Morgon i Barcelona | Resedagbok

Publicerat: 2023-04-10 | Uppdaterat: 2023-05-06

HEY LOOK MA, I MADE IT!

Efter “bara” 8 månader har jag ÄNTLIGEN kommit fram till den sista resedagboken från vår bröllopsresa. Heja mig. Efter att ha kryssat från Barcelona till Palma, Marseille, La Spezia, Civitavecchia och Neapel ombord Wonder of the Seas var vi tillbaka i Barcelona och hade ett par timmar innan det var dags att resa hem igen.

RESEDAGBOK Barcelona | DAG 8 | 21 AUGUSTI 2022

Barcelonas kryssningsterminal

Vi började med frukost ombord innan vi lämnade kryssningsfartyget som varit vårt hem under veckan i Medelhavet. När vi anlände till Barcelona och skulle ta oss till båten hade vi helt missat att det fanns en kryssningsterminalbuss. Vi hade istället promenerat den dryga timmen från tunnelbanan. I över 30° värme. Med resväskor. Det är kanske underförstått att vi tog bussen den här gången, haha.

Museu Nacional d'Art de Catalunya

Vi hoppade på tunnelbanan utan någon egentlig plan. Vad gör man när man bara har några timmar i Barcelona? La Sagrada Família hade vi ju redan sett vår första dag på resan. Och mer än det kände vi egentligen inte till om Barcelona. Researchen den här resan var ju så att säga on point. Haha. Men så kom vi att tänka på en mäktig byggnad vi hade sett från flygplatsbussen och bestämde oss för att åka dit.

Det visade sig att byggnaden var Museu Nacional d’Art de Catalunya, ett museum med katalansk konst. Själva museet hade inte öppnat än, men det gjorde inte så mycket då trädgården runt omkring var magisk. Så där gick vi omkring och släpade våra resväskor upp och ner för alla trappor. Som tur var fanns det även en del rulltrappor. Vet inte om jag skulle ha tagit mig till toppen annars, haha.

Museet ligger på toppen av berget Montjuïc, Judarnas berg på medeltida katalanska, och bjöd på en helt magisk utsikt över Barcelona i morgonljuset.

Barcelona

OS i Barcelona 1992

Vi tog även en liten sväng bakom museet där det ligger en massa idrottsarenor som byggdes inför OS 1992. Extremt oklar sevärdhet för två som är 0% intresserade av idrott, haha. Men ändå lite kul att ha sett.

Sedan var det dags att avsluta vår resa. Detta var ju inte bara vår bröllopsresa, utan även första utlandsresan sedan pandemin. Så det hade varit helt fantastiskt att få upptäcka så många nya platser. Insåg ju först då hur mycket jag faktiskt hade saknat det ❤️

Karta över platserna vi besökte i Barcelona

Resedagböcker från Medelhavet 2022

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Haha åh vad kul med OS-arenorna ändå. Jag hade lätt spanat in dem om jag var där, men så är jag ju också en OS-fantast.

• Du är så bra på att fånga vackra platser på bild! Tack för att du delar med dig och inspirerar.

Kram

• Älskar Barcelona! Såg nu när jag kiakde tillbaka att det är 5 år sen vi var i barcelona sist, så jag tror att det snart är dags igen 🙂

• bmlarsreseblogg

Barcelona är verkligen en härlig stad som vi besökte för några år sedan. Det här museet besökte vi aldrig men vi hoppade av ”hop-on-hop-offbussen” strax nedanför och gick upp till fontänen på en av dina bilder.
    Vi tror oss inte vara några kryssningsmänniskor men den här Medelhavskryssningen låter riktigt lockande.

• Vilka härliga bilder! Ibland är det rätt skönt att inte ha någon plan och bara se vart dagen tar än 🙂
    Jag tror att jag har varit i den där trädgården också! Känner igen bilderna.

• Åh där har jag varit, känner igen mig, så vackert! Tyckte verkligen om Barcelona, all god tapas och kombinationen av sevärdheter och strand. 🙂

• Vilken fin utsikt över staden, fast visst vore det enklare utan resväskor.
    Gillar Barcelona, fast det var ganska längesedan jag var där.
    Ha det bra!

• Vilka fantastiska byggnader! Jag vill verkligen till Barcelona snart. Jag tror jag kommer vara alldeles överväldigad av alla konstnärliga byggnader 🙂

• det lockar ändå mer än någonsin, Barcelona 2023 tycker jag klingar vackert!

• Ja men det låter ju inte helt fel! Känner att jag helt klart måste tillbaka till Barcelona och uppleva det ordentligt liksom 🙂

• Wow, du är så otroligt duktig på att ta bilder! Älskar verkligen ljuset i dom 😍
    Mycket ni har fått uppleva!

• Sååå otroligt vackert! Men jag måste ju helt ha missat att du gift dig?! Herregud, stort grattis! <3