen på Gotlands sydspets | Resedagbok

Publicerat: 2020-07-22 | Uppdaterat: 2023-01-18

Dags att fortsätta med resedagböckerna från min Gotlandsresa.

Resan gjordes tillsammans med min sambo och mina föräldrar och vi har kommit fram till dag tre på Gotland. Den dagen höll vi oss på den östra och södra sidan av Gotland och besökte bland annat Herta, Ljugarn och Hoburgen på Gotlands sydligaste spets. Häng med!

RESEDAGBOK GOTLAND | DAG 3 | 7 JULI 2020

Herta/Hörte

Vi började dagen med att besöka en väns hus i Burs, och körde sedan ner till stranden vars namn jag inte blir klok på. Ibland skrivs det som Herta, och ibland som Hörte. Gotland, se detta som ett öppet brev att se över alla ortsnamn och bestäm er för en stavning. Tack på förhand. Haha.

Jag vill minnas att jag badat mycket vid den här stranden när jag varit liten, men att vi undvikit den de senaste åren då det alltid varit mycket släke där. Kan vara ett helt fabricerat minne då vi knappt såg något spår av släke vid detta besök, men vi ansåg att det blåste för mycket för att bada och nöjde oss med en liten promenad längs med stranden och det söta fiskeläget.

Badstranden Herta på Gotland

Våffelmagasinet i Ljugarn

Vi hade bestämt oss för att hålla till på den östra sidan av ön den här dagen då vi ville äta lunch på Våffelmagasinet. Den här lilla pärlan i Ljugarn upptäckte vi förra året och det har snabbt blivit en favorit då man kan beställa både matigare våfflor med sallad och grejer eller sötare våfflor med glass och bär. Insåg att jag omedvetet beställde exakt samma våffla i år som förra året med rödbetshummus, avokado och fetaost. Måste ju vara ett vinnande koncept helt enkelt, haha.

Våffelmagasinet

StyleMood i Ljugarn

I samma lokaler som Våffelmagasinet ligger har Johanna öppnat sin andra StyleMood-butik den här sommaren. Är man intresserad av inredning får man bara inte missa hennes butiker då hon säljer så himla mycket fint! Hade jag inte varit en fattig student som redan lever på en begränsad yta hade jag köpt med mig allting hem.

Folhammars raukområde

Efter vårt lilla lunchstopp tyckte jag att vi kunde passa på att besöka Folhammars raukområde som också ligger i Ljugarn. Jag har varit där massor av gånger tidigare, till och med vid soluppgången vid två tillfällen (senast 2018) men jag får liksom ändå inte nog. Tycker raukar är så himla häftiga. Det var otroligt mycket människor där den här gången, men med lite tålamod fick jag till ett par bilder utan människor ändå.

Raukar på Gotland
Gotland

Hoburgen på Gotlands sydligaste spets

Efter mitt lilla raukäventyr hoppade vi in i bilen igen och satte riktning mot Hoburgen som ligger på Gotlands allra sydligaste spets. Här finns bland annat en av Gotlands kändaste raukar, Hoburgsgubben, som ärligt talat inte är superspännande. Jag gillar området mest för den oslagbara utsikten. Gotland är känt för att i princip vara helt platt, så höga “berg” som dessa är relativt ovanliga.

Tips om du ska till Hoburgen: Följ skylten “Vacker väg mot Hoburgen” för att följa den otroligt vackra kustvägen genom naturreservatet Husrygg. Det går även att köra samma väg tillbaka, men undvik det om du inte vill få arga blickar från mötande bilar då vägen är smal.

Hoburgsgubben
Utsikt från Hoburgen

Burgsviks hamn

Senast vi var vid Hoburgen (måste ha varit 2013 tror jag?) gjorde vi ett stopp vid Burgsviks hamn där man kunde hyra allt från pingisbord till boulebanor. Det kändes som en perfekt eftermiddagsaktivitet så vi körde dit bara för att inse att det inte fanns kvar. Om det är permanent borta eller bara ett resultat av coronapandemin ska jag låta vara osagt. Men vi tog i alla fall en liten promenad i området och tittade bland annat på ett par barn som hoppade från ett hopptorn ut i vattnet. Det var inte många grader i vattnet så kan inte påstå att jag blev särskilt badsugen när till och med barnen klagade på att det var kallt, haha!

Bruna dörren och bad i Ljugarn

Vi valde faktiskt att köra tillbaka till Ljugarn för att äta middag på en annan favoritrestaurang: Bruna dörren. Vi var där strax innan klockan 17 och hade inga problem att få ett bord direkt. Men det är en populär restaurang så vill man äta senare måste man nästan boka bord för att få plats. Efter att ha fått i oss en varsin burgare (deras veganska är supergod!) gick vi ner och tog dagens femtioelfte strandpromenad där vår hund Stina fick ta sig ett dopp innan vi åkte tillbaka till vårt boende i Eksta. Där blev det en godis- och Morden i Midsummer-kväll. En himla bra dag om jag får säga det själv!

Bruna Dörren
Karta över platserna vi besökte på Gotland

Resedagböcker från Gotland 2020

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Så himla glad att du besökte min nya sommarbutik i Ljugarn fina du och vilka underbara bilder från platser på ön! :)<3 Måste ta igen lite roadtrips i höst när jag kanske har lite mer tid, på sommaren missar jag ju allt det här. 😉

• Men självklart var jag tvungen att titta förbi, du har ju gjort det så himla fint! 😀 Och jaaa, hoppas du får till lite härliga Gotlands-äventyr efter sommaren!

• Underbara vackra Ö. Ser att vi gillar att besöka lite lika ställen på Gotland du och jag. Fick lära mig n u i sommar att badet och strandföreningen heter Herta men orten och campingen Hörte.

• Jaha, så det är så det ligger till! Du sitter inte inne med någon information om Ihreviken/Ireviken också? 😉

• Det ser och låter onekligen som en väldigt bra dag! Så mycket ni hann med också, men sen kom jag på att ser antagligen inte är så långt mellan platserna haha! Kram

• Haha nu ska jag inte lura dig, det är en bra bit mellan alla platser vi var på! 35 minuter mellan Eksta och Herta, 25 minuter mellan Herta och Ljugarn, 1 timme och 15 minuter mellan Ljugarn och Hoburgen, 25 minuter mellan Hoburgen och Burgsvik, 55 minuter mellan Burgsvik och Ljugarn och så slutligen 40 minuter till mellan Ljugarn och Eksta. Totalt spenderade vi alltså någonstans mellan fyra och fyra och en halv timme i bilen den dagen 😉

• Men åh jag vill verkligen dit, det ser så himla mysigt ut! Vilka fantastiska foton! ?

• Så fina platser och så fina bilder 🙂 Jag har varit på Gotland några gånger och har älskat det varje gång, absolut en plats jag vill åka tillbaka till, kanske får bli nästa sommar 🙂

• Men va roligt att du besökte Johanna 😀 Åh det vill jag så gärna göra!

• Åh, hoppas du får göra det någon gång! Besökte Västergarns butiken första gången förra året, och det blev faktiskt två till besök den här vändan som kommer upp i senare blogginlägg 😉

• Åh så roligt, hon säljer ju så himla mycket fint! När vi var i Västergarnsbutiken förra året hade vi nyligen köpt lägenhet så köpte typ halva butiken, haha 😉

• Ohh njutbart, än mer tips för oss när vi åker nästa lördag =D, ljuvliga bilder

• Åh vackra Gotland, jag saknar det ju inte mindre av att se dina fina bilder 🙂 <3

• Wow så vackert! Jag vill så gärna åka dit! ?

• Alltså jag är kär <333 Där hade jag kunnat bosätta mig!