Palma de Mallorca | Resedagbok

Publicerat: 2023-01-29 | Uppdaterat: 2023-04-10

Vi fortsätter med resedagböckerna från vår bröllopsresa i somras.

Efter att ha seglat iväg från Barcelona ombord världens största kryssningsfartyg, Wonder of the Seas, blev vårt första “riktiga” stopp Palma de Mallorca.

Mallorca har ärligt talat aldrig varit en plats som lockat mig. Det har känts som en plats exakt alla reser till, så har haft en bild av att det är extremt turistigt. Är därför glad att Palma ändå var ett av stoppen på resan, för fick en helt annan bild väl på plats. Visst var det en hel del turister där, det ska jag inte sticka under stolen. Men vi hittade ändå så mycket mysiga gränder och torg som kändes genuina. Palma får helt klart två tummar upp från mig.

Häng med på vår heldag i Palma de Mallorca!

Resedagbok Palma de Mallorca | DAG 2 | 15 AUGUSTI 2022

Katedralen La Seu

Efter en tidig frukost ombord var vi några av de första som lämnade fartyget på morgonen. Det var en bit från kryssningsterminalen till stan, så vi hoppade på en shuttle buss som släppte av oss utanför en av Palmas främsta sevärdheter: Katedralen La Seu. Den byggdes på 1200-talet och är en av de största helgedomarna i Europa.

Vi var lite sugna på att gå in i katedralen, men hade lyckats resa till Palma på Mariadagen – en katolsk högtidsdag. Så katedralen var stängd för besökare, eller i alla fall för turister, så vi fick nöja oss med att se den från utsidan. Inte för att det var så illa.

Morgonpromenad i Palma de Mallorca

I och med att vi klivit av båten så tidigt var det nästan folktomt på gatorna. Så trevligt! Älskar att gå omkring i städer tidigt på morgonen för att se allt “vakna till liv” liksom. Vi promenerade omkring utan något riktigt mål och upptäckte mysiga gränder, broar och väderkvarnar.

Utsikt över Palma från El Corte Inglés

När värmen började komma smygande tog vi skydd hos airconditiorn på köpcentret El Corte Inglés. Köpcentret var åtta våningar, och längst upp fanns en restaurang med en fantastisk utsikt över katedralen. Vi övervägde att äta lunch där, men hade redan en annan restaurang in mind.

Brunch på Brunchit

Veganutbudet ombord kryssningsfartyget var nämligen lite sisådär. Så vi hade spanat in veganrestaurangen Temple Natura och var där lagom till att den öppnade klockan 12. Trodde vi. Det visade sig att den var stängd på grund av Mariadagen. Så vi fick tänka om.

Vi hamnade istället på Brunchit, en brunchrestaurang som serverade veganska pannkakor. Vem tackar nej till pannkakor liksom? Inte denna Brunch-älskare. Det är en sak som är klar.

Palma de Mallorca

Eftermiddagen fortsatte sedan på samma sätt som förmiddagen. Vi strosade runt bland mysiga gator och gränder och sökte skydd i butiker när sommarhettan blev för påtaglig.

Ett sista stopp i Palma

Sedan var det dags att börja röra oss mot shuttle bussen tillbaka till fartyget. Men behövde ju självklart stanna och fota lite mer vid katedralen.

Palma de Mallorca

Utsikt över Palma från Wonder of the Seas

Väl ombord passade jag på att fota lite utsiktsbilder över staden innan vi seglade iväg. Kvällen spenderades sedan med att utnyttja det världens största kryssningsfartyg faktiskt hade att erbjuda. Det var ju en hel del. Men tänker att det får ett helt eget blogginlägg.

Karta över platserna vi besökte i Palma de Mallorca

Resedagböcker från Medelhavet 2022

Missa inga nya inlägg genom att följa Swedish Passport på Facebook och Instagram

• Jag har varit i Palma minst 3 gånger, och det är verkligen en underbar och mysig stad. Kul att du delar med dig av din resedagbok, väldigt kul att se vad ni gjort 🙂

• Tack för dina superfina bilder. Alla är en fröjd för ögat, som vanligt!
    Palma har jag besökt några gånger och det var ett kryssningsstopp den senaste gången! Så roligt att se detta fina igen via dina bilder!

• Jag har också bilden av vissa platser att dom känns så turistiga. Men kanske är det värt att åka dit ändå och utmana sig att finna det genuina som gör att man får med sig fina minnen.
    Palma ser jättefint ut, och måste varit magiskt att gå där på morgonen innan dom andra turisterna vaknat till och gett sig ut.

• Alltså wow vilka otroliga bilder, du borde verkligen sälja posters ❤️

• Åh jag har inte varit på mallorca på… ehm… 25 år 😀
    Det är ett sånt resmål som jag besökte precis efter att jag fyllt 18, hade en klassisk partyresa. Inte riktigt så jag reser idag, så det hade varit superkul att åka tillbaka 🙂

• Man saknar ju verkligen solen och värmen när man ser dessa bilder! Var längesen jag besökte Mallorca nu, tror jag var typ 18 och reste dit för att festa :p Jag lär ju få en helt annan bild av Mallorca om jag skulle besöka det i vuxen ålder idag. Ser ju väldigt fint ut

• Åh! Palma! Jag är en genuin Mallorcafantast och var här första gången redan 1959 som 10-åring. Flög då i ett litet plan utan tryckkabin och trumhinnan sprack. Men avskräckt blev jag inte. Har nog varit här på ön ett 20-tal gånger och även jobbat här på 70-talet som reseledare, Mallorca har ju så mycket så det är ju inga problem att undvika turister. Och i och för sig är en ju också för egen del turist. Jätteroligt att nu komma hit och igenkänningsfaktorn är stor.
    Tack för besöket.

• Åh så intressant att få ta del av dina upplevelser från Palma! Tack för att du delar med dig 🙂

• Jag hade precis samma inställning till Mallorca och tyckte det var för turistigt men ön har definitivt fått ett uppsving. Nu har vi varit där två gånger och även i Palma så jag har definitivt ändrat uppfattning nu. Vi har bott i Cala d’Or och Puerto de Soller och blev inte besvikna.
    Härliga bilder!

• Men åh så mysigt!! Ja, den där katedralen missade vi helt, den hade ju varit helt magisk att besöka ju 😍
    Vi åkte till Mallorca 2018. Det var billigt, sista minuten resa typ som dessutom var ospecificerad. Vi hamnade trist nog i Palmanova (stranden intill Magaluf) och där var det så ofantligt med turister att vi som turister upplevde det jobbigt. Men vi åkte runt på mysiga utflykter genom solresor och gjorde det bästa av saken väl i Palmanova. Vi hade en toppen resa 😍😍

• bmlarsreseblogg

Så kul att läsa ditt inlägg från Palma. Vi har precis som du aldrig lockats att åka till Mallorca men hösten -21 hamnade vi där då vi hade presentkort på Ving som gick ut och det fortfarande pratades pandemi. Vi bokade en vecka i Port de Sóller och njöt av fina vandringar och härlig natur. En dag tog vi ”trätåget” till Palma och tyckte riktigt mycket om staden och den häftiga katedralen!

• Jag har inte varit på Mallorca, resonerat lite som du att det är för turistiskt. Men samtidigt finns det ju en anledning till det, så kanske det ändå blir en tur dit någon gång. Verkar ju väldigt fint – snygga bilder verkligen! Vad använder du för kamera & objektiv?

• Hoppas du kommer till Mallorca någon dag! 🙂 Och tusen tack! Fotar med en Canon 5D Mark III och vanligaste objektiven på resor är ett EF 16-35mm f/4L IS USM eller EF 50mm f/1.2L USM 🙂